fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Fendt introduceert elektrische e107 Vario

De e107 Vario van Fendt bij de introductie op de Agritechnica op 12 november 2023. De trekker is een bredere versie van de eerder geïntroduceerde e107V Vario smalspoortrekker. - Foto's: Mark Pasveer

Fendt introduceerde op vakbeurs Agritechnica de e107 Vario. Een 100% elektrische trekker die 4 uur inzetbaar is. Met de optionele range-extender kan dat oplopen naar 8 uur. De productie van de e107 Vario start in 2024.

Trekkerfabrikant Fendt verrast met deze elektrische e107 met een 100 kWh accupakket onder de kap. De trekker is een afgeleide van de onlangs getoonde e107V-Vario smalspoortrekker.

Deze e107 staat op een meer gangbare spoorbreedte van 1,5 tot 1,8 meter en heeft een bredere cabine met Fendt-One-bediening. Je mag deze trekker qua formaat enigszins vergelijken met de ‘Vario-200’-modellen. Een trekker die voornamelijk wordt ingezet bij gemeentes, boomkwekers en cultuurtechnische bedrijven; de categorie bedrijven waar de vraag naar elektrisch groot is.

Automatische start-stopfunctie

Je hebt keuze uit drie rijstrategieën: Eco (68 pk), Dynamic (75 pk) en Dynamic+ (90 pk). Het 100 kWh accupakket kun je laden via een gewone 22 kW-lader of via een 80 kW snellader. De trekker beschikt over een automatische start-stopfunctie om onnodig stationair draaien te voorkomen.

Op Agritechnica 2023 had deze e107 Vario in de fronthef een range-extender (een kleine aggregaat) hangen. De range-extender draait op 60 liter ‘groene’ methanol, die nog eens 100 kWh aan stroom kan opwekken voor het accupakket in de trekker. Het rijbereik wordt zo vergroot van 4 naar 8 uur.

Lees verder onder de foto’s

Het accupakket in de e107 heeft een vermogen van 100 kWh. De trekker beschikt over drie rijmodi: Eco (68 pk), Dynamic (75 pk) en Dynamic+ (90 pk).

Het accupakket in de e107 heeft een vermogen van 100 kWh. De trekker beschikt over drie rijmodi: Eco (68 pk), Dynamic (75 pk) en Dynamic+ (90 pk).

Schone-energiestrategie van Fendt

In 2024 hoopt Fendt 100 elektrische trekkers te bouwen van deze e107 en de e107V-smalspoortrekker. Als alles goed gaat, bouwt de machinefabrikant binnen twee jaar meer dan 1.000 stuks per jaar.

De range-extender is ook als los aggregaat te gebruiken. De keuze voor ‘groene methanol’ is vanwege de hoge energiedichtheid, weinig brandgevaarlijk. Volgens Fendt stoot deze brandstof 95% minder CO2, 80% minder NOx en geen roet uit.

In de fronthef hangt een aggregaat dat wordt gestookt op ‘groene methanol’. Daarmee wordt het rijbereik vergroot van 4 naar 8 uur.

In de fronthef hangt een aggregaat dat wordt gestookt op ‘groene methanol’. Daarmee wordt het rijbereik vergroot van 4 naar 8 uur.

Synthetische brandstof HVO

Het lanceren van deze trekker en het methanol-aggregaat past in het toekomstbeeld zoals Fendt dat ziet. De machinefabrikant maakte zijn schone-energiestrategie op de eerste beursdag bekend. Dit betekent concreet dat Fendt tot een motorvermogen van 100 Kw (136 pk) inzet op elektrisch. In het middensegment (tot grofweg 200 à 250 pk) zet Fendt in op de doorontwikkeling van waterstoftrekkers. Sterkere trekkers blijven gewoon zoals ze nu zijn, maar gaan niet op diesel maar op HVO rijden.

Lees verder onder de video

HVO en is een synthetische brandstof die voornamelijk wordt gemaakt van hernieuwbare en duurzame grondstoffen als plantaardige oliën en vetten. HVO is vrij simpel geschikt te maken voor de gewone dieselmotor. Vaak moet je wat leidingwerk, slangen, afdichtingen of ringen aanpassen, omdat HVO een licht bijtende werking kan hebben op bepaalde materialen.

Overigens kwam je de HVO-sticker vorige week op vrijwel elke Agritechnica-stand tegen. Daarmee laten de machinefabrikanten trots zien hoe milieuvriendelijk ze bezig zijn.

e107 Vario ook als robottrekker

De e107 was op de Agritechnica uitgerust met een zogenoemde Autonomy-Kit. Dat betekent dat de trekker ook als robottrekker zelfstandig kan werken. Fendt toonde deze opbouwkit op meerdere trekkers op zijn stand. De autonomaen deze zal vanaf 2024 en 20245 volop leverbaar zijn.

Auteur: Bas van Hattum

Gerelateerde tags: , , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Agco investeert €70 miljoen in motorenfabrikant Agco Power

Het Agco-concern investeert €70 miljoen in de Finse motorenfabrikant Agco Power om de ontwikkeling van schone motoren te versnellen.
Afbeelding artikel

Werken met Chinese elektrische EP-heftruck tussen de koeien

Dat veehouder Peter Oosterhof niet koos voor een wiellader maar voor een Chinese EP-heftruck komt door een optelsom van factoren.
Afbeelding artikel

Elektrische verreiker is haalbaar, maar ook betaalbaar?

Is er wel markt in de landbouw voor elektrische verreikers die dubbel zo duur zijn als een diesel? Fabrikanten hebben voorlopig...
Beheer
WP Admin