fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Voorlopig alleen bij John Deere een autonome trekker

John Deere presenteerde begin dit jaar een eerste verkoopbare autonome trekker. Dit jaar wordt een beperkt aantal hiervan verkocht. Foto: John Deere.

John Deere kondigde een eerste autonome trekker aan, die zo goed als marktrijp is. TREKKER deed een rondvraag langs andere trekkerfabrikanten, waaruit blijkt dat zij nog geen introductiedatum kunnen of willen noemen.

Trekkerfabrikant John Deere presenteerde afgelopen januari een eerste autonome trekker die marktrijp zou zijn, en naar aanleiding daarvan vroeg TREKKER andere prominente trekkerbouwers naar hún plannen op dit gebied. Uit die rondvraag blijkt dat voorlopig alleen bij John Deere een autonome trekker (beperkt) leverbaar is. De andere fabrikanten werken aan autonomie of vormen daarvan, maar kunnen of willen nog niet zeggen wanneer een marktintroductie gepland is. Claas, Kubota, Case IH, en New Holland zeggen geen specifieke datum of tijdlijn te kunnen noemen. Trekkerfabrikant Fendt geeft aan dat de R&D-afdeling werkt aan autonome machines, maar dat deze ontwikkelingen nog niet klaar zijn voor marktintroductie. De fabrikant wil er daarom verder nog niets over kwijt.

Lees hier meer over de autonome John Deere

CNHi: eerst automatiek

Vanuit CNH Industrial, het moederbedrijf achter de merken Case IH, New Holland en Steyr, zagen we al menig conceptvoertuig voorbijkomen. Denk hierbij aan een autonome Case IH Magnum zonder cabine, en een autonome New Holland T8. Dit soort concepten zijn volgens de fabrikant bedoeld om te inspireren om na te denken over wat mogelijk is met precisielandbouw en automatiek. CNH Industrial zegt bezig te zijn met het testen en ontwikkelen van verschillende autonome en sterk geautomatiseerde functies voor trekkers, oogstmachines en bijvoorbeeld spuittechniek. Daarbij geeft het bedrijf aan dat vele van die oplossing reeds te koop zijn. Daarmee doelt CNH Industrial op functies zoals automatisch draaien op de kopakker (Intelliturn), automatisch graan dorsen en zeven (AFS Harvest Command en IntelliSense), en precieze zaadplaatsing bij het zaaien (AFS Soil Command). Volgens de fabrikant helpen dit soort technieken een stap dichterbij volledige autonomie te komen.

Het concern meldt daarbij dat de recente overname van Raven Industries de marktintroductie van autonome oplossingen zal versnellen, maar er is momenteel geen specifieke tijdlijn voor een introductie.

Lees verder onder de foto

CNH Industrial presenteerde afgelopen jaren verschillende autonome concepten. De fabrikant zegt momenteel meerdere concepten te testen, maar kan nog niet zeggen wanneer de eerste autonome trekkers verkoopbaar zijn. Foto: CNH Industrial.

CNH Industrial presenteerde afgelopen jaren verschillende autonome concepten. De fabrikant zegt momenteel meerdere concepten te testen, maar kan nog niet zeggen wanneer de eerste autonome trekkers verkoopbaar zijn. Foto: CNH Industrial.

Claas: beste kans in smalspoor

Ook het Duitse Claas stelt dat autonomie hoog op de agenda staat, en ziet de huidige automatiek als de basis voor volledige autonomie, of synchronisatiesystemen waarbij één machine de andere volgt. Claas doelt hierbij op Cemos-automatiek wat leverbaar is op maaidorsers, hakselaars en trekkers en zaken als Isobus, gps-besturing en kopakkermanagement, waarmee het voorsorteert op autonomie. Om verdere stappen te kunnen zetten, hoopt de fabrikant op verbeterde wetgevingskaders en ondertussen is R&D-afdeling continu bezig met dit onderwerp.

Claas ziet verschillende kansen voor autonomie, en noemt als voorbeeld twee uitersten: smalspoortrekkers, en het midden- tot grote segment trekkers voor akkerbouwgewassen. De beste kans voor autonomie op de korte- en middellange termijn, ziet Claas in het smalspoorsegment. Want de grootte van een autonoom rijdende machine maakt op technisch gebied weinig verschil, maar wel op gebied van veiligheid, het risicomanagement en verantwoordelijkheden. De fabrikant merkt op dat er een groeiende vraag is naar trekkers in het midden- en topsegment vanuit regio’s waar gebrek is aan goed opgeleide en gemotiveerde chauffeurs, maar des te groter en duurder de machine, des te hoger het risico en des te complexer het risicomanagement.

Aan de andere kant worden de eerste stappen tot volledige autonomie al gezet: Claas werkt samen met AgXeed en heeft hierin een minderheidsaandeel. De eerste robots van deze startup zijn verkocht aan klanten en worden dit jaar uitgeleverd.

Lees verder onder de foto

Claas verwacht dat autonomie het eerst verkoopklaar is in het smalspoorsegment. Met name omdat de risico’s hierbij beter beheersbaar zijn, dan bij echt grote machines. Foto: Margriet Nijenhuis.

Kubota: alleen Japan

Net als het Duitse Fendt, wil het Japanse Kubota nog weinig kwijt over de ontwikkelingen op dit gebied. De Japanse fabrikant investeert veel in start-up-bedrijven, werkt sinds 2020 samen met Nvidia aan autonome trekkers, en introduceerde in de Japanse thuismarkt al in 2017 enkele autonome machines. De autonome Agri Robo-trekker blijft echter voorbehouden aan de Japanse markt; Kubota zegt nog niet te hebben besloten of de 60 pk sterke autonome trekker ook in andere markten wordt geïntroduceerd.

Kubota presenteerde in 2017 een eerste autonome trekker, de Agri Robo. De trekker zou te koop zijn in Japan, maar de fabrikant zegt nog niet te hebben besloten of deze ook in andere landen te koop komt. Foto: Mark Pasveer.

Kubota presenteerde in 2017 een eerste autonome trekker, de Agri Robo. De trekker zou te koop zijn in Japan, maar de fabrikant zegt nog niet te hebben besloten of deze ook in andere landen te koop komt. Foto: Mark Pasveer.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: Deutz-Fahr TTV 5115 met autonome kit

Het aantal elektrische trekkers, voermengwagens en verreikers neemt fors toe op Eima 2024. Opvallend is deze zwarte Deutz-Fahr TTV 5115.
Afbeelding artikel

Zweeds onderzoek benadrukt voordelen lichtere, autonome e-trekker

Zweedse onderzoekers onderzochten zowel economische als milieu-impact die samenhangt met het gewicht van autonome e-trekkers.
Afbeelding artikel

Craig Rupp (Sabanto): ‘Autonome machines: evolutie, geen revolutie’

Craig Rupp, CEO van de Amerikaanse loonwerker Sabanto, verkent in deze blog wat autonome machines in de landbouw kunnen betekenen.