fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Proefrit met prijsgunstige Solis S90 Shuttle XL uit India

TREKKER maakt een proefrit met een nieuwe Solis S90 cabrio met voorlader met balenklem. Conclusie: voor € 40.000 koop je een knappe tweedehands 90 pk-trekker van zo’n tien jaar oud. Ben je niet merkentrouw, dan kun je voor hetzelfde geld ook nieuw rijden. Voor iets meer dan € 42.000 heb een nieuwe 90 pk Solis mét voorlader. Voordeel van nieuw rijden: je hebt maar liefst vijf jaar fabrieksgarantie. - Foto’s: Martijn Knuivers

De Indiase trekkerfabrikant Solis heeft zijn topmodellen vernieuwd. Waarom een Westerse tweedehands trekker van tien jaar oud kopen als je voor hetzelfde geld een blitse nieuwe Indiase trekker kunt rijden?

De Indiase trekkerfabrikant Solis heeft zijn landbouwtrekkers vernieuwd. Op de Eima in november 2022 stelde de fabrikant de nieuwe Solis S90 Shuttle XL voor. Op de Agritechnica in november 2023 stond een preview van het nieuwe toekomstige topmodel Solis S110 van 110 pk.

Het merk Solis heeft nog niet zo’n heel grote naamsbekendheid. Het is echter geen klein obscuur trekkermerk, maar een gerenommeerd product van de trekkerfabrikant International Tractor Limited (ITL). ITL is de derde grootste trekkerfabrikant in India, na Mahindra en Tafe.

ITL bouwt zo’n 200.000 trekkers per jaar en is daarmee de zesde grootste trekkerfabrikant ter wereld. Voor de Indiase markt voert ITL het trekkermerk Sonalika. Voor de exportmarkt is ITL een samenwerking aangegaan met de Japanse fabrikant Yanmar. Het samenwerkingsproduct wordt onder de merken Solis en Yanmar verkocht.

Solis werkt met bekende toeleveranciers

Solis maakt gebruik van bekende toeleveranciers. Zo zijn de banden afkomstig van BKT, de koppelingen van LUK en het brandstofsysteem van Bosch. Bij de compacttrekkers zijn de motoren van Mitsubishi. De landbouwtrekkers hebben eigen motoren van ITL. Ook veel andere componenten zijn van het eigen ITL-fabricaat, zoals vooras, transmissie, cabine en achterbrug. Importeur AgriXpert in Schipluiden (Z.-H.) startte in 2015 met de import van Solis. Het merk heeft in Nederland inmiddels twintig dealers. Vooral in het segment compactrekkers heeft Solis inmiddels een groot marktaandeel veroverd.

De motor is eigen fabricaat, namelijk ITL. Met AdBlue voldoet doet de motor aan Fase V.
De motor is eigen fabricaat, namelijk ITL. Met AdBlue voldoet doet de motor aan Fase V.

Motor voldoet aan emissienorm Fase V

Terug naar de vernieuwde Solis S90. De belangrijkste vernieuwing ten opzichte van het oude model Solis 90 CRDi is dat de motor voortaan voldoet aan emissienorm Fase V. Dit gebeurt met behulp van AdBlue.

De andere vernieuwingen zijn meer cosmetisch. Zo heeft de trekker een nieuw frontje met ledlampjes voor dagverlichting, een nieuw dashboard met makkelijker verstelbaar stuur, een geïntegreerde voorladerhendel op de zijconsole, betere geluidsisolatie en zijn de bedieningshendels beter geïntegreerd in de zijconsole. Zo zijn de hydrauliekhendels niet meer óp de zijconsole gemonteerd, maar steken ze er nu uit. Dat oogt verzorgder.

De nieuwe S90 is naast de standaard 12V/12A-bak ook met een 20V/20A-transmissie leverbaar. De toekomstige S110 zal met omkeershuttle worden uitgerust. De S90 heeft nog een mechanische omkeer. De velgen tot slot zijn niet meer zilvergrijs, maar zwart met een blauwe moerenrand.

De hendels zijn ergonomisch goed geplaatst. We tellen relatief veel hendels, omdat je op de 4wd-knop na alles mechanisch bedient.
De hendels zijn ergonomisch goed geplaatst. We tellen relatief veel hendels, omdat je op de 4wd-knop na alles mechanisch bedient.

Trekker met catchy looks

De Solis S90 wordt sinds vorige maand uitgeleverd. Bij AgriXpert kon TREKKER proefrijden met een nieuwe S90 cabrio met voorlader met balenklem op een veehouderijbedrijf in de buurt. De eerste indruk is prima. De zwarte velgen geven de trekker een catchy look. De kleuren van de motorkap komen nu terug in de velgen. Samen met de juiste verhoudingen maakt dit de trekker tot een mooie verschijning.

De op- en afstap gaat vlot. De cabinevloer heeft aan beide zijden een soort extra traptrede aan de binnenzijde. Het maakt de vlakke cabinevloer smaller. Het gaspedaal is daarom niet rechts naast, maar een beetje voor de rempedalen geplaatst. Het pedaal iets verder weg geplaatst, zou wat comfortabeler zijn.

Het platform is relatief smal. Daardoor is het gaspedaal voor de remmen geplaatst. Het zicht tussen de voorwielen is matig.
Het platform is relatief smal. Daardoor is het gaspedaal voor de remmen geplaatst. Het zicht tussen de voorwielen is matig.

De 20V/20A-bak op deze trekker is in feite een 12V/12A met kruipgroep. Dus vier versnellingen met drie groepen rechts, en een kruiphendel links op het spatbord. De vier versnellingen en de drie groepen laten zich soepel schakelen, al zijn de versnellingshendels wel wat diep geplaatst. De aanvangssnelheid ligt op 270 meter per uur.

De maximum snelheid op 40 km per uur. In het werkbereik tussen 4 en 12 kilometer per uur liggen slechts vijf versnellingen, dat is wat karig. De meeste gebruikers hebben niets aan een kruipgroep. Toch worden de meeste Solis-trekkers in Nederland met de uitgebreide bak uitgeleverd. De topsnelheid van de 20V/20A-bak ligt namelijk op 40 kilometer per uur, terwijl die van de standaard 12V/12-transmissie maar 34 kilometer per uur bedraagt. De meerprijs van € 1.200 is relatief gering.

Proefrit Solis S90 met voorlader

De trekker is af fabriek leverbaar met een voorlader. Die is afkomstig van de Australische fabrikant Burder. De Burder-voorladerfabriek in India is onlangs overgenomen door ITL. De voorlader is vrij basic, maar volstaat voor dit type trekker.

De hydrauliekslangen worden aangekoppeld met vier snelkoppelingen rechts onder de trekker. Een Faster-hydrauliekblok is niet leverbaar. Op de voorlader zit een splitter voor een derde hydraulische functie, zoals openen en sluiten van de balenklem. Afkoppelen kan door rechts en links een pin los te trekken en vervolgens de voorlader uit de bok te liften. Daarna alle vier de slangen afkoppelen. In vergelijking met moderne Europese voorladers is dit een ietwat gedateerd systeem. Van de andere kant, op dit soort trekkers blijft de voorlader in de meeste gevallen altijd aan de trekker zitten.

De hydrauliekslangen van de voorlader koppel je aan met vier snelkoppelingen rechts onder de trekker.
De hydrauliekslangen van de voorlader koppel je aan met vier snelkoppelingen rechts onder de trekker.

Volledig mechanische bediening

De bediening is verder volledig mechanisch. Aftakas in- en uitschakelen gaat via een gele hendel met palbeveiliging aan de linkerzijde. Keuze tussen 540 en 540E. 1.000 toerenaftakas is nog niet leverbaar, maar zit in de pijplijn. Het differentieel is een hakpedaal. De hef is ook mechanisch. Positie- en trekkrachtregelingshendel zitten rechts naast de stoel.

Een elektronische hef is niet leverbaar. Op het rechter spatbord zit wel een mechanisch geheugen, zoals ook New Holland vaak toepast op zijn lichtere modellen. Bij ontgrendelen heft de hef tot bovenin, en bij indrukken zakt de hef weer tot de ingestelde waarde van de positiehendel. Handig. Niet handig is het ontbreken van een buitenbediening van de hef achterop.

Standaard is de Solis voorzien van twee dubbelwerkende ventielen. Een derde ventiel is optie. De ventielen hebben wel zweefstand, maar geen arretering.

De meeste Solis-trekkers vanaf 50 pk worden uitgeleverd met cabine. De cabine beschikt standaard over climate control en radio. Ten opzichte van een cabrio bedraagt de meerprijs € 4.600. De cabine beschikt standaard over climate control en radio. De airco zit in de cabinerand. Het zicht naar voren en opzij is goed. Het brede dashboard, het gereedschapskistje en de uitlaat rechts ontnemen je het zicht op de binnenzijde van de voorwielen. Een brede dwarsstijl ontneemt het zicht op de hefstangen en trekhaak.
De meeste Solis-trekkers vanaf 50 pk worden uitgeleverd met cabine. De cabine beschikt standaard over climate control en radio. Ten opzichte van een cabrio bedraagt de meerprijs € 4.600. De cabine beschikt standaard over climate control en radio. De airco zit in de cabinerand. Het zicht naar voren en opzij is goed. Het brede dashboard, het gereedschapskistje en de uitlaat rechts ontnemen je het zicht op de binnenzijde van de voorwielen. Een brede dwarsstijl ontneemt het zicht op de hefstangen en trekhaak.

Gunstig geprijsd

De Solis S90 is gunstig geprijsd, en concurreert daardoor vooral met Westerse tweedehandse compacttrekkers. En dan vooral met trekkers van rond de tien jaar oud.

De vanafprijs voor een cabrioversie bedraagt € 30.850. Met cabine wordt dat € 35.450. Een voorlader kost € 6.495. Ook de opties kosten niet de wereld. De meerprijs voor een derde hydrauliekventiel bijvoorbeeld bedraagt € 265, en 3,5 ton hefvermogen in plaats van 2,5 ton kost je € 550 extra. Voor iets meer dan € 42.000 rijd je een nieuwe Solis mét voorlader. Je hebt voor dat geld dan geen Duits of Frans embleem op je trekker, maar wel vijf jaar fabrieksgarantie.

Auteur: Martijn Knuivers

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | ‘Njet, geen foto van oude Claas Mercur in prachtig avondlicht’

TREKKER-fotograaf Mark Pasveer vertelt in deze blog over de prachtige oude trekkers en soms moeizame communicatie in de Baltische Staten.
Afbeelding artikel

Amerikaanse Monarch Tractor wil Europese markt veroveren

Het Amerikaanse Monarch Tractor, pionier op het gebied van zelfrijdende elektrische trekkers, haalt €122 miljoen op bij Belgische investeerders.
Afbeelding artikel

Hybride Litouwse krachtpatser Auga M1 in testfase

De hybride Auga M1 heeft een verbrandingsmotor die draait op (bio)methaangas. Met generator en accupakket rijdt de trekker elektrisch. Een eerste...
Beheer
WP Admin