fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Geïntegreerd weegsysteem op voorlader, wiellader of verreiker nog weinig verkocht

In theorie zijn er allerlei momenten te bedenken waarbij een geïntegreerd weegsysteem ontzettend handig is, maar in de praktijk wordt een dergelijk weegsysteem (nog) maar weinig verkocht. TREKKER zoekt uit waarom dit zo is. - Foto: John Christensen

Eenmaal een geïntegreerd weegsysteem op voorlader, wiellader of verreiker en je wilt niet meer zonder. Maar slechts zelden wordt er een verkocht. De realiteit is ook dat zo’n modern weegsysteem (nog) niet bij alle machinebouwers leverbaar is. Het aanbod groeit, maar of de marktvraag meegroeit, zal moeten blijken.

Met een geïntegreerd weegsysteem weet je, aan de hand van hydraulische druk in de hefcilinder, vrij precies hoeveel kilo je hebt geladen. Zo’n weegsysteem past op een voorlader, (mini-)wiellader of verreiker. In theorie zijn er allerlei momenten te bedenken waarbij dat ontzettend handig is, maar in de praktijk wordt zo’n weegsysteem (nog) maar weinig verkocht. Dat blijkt uit een belrondje langs verschillende leveranciers.

John Deere-dealers Kraakman en GroeNoord zeggen beide 5% van de voorladers uit te rusten met een weegsysteem. De nuance daarbij is dat het weegsysteem alleen leverbaar is op de R-serie-voorladers en niet op de M-serie-trekkers.

Andere trekkerleveranciers die zo’n weegsysteem leveren op een voorlader – denk dan aan de merken Fendt, Valtra en sinds recent ook Massey Ferguson – schetsen hetzelfde beeld. Ook voorlader-leveranciers als Farmstore in Cuijk (N.-Br.), verkoper van het merk Quicke, of VTM in Joure (Fr.) dat MX-voorladers verkoopt, zeggen allebei al jarenlang een optie te kunnen bieden, maar slechts af-en-toe een voorlader te verkopen mét weegsysteem. Voorladerfabrikant Hauer heeft momenteel geen geïntegreerd af-fabrieksysteem leverbaar. Stoll komt binnenkort met een Isobus-voorlader met een weegfunctie.

Lees verder onder de foto’s

John Deere 6R150 met voorlader uitgerust met een weegsysteem. - Foto: Mark Pasveer

Dez John Deere 6R150 met voorlader is uitgerust met een geïntegreerd weegsysteem. Het weegsysteem is alleen leverbaar op de R-serie-voorladers en niet op de M-serie-trekkers.- Foto: Mark Pasveer

Geïntegreerd weegsysteem niet altijd leverbaar

Voor de meer gespecialiseerde machines zoals verreikers en (mini)wielladers geldt hetzelfde. Tobroco Giant, marktleider op de minishovelmarkt, zegt 1% van de minishovels uit te rusten met een weegsysteem. Dan gaat het om een aftermarket oplossing.

Merlo heeft al jarenlang een geïntegreerd weegsysteem, maar bijvoorbeeld Kramer en Weideman niet. Verreikerfabrikanten JCB en Manitou laten weten binnenkort een geïntegreerd weegsysteem te introduceren.

Kortom, een belangrijke reden waarom je zo’n weegsysteem nog maar weinig tegen komt in de praktijk, is omdat maar enkele fabrikanten deze optie al jarenlang kunnen leveren. Bij de meeste fabrikanten staat het pas sinds kort in de prijslijst, of nog helemaal niet.

Geïntegreerd weegsysteem ‘dubbelop’?

Naast de beschikbaarheid, zijn er volgens leveranciers nog drie belangrijke redenen waarom een geïntegreerd weegsysteem maar moeizaam terrein wint. Ten eerste: menig voermengwagen is al voorzien van een eigen weegsysteem. Dus wordt een geïntegreerd weegsysteem gezien als ‘dubbelop’. Voeren is immers typisch zo’n taak waarvoor je een weegsysteem goed kunt inzetten – met als voordeel dat je niet steeds terug hoeft te rijden om het teveel in de bak terug te storten.

Ten tweede vertrouwen potentiële kopers de weegresultaten niet voldoende. Of in betere woorden: zij onderschatten de betrouwbaarheid. Menigeen rijdt gewoon alsnog met een oplegger over een weegbrug.

En ten derde: kopers hikken aan tegen de meerprijs. Ter indicatie: bij voorladerfabrikanten Quicke en MX staat het geïntegreerde weegsysteem voor respectievelijk € 2.450 (met huidige actie: € 1.900) en € 2.150 in de prijslijst. Trekkerfabrikanten John Deere en Fendt bieden een weegsysteem aan als onderdeel van een pakket en die kosten respectievelijk € 3.274 en € 5.269. In zo’n pakket zijn dan ook functies inbegrepen als het automatisch aannemen van posities, een leegschudfunctie of hefhoogtebegrenzing.

Deze groep koopt wel een weegsysteem

Toch is er wel degelijk een groep kopers die zweert bij een geïntegreerd weegsysteem. Dat zijn veehouders die geen weeginrichting op hun voermengwagen hebben of überhaupt geen mengwagen, maar wel een idee willen van hoeveel kilo voer zij voor de dieren gooien.

Een tweede, veel genoemde groep, zijn akkerbouwers of gemengde bedrijven die met enige regelmatig walking floor-opleggers laden. Zij willen enerzijds een vrachtwagen niet te zwaar beladen en anderzijds meteen weten hoeveel ton graan of vaste mest het bedrijf verlaat.

Tot slot de strohandelaren; met behulp van een weegsysteem weten zij direct hoeveel ton stro er in de schuur staat of hoeveel het erf verlaat. Ook zien zij tijdens de oogst meteen de stro-opbrengst per perceel.

Verschil in functies

In de basis is de werking van alle weegsystemen gelijk: het gewicht wordt bepaald aan de hand van hydraulische druk in de hefcilinders. De meer geavanceerde systemen hebben ook een drukmeter in bak- of correctiecilinders.

Het verschil zit ’m met name in hoe geavanceerd de techniek erachter is. Met sommige systemen kun je alleen een weging uitvoeren als je de bak/vorkenbord en giek in een bepaalde positie hebt. In feite kies je één positie en kalibreer je het weegsysteem eenmaal – daarna weet de techniek het gewicht dat hoort bij een bepaalde druk in de hefcilinder.

Vraag daarom bij de leverancier hoe vrij je bent in het doen van wegingen. Voorbeeld: bij de Fendt Cargo Profi-voorlader is het voor een weging nodig om de bak volledig in te trekken – waardoor je bijvoorbeeld geen pallet met stenen kunt wegen. Dat is inmiddels verbeterd in de 700Gen7-serie en nieuwe 600-serie, en daarmee kun je, net als bij sommige andere merken, in elke positie wegen.

Ook zitten er verschillen in hoe gemakkelijk je van bak of balenklem wisselt. Bij de ene leverancier moet je eerst het gewicht van het hulpstuk kennen en invoeren, terwijl je bij de andere simpelweg op een touchscreenknopje met ‘0’ of ‘tare’ drukt. En voor wie ’m gaat gebruiken voor het laden van een voermengwagen, is het goed om zich eens te verdiepen in de mogelijkheden van het programmeren van voerrantsoenen. Sommige fabrikanten zijn daar al vrij ver mee. Ze hebben het menu dan zo ingericht dat je op het beeldscherm per ingrediënt het aantal benodigde kilo’s en het aantal geladen kilo’s afleest.

Detail: als zo’n moderne lader is uitgerust met hoeksensoren, zijn er vaak ook mogelijkheden om vier posities op te slaan (tweemaal giek, tweemaal bak). Bijvoorbeeld een positie om een bak vol te scheppen en een positie om in een wagen te lossen. Ook kun je hefhoogtes begrenzen als je werkt in een lage stal. Of je kunt een telfunctie gebruiken; elke keer als je op een knopje drukt tel je één baal of bak. Of de telling gebeurt automatisch als je een zekere hefhoogte overschrijdt.

Met een geïntegreerd weegsysteem heb je meteen in beeld hoeveel kilo je opschept. Vaak komen er allerlei extra functies bij kijken, zoals het automatisch optellen tot een totaalgewicht, of het doorlopen van een voerrantsoen.  - Foto: Mark Pasveer

Met een geïntegreerd weegsysteem heb je meteen in beeld hoeveel kilo je opschept. Vaak komen er allerlei extra functies bij kijken, zoals het automatisch optellen tot een totaalgewicht, of het doorlopen van een voerrantsoen. – Foto: Mark Pasveer

Groeiend aanbod geïntegreerde weegsystemen

Volgens leveranciers is de vraag naar een geïntegreerd weegsysteem al jaren stabiel. Op korte termijn verwachten zij niet dat de vraag ernaar sterk gaat groeien. Anderzijds: het aanbod groeit wel snel. Dat heeft twee redenen: steeds meer (voorlader)trekkers zijn voorzien van een luxe touchscreenscherm en trekkerfabrikanten willen de mogelijkheden daarvan benutten.

Bovendien neemt het algehele luxeniveau toe, stellen de fabrikanten. Neem een airco, een armleuning die meeveert met de stoel of een elektronische joystick. In de toekomst hoort een weegsysteem ook in dat rijtje.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Liebherr laat waterstofwiellader L566 H testen

Het Oostenrijkse bouwbedrijf Strabag test gedurende twee jaar een waterstofwiellader van de Zwitserse machinefabrikant Liebherr.
Afbeelding artikel

50.000ste Giant-machine overhandigd

Toine Brock, eigenaar van Tobroco-Giant, overhandigde op 26 september de 50.000ste Giant-machine aan de Zwitserse importeur Aggeler.
Afbeelding artikel

Tobroco-Giant ontwikkelt nieuwe G2550-minishovel

Machinefabrikant Tobroco-Giant in Oisterwijk (N.-Br.) ontwikkelt nieuwe wielladers: de G2400 en de iets grotere G2550-minishovel.
Beheer
WP Admin