fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Koppel je voorlader in een handomdraai aan met Faster-snelkoppelsysteem

Een snelkoppelsysteem is al lange tijd gemeengoed bij voorladers: met een snelkoppelcassette in één beweging alle hydrauliek aan- en afkoppelen zonder morsen en zonder fouten - Foto: Ton Kastermans

Een snelkoppelcassette spaart tijd en ergernis van verkeerd aansluiten. Schoonhouden is het belangrijkste aandachtspunt voor een goede werking van een Faster-snelkoppelsysteem.

In 1990 introduceerde Mailleux als eerste een snelkoppelsysteem voor hydrauliek op de voorlader. Mailleux brengt dat onder eigen naam op de markt. Destijds geïntroduceerd als Mach 90-systeem, maar al snel verbeterd en in 1992 als Mach 92 op de markt gebracht. Met succes, want inmiddels zijn deze snelkoppelsystemen op voorladers en ook op andere werktuigen gemeengoed.

De oudere Mailleux Mach-koppelingen hebben nog pennen, maar omstreeks 2014 veranderden deze in vlakke koppelingen. Sinds 2000 levert Maullieux een verder ontwikkelde versie als Mach 2000. Voor het snel koppelen van de hydrauliek aan het werktuig levert het de Mach 2-snelkoppeling (1× dubbelwerkend) of de Mach 4-snelkoppeling (2× dubbelwerkend).

Volledig vlak Faster-snelkoppelsysteem

De Italiaanse koppelingenspecialist Faster is inmiddels de bekendste leverancier van snelkoppelsystemen. Kenmerk van de Faster-koppelingen is het volledig vlakke oppervlak. Althans, in afgekoppelde toestand. Dat maakt het makkelijk om de koppelingen schoon te houden. Flat tip of flat nose worden ze in de hydrauliekwereld ook wel genoemd.

Die flat tips brengen ons meteen bij het belangrijkste aandachtspunt: wil je lekkage van de koppelingen voorkomen, houd die dan goed schoon. In gekoppelde toestand komt er geen vuil in de koppelingen, wel kan zich rondom vuil verzamelen. In afgekoppelde toestand schermt een klep het deel aan de trekkerzijde af. Dat helpt al veel vervuiling te voorkomen. Veeg echter de oppervlakken aan beide koppeldelen goed schoon voor je ze weer monteert.

Een Faster-koppeling na het schoonspuiten van de trekker. Ook al is de koppeling gesloten, er komt toch zand tussen de twee pasvlakken. Dus schoonvegen vóór het opnieuw monteren!

Een Faster-koppeling na het schoonspuiten van de trekker. Ook al is de koppeling gesloten, er komt toch zand tussen de twee pasvlakken. Dus schoonvegen vóór het opnieuw monteren!

Na verloop van jaren kan het gebeuren dat de snelkoppeling toch wat begint te lekken. Dat is te verhelpen door de O-ringen te vervangen. Een minstens zo belangrijk onderhoudspunt is te controleren op slijtage van de bus waar de grendel omheen draait. Bij veelvuldig gebruik komt daar wat slijtage op, waardoor het systeem niet goed genoeg meer klemt. Dat kan lekken in de hand werken, maar nog vaker is het de reden dat de koppelingen niet goed openen. De hydrauliek werkt dan niet goed.

Voor een derde functie wordt vaak met een elektrisch geschakeld ventiel gewerkt. Ook die elektrische koppeling kan in de koppelcassette geïntegreerd zijn. Daar geldt precies hetzelfde voor als met iedere andere stekkeraansluiting: schoonhouden en eventueel een keer inspuiten met contactspray.

Aan de voorladerzijde steken twee paspennen uit. Monteren kan niet fout gaan. Echter, slijtage van de rollen op de zijkant kan de oorzaak zijn dat de snelkoppeling niet genoeg klemt: op tijd vervangen!

Aan de voorladerzijde steken twee paspennen uit. Monteren kan niet fout gaan. Echter, slijtage van de rollen op de zijkant kan de oorzaak zijn dat de snelkoppeling niet genoeg klemt: op tijd vervangen!

Meerdere aanbieders Faster-koppeling

Vaak geven voorladerfabrikanten hun eigen naam aan een snelkoppelcassette. Hauer noemt het systeem Synchro-Lock, Quicke rept van Manip Fast en bij Stoll heet het Hydro-Fix. Verschillende namen voor in principe dezelfde snelkoppelsystemen die in de meeste gevallen bij Faster vandaan komen. Faster-koppeling is daarom synoniem voor dit type koppeling, hoewel er meer fabrikanten zijn. Denk daarbij aan CEJN en Stauf.

Onder druk aankoppelen

Een gemeenschappelijk kenmerk van de snelkoppelsystemen is de mogelijkheid om onder druk aan te koppelen. Dat wil zeggen, mits die druk beperkt is tot hooguit enkele tientallen bar. Er bestaan koppelingen die onder maximale druk zijn aan te koppelen, maar bij de Faster-koppeling voor deze toepassing is dat niet het geval.

Het blijft dus zaak de voorlader zo af te koppelen dat de hydrauliek in principe drukloos is. In de praktijk staat de voorlader echter wel eens in de zon. Dan kan de hydrauliek toch druk opbouwen. Met een Faster-snelkoppelsysteem kun je dan probleemloos koppelen.

Auteur: Martin Smits

Lees ook: Veilig de weg op? Check je K80-koppeling of trekhaak

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Bobcat presenteert elektrische verreiker op Intermat in Parijs

Bobcat presenteert elektrische verreiker TL25.60e op Intermat in Parijs. Deze heeft hetzelfde nominale en hefvermogen als de dieselvariant.
Afbeelding artikel

Terex TL120-wiellader is simpel en degelijk, maar krappe cabine

TREKKER neemt een TL120-wiellader op de korrel. We vertellen je over de uitvoeringen en waarop te letten bij aanschaf van een...
Afbeelding artikel

Kleine Kaweco-shovel KW25-27 Farmer oogt fors

De Kaweco-shovel KW25-27 Farmer oogt fors en is langgerekt, met 354 centimeter van snelwissel tot achterbumper. Een impressie.
Beheer
WP Admin