fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Drie viercilinders met voorlader getest: John Deere wint

We vroegen specifiek om trekkers met een ‘moderne’ voorlader, die functies herbergt zoals wegen, hefhoogtes limiteren en posities opslaan. Fendt, John Deere en Valtra kunnen zo’n voorlader af fabriek leveren. - Foto's: Mark Pasveer

Drie populaire viercilinders met moderne voorladers. Welke kies je? Om daar antwoord op te kunnen geven verzamelden we een Fendt, John Deere en Valtra in Finland voor een vergelijkingstest. Wat ons betreft is John Deere de algehele testwinnaar.

Ben je in de markt voor een nieuwe voorladertrekker? En wil je dan een voorlader die is uitgerust met een weeginrichting en functies zoals het opslaan van posities? Dan kun je terecht bij Fendt, John Deere en Valtra.

De drie merken Fendt, John Deere en Valtra bieden een – wat wij noemen – ‘moderne’ voorlader af fabriek aan. Denk daarbij aan functies zoals het tellen van balen of kilo’s, of het automatisch horizontaal zetten van de bak of palletvork. Wij waren nieuwsgierig naar hoe dit soort functies in de praktijk werken en welke fabrikant deze het beste heeft opgepakt. Vandaar een grote trekkertest tussen een Fendt 516 Vario, een John Deere 6R 150 AutoPowr en een Valtra N155e Direct.

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk alle foto’s onderaan dit artikel

De geteste trekkers met voorladers, van links naar rechts: John Deere 6R 150 AutoPowr en 643R-voorlader, Fendt 516 Vario en Cargo 4X80-voorlader en Valtra N155e Direct en G6S-voorlader.

De geteste trekkers met voorladers, van links naar rechts: John Deere 6R 150 AutoPowr en 643R-voorlader, Fendt 516 Vario en Cargo 4X80-voorlader en Valtra N155e Direct en G6S-voorlader.

Echte allrounders

Het gaat om drie trekkers met een circa 160 pk sterke viercilinder motor en een traploze transmissie. Dat, in combinatie met een voorlader, maakt deze machines tot echte allround trekkers. Daarom hebben we de trekkers ook op die manier getest: transport, grondbewerking en voorladerwerk.

Naast deze praktijktest hebben we verschillende metingen uitgevoerd. Want hoe nauwkeurig zijn die geïntegreerde weegsystemen nu eigenlijk? Daarbij hebben we zaken getest als het zicht rondom vanaf de bestuurdersstoel, de draaicirkels en hebben we getimed hoe snel de voorladers bewegen. De test vond plaats in het zuiden van Finland.

Tekst gaat verder onder de video

De test vond plaats in het zuiden van Finland. Daar hebben we de trekkers getest op de graanstoppel, de kronkelende bergweggetjes en in een grote zandafgraving.

Hoe een voorladertrekker er anno 2023 uit ziet? Zo dus. Een beetje overweldigend wellicht, voor wie een schakeltrekker met een mechanische joystick gewend is. Je kunt, ook voor de voorlader, eindeloze instellingen doen en allerlei slimme functies gebruiken. Het vergt wel enige uitleg en oefening.

Wil je alle functies van deze moderne trekkers gebruiken, dan heb je wel even uitleg nodig. Alle fabrikanten hadden de gelegenheid om de trekkers toe te lichten. Denk dan aan ingewikkelde functies, zoals dat je bij John Deere kunt instellen hoeveel tellingen de trekker moet doen met één drukknop. Handig als je bijvoorbeeld steeds twee balen of kisten op elkaar wegzet.

Onderdeel van de test is het opnemen van alle maten. Zoals de hefhoogte, en de uitkiephoek. Maar ook de hoogte van de aanbouw, en hoe ver de bak uitsteekt vóór de vooras.

In Finland is een zogeheten ‘oppikhaak’ gebruikelijk voor het aanhaken van aanhangers. Dit werkt via de hefinrichting: je pakt ermee een dissel op en trekt die vervolgens hydraulisch naar je toe in de vergrendeling. Alvorens de test hebben we alle gewichten opgenomen en de banden op de juiste spanning gezet.

Hier wordt de hefkracht van de Fendt-voorlader gemeten. Dit doen we met verschillende motortoerentallen, om te zien of daar verschillen in naar voren komen.

Het meten van de draaicirkel van de John Deere. Dit doen we aan de buitenkant van het voorwiel, en daarna ook aan de buitenkant van de voorladerbak. Met dit laatste meting bepalen we de ruimte die nodig is om zijdelings een schuurdeur in te draaien.

We hebben de nauwkeurigheid van de weegsystemen bepaald door een aantal ronde balen eerst te wegen met een gekalibreerde weeginrichting, en die vervolgens met de testtrekkers na te wegen.

De transporttest behelst een 27 kilometer lang parcours over kronkelige, Finse buitenweggetjes met een 17,3 ton wegende trailer erachter. Zo’n rit zegt veel over hoe koersvast een trekker is, en hoe goed de vering hobbels absorberen. De wegen zijn soms behoorlijk steil, en met de transmissie in de automatische modus geeft dat een goed beeld van hoe de motor en transmissie samenwerken bij (sterk) wisselende belasting.

We hebben de trekker uitgeprobeerd tijdens de stoppelbewerking met een Lemken-cultivator.

Lees alle meetresultaten in Trekker uitgave nr. 413.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Koppel je voorlader in een handomdraai aan met Faster-snelkoppelsysteem

Met een snelkoppelsysteem aan de voorlader koppel je in één beweging alle hydrauliek aan en af zonder morsen en zonder fouten.
Afbeelding artikel

Zeven trekkers van 300 pk in één test; bekijk alle video’s

TREKKER testte zeven trekkers van 300 pk en traploze transmissie tijdens een multi-trekkertest. Bekijk de video's van alle trekkers.
Afbeelding artikel

Video | Zeven trekkers getest: Valtra Q285

Het testteam van ‘multi-trekkertest 7 x 300 pk’ vindt dat Valtra erin slaagt de hypermoderne Q 285 toch toegankelijk te maken....
Beheer
WP Admin