fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Deze drie nog onbekende start-ups tonen elektrische trekker

Op de voorgrond staat de Onox volledig elektrische trekker. De e-trekker is nog niet getest, maar ziet er veelbelovend uit. Daarachter staat de E-Traktor van start-up Tadus. De trekker heeft al wat meer praktijkervaring. - Foto's: Mark Pasveer

Elektrische aandrijving en autonome voertuigen hebben de aandacht van veel bedrijven. Ook van start-ups. Op vakbeurs Agritechnica presenteerden verschillende start-ups onlangs een prototype van een elektrische trekker. TREKKER pikt er een paar uit.

Een aantal trekkerfabrikanten pakt inmiddels door in de ontwikkeling van elektrische aandrijving en autonome voertuigen. Inmiddels zijn de eerste volledig elektrische trekkers op de markt.

Volledig elektrisch lijkt voorbehouden aan trekkers onder de 100 pk. Een trekker voor werk op en rond het erf is dan een voor de hand liggende toepassing. Voor dat werk wordt de trekker immers niet constant zwaar belast en de stekker om bij te laden is nooit ver weg.

Start-ups bouwen volledige nieuwe elektrische trekker

Op Agritechnica 2023 viel op dat verschillende start-ups een prototype elektrische trekker presenteerden. Zij kiezen ervoor een voertuig volledig nieuw te bouwen in plaats van in een bestaande trekker alleen de motor te vervangen door een elektromotor.

Complete nieuwbouw heeft het voordeel dat er meer vrijheid is om een accu te plaatsen. De ruimte die een accupakket inneemt is immers nog steeds een heikel punt bij een volledig elektrisch voertuig. Het accupakket moet minstens een 50 tot 60 literbrandstoftank vervangen.

Traploos regelbaar

Een elektrische aandrijving laat zich makkelijk traploos regelen. Kun je dan een mechanische versnellingsbak of een cvt-transmissie volledig achterwege laten bij een landbouwtrekker? Welke motoren, welke accu’s heeft een landbouwtrekker nodig en over welke capaciteiten moet de machine beschikken? Een elektrotechnisch ingenieur kan deze vragen beantwoorden. De praktijk is echter weerbarstig, veel moet worden beproefd.

De TUMtrac is een onderzoeksproject van een team van acht onderzoekers aan de technische universiteit in München.  Op de foto staan twee van de acht teamleden: Adrian Dörfer (links) en Lucien Müller.

De TUMtrac is een onderzoeksproject van een team van acht onderzoekers aan de technische universiteit in München. Op de foto staan twee van de acht teamleden: Adrian Dörfer (links) en Lucien Müller.

TUMtrac van technische universiteit München

Dat testen is typisch het doel van de TUMtrac, een studiemodel van de technische universiteit München. Een team van acht mensen werkt aan onderzoek naar de technische capaciteiten en mogelijkheden van een volledig elektrisch aangedreven trekker. Om helemaal vrij te zijn in het ontwerp heeft het team een volledig nieuw voertuig gebouwd.

Afgelopen najaar is de elektrische trekker beproefd en is er tarwe mee gezaaid. De TUMtrac stond voor een cultivator en een kipwagen.

E-Traktor van start-up Tadus

Wat dichter bij de praktijk van een ‘echte’ landbouwtrekker komt de E-Traktor van start-up Tadus. De elektrische trekker is gebaseerd op een Doppstad Systra, die overigens niet meer wordt geproduceerd. De E-Traktor heeft twee lithium ion-accu’s uit de bedrijfswagenwereld aan boord. De dieselmotor is gehandhaafd en drijft een generator aan.

De E-Traktor is een prototype van start-up Tadus. Tadus is voor de ontwikkeling van de elektrische trekker een samenwerking aangegaan met Baumüller Anlagen-Systemtechnik.

De E-Traktor is een prototype van start-up Tadus. Tadus is voor de ontwikkeling van de elektrische