fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Keestrack presenteert elektrische B1e-smalspoortrekker op Eima 2022

De Keestrack B1e-smalspoortrekker heeft vijf elektromotoren voor aandrijving, de aftakassen voor en achter, de hydrauliek en voor overige functies. - Foto: Martijn Knuivers

De Belgische machinefabrikant Keestrack presenteerde op vakbeurs Eima 2022 de B1e-smalspoortrekker. Het is een volledig elektrisch aangedreven machine.

Het oorspronkelijke idee voor de B1e-smalspoortrekker is afkomstig van Rigitrac, maar Keestrack verwierf inmiddels het intellectueel eigendom. De trekker gaat gebouwd worden bij Goldoni, waarvan Keestrack eigenaar is.

Kort door de bocht gesteld; andere fabrikanten bouwen een elektrische trekker te bouwendoor de dieselmotor te vervangen door een elektromotor. De Keestrack werkt volgens een ander concept.

Vijf elektromotoren

De trekker bevat vijf elektromotoren. De motor voor de aandrijving is 35 kW maar kan kort 50 kW leveren. Dan zijn er twee motoren van 14 en 9,5 kW voor de front- en achter-aftakas. De vierde motor van 15 kW is voor aandrijving van alle hydrauliek, zoals hef en ventielen. De trekker heeft daarvoor een oliereservoir van 17 liter. Tot slot is er nog een kleine vijfde motor van 4,5 kW voor de rest, waaronder de airco. Met een fast charger laadt de trekker in een uur tijd op tot 85%.

200 B1e-smalspoortrekkers in 2024

De trekker gaat begin 2023 in serieproductie. In 2024 denkt Keestrack zo’n 200 B1e-smalspoortrekkers te bouwen. De trekker gaat rond €200.000 kosten. Volgens Keestrack is de meerprijs ten opzichte van diesel in korte tijd terugverdiend. De brandstofkosten bij diesel liggen op € 15 per uur, terwijl elektrisch maar € 1,50 per uur kost.

Auteur: Martijn Knuivers

Gerelateerde tags: , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Amerikaanse Monarch Tractor wil Europese markt veroveren

Het Amerikaanse Monarch Tractor, pionier op het gebied van zelfrijdende elektrische trekkers, haalt €122 miljoen op bij Belgische investeerders.
Afbeelding artikel

Hybride Litouwse krachtpatser Auga M1 in testfase

De hybride Auga M1 heeft een verbrandingsmotor die draait op (bio)methaangas. Met generator en accupakket rijdt de trekker elektrisch. Een eerste...
Afbeelding artikel

Geruisloos ploegen met 160 pk elektrische Seederal-trekker

Een e-trekker met een vermogen van 160 pk en een grote actieradius. TREKKER rijdt mee met het prototype van de elektrische...
Beheer
WP Admin