fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Welke autonome trekkers zijn inmiddels marktrijp?

Uit experimenten met een gangbare trekker uitgerust met een autonoom systeem, blijkt dat boeren 'een onbemande autonome trekker vooral interessant vinden voor grondbewerking'. - Foto: Koos Groenewold

De meeste trekkerfabrikanten werken aan technologie om ten minste één van hun trekkermodellen zonder bestuurder – autonoom – te laten werken. Dit is wat we nu weten.

Slechts een handvol trekkers is af fabriek beschikbaar als autonome uitvoering. Je kunt deze trekkers zonder chauffeur laten werken, terwijl een operator ze bestuurt vanuit een andere trekker of voertuig in de buurt, of zelfs vanaf een locatie op afstand. De Japanse fabrikanten Kubota en Yanmar boden als eerste commercieel autonome trekkers aan in hun thuisland Japan. Monarch Tractor en John Deere volgden op de voet.

Toekomstige ontwikkelingen

Elke trekkerfabrikant is overigens bezig met de ontwikkeling van trekkers die ook zonder bestuurder kunnen werken. In het openbaar dan wel in het geheim. Op de laatste Agritechnica waren meer dan ooit autonome trekkers te zien. Zoals de Claas Xerion 12.590 TerraTrac, Fendt e107 Vario en 900-serie, en de Kubota AgriRobo MR 1000 A.

Case IH toonde eerder al een autonome Magnum 400 in Brazilië en demonstreerde een autonome Magnum 340 in Oostenrijk. Ook Belarus heeft bekendgemaakt dat het werkt aan een autonoom trekkermodel: de A3523i. Andere fabrikanten die zeer waarschijnlijk autonome trekkers aan het ontwikkelen zijn, zijn Farmtrac, Keestrack en Mahindra. De naam Keestrack zal nog niet iedereen wat zeggen, maar deze fabrikant heeft een lange staat van dienst in de productie van bouwmachines. De fabrikant is eigenaar van het Italiaanse merk Goldoni en produceert in haar Goldoni-fabriek in Italië de door het Zwitserse Rigitrac ontwikkelde elektrische trekkers.

De Duitse machinefabrikant Claas verraste bezoekers op vakbeurs Agritechnica 2023 met een prototype autonome Xerion-rupstrekker: de Xerion 12.590 TerraTrac. - Foto: Mark Pasveer
De Duitse machinefabrikant Claas verraste bezoekers op vakbeurs Agritechnica 2023 met een prototype autonome Xerion-rupstrekker: de Xerion 12.590 TerraTrac. – Foto: Mark Pasveer

Meeste autonome trekkers hebben nog steeds een cabine

Wat veel autonome trekkers en prototypes gemeen hebben, is dat de meeste technologie al is te vinden in de nieuwste trekkerseries. De nieuwste trekkers zijn zo geautomatiseerd dat ze automatisch AB-lijnen kunnen volgen, werktuigen en machines kunnen laten zakken/heffen en starten/stoppen, en automatisch kunnen keren op de kopakker dankzij geavanceerde kopakkermanagementsystemen. De enige technologie die deze trekkers missen om zonder chauffeur te werken, zijn camera’s en sensoren om de omgeving, de machines en de kwaliteit van het werk te observeren.

Nog een aspect dat de autonome trekkers en prototypes gemeen hebben, is de aanwezigheid van een cabine of ten minste een bestuurdersstoel. Dit kan het resultaat zijn van een overgangsperiode tussen bemande en onbemande trekkers, vergelijkbaar met de eerste Tesla-auto’s. Die hadden nog een open grille om de vertrouwde en algemeen geaccepteerde uitstraling van bestaande auto’s te behouden.

Wat ook interessant is, is dat je een autonome standaardtrekker nog altijd op de gebruikelijke manier kunt besturen en gebruiken. Je kunt de trekker van het ene veld naar het andere rijden op openbare wegen. Want onbemand autonoom rijden is misschien geen probleem op grote bedrijven in afgelegen gebieden zoals in Australië, maar wel in de meeste andere landen. Het verplaatsen van autonome machines van het ene veld naar het andere vereist nog steeds een trekker of vrachtauto met een oplegger/trailer. Overigens hebben de Belarus A3523i, het Kubota New Agri Concept en in zekere mate ook de Krone/Lemken Combined Powers VTE geen cabine of bestuurdersstoel.

Wanneer zetten fabrikanten autonome trekker in de markt?

We hebben enkele grote fabrikanten gevraagd wanneer hun autonome trekkers verkoopklaar zijn. Dit is wat zij daarover zeggen:

Agco (Fendt): “We hebben verschillende projecten lopen voor autonome oplossingen, maar geen daarvan is op dit moment commercieel beschikbaar.”

Claas: “Onze autonome aansturing is niet beschikbaar in 2024. Wel op de middellange termijn, zonder een concrete datum te noemen.”

CNH Industrial: “Op dit moment hebben we geen commercieel beschikbare trekkers die in staat zijn onbemande werkzaamheden uit te voeren. Onze Case IH Farmall 75C Electric en New Holland T4 Electric Power kunnen dit wel. Hun prototypes doorlopen momenteel homologatieprocedures. Bestaande Case IH Magnum-trekkers kunnen we ombouwen met onze autonome Raven-ombouwkit in landen waar autonoom werken wettelijk is toegestaan. In Europa is dat niet het geval.”

Deutz-Fahr: “Wij introduceren in 2024 geen commerciële autonome trekker.”

John Deere: “Onze vierwielaangedreven trekkers en rupstrekkers in de 8- en 9-serie voor modeljaar 2025 bieden een optie die gereed is voor autonomie. Daarmee schakelen boeren snel en gemakkelijk over naar volledig autonome bediening wanneer dat geschikt is voor hun eigen bedrijf. Het pakket bevat alle hardware, software en veiligheidsvoorzieningen die nodig zijn voor autonome bediening in de toekomst. Het autonomie-pakket is al te bestellen via lokale John Deere-dealers in de Verenigde Staten en Canada.”

Hoewel volledig autonome trekkers enorm worden gehypet, zit de grootste winst voor boeren op dit moment in automatisering. - Foto: John Deere
Hoewel volledig autonome trekkers enorm worden gehypet, zit de grootste winst voor boeren op dit moment in automatisering. – Foto: John Deere

Voorkeur voor betrouwbare oplossingen en leveranciers

Lessen die vorig jaar zijn geleerd uit experimenten in Nederland met een standaard trekker die was uitgerust met een autonoom systeem, benadrukken de voorkeur van boeren voor de inzet van onbemande autonome trekkers voor grondbewerking. De trekker is interessant voor eentonige en langdurige (grondbewerking)werkzaamheden en voor situaties waar twee bewerkingen direct na elkaar plaatsvinden. Wel is er een belangrijke nuance tussen autonoom en onbemand en blijkt de routeplanning doorslaggevend.

Taken die cruciaal zijn voor de gezondheid en opbrengst van gewassen, zoals zaaien en schoffelen, vertrouwen boeren minder gemakkelijk toe aan autonome alternatieven vanwege het ontbreken van toezicht. Zowel qua veiligheid als qua werking van de machine en de kwaliteit van het werk. Voordat je het weet stroopt een schoffelmes en raakt een gewasrij beschadigd. Om deze redenen geven John Deere en andere fabrikanten prioriteit aan autonome werkzaamheden voor grondbewerking.

Als je een trekker koopt van een van de hierboven genoemde fabrikanten, weet je wat je krijgt wat betreft kwaliteit, betrouwbaarheid en service. Je kunt ook (ongeveer) de restwaarde inschatten en daarmee je kosten per uur berekenen, zelfs als je de trekker hebt uitgerust met een autonome ombouwkit. Dat geldt niet voor veldrobots, die zijn kostbaar en schrijven voorlopig snel af.

Auteur: René Koerhuis

Lees ook: Onbemande autonome trekker ‘vooral interessant voor grondbewerking’

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Fendt e107 Vario klaar voor de verkoop

De Fendt e107 Vario is rijp voor de verkoop. Machinefabrikant Fendt levert de e-trekkers als eerste in Nederland, Duitsland en Noorwegen.
Afbeelding artikel

VIDEO | Trekt financieringsactie trekkerfabrikant jou over de streep?

De kortingsacties op trekkers vliegen de boeren die vakbeurs ATH bezoeken om de oren. Maar slaan die acties aan bij hen?...
Afbeelding artikel

Niveauregeling en grotere bodemvrijheid voor nieuwe Ekobot WEAI-wiedrobot

In 2025 willen Homburg Holland en het Zweedse Ekobot 20 WEAI-wiedrobots bouwen voor verkoop in Nederland en Zweden.
Beheer
WP Admin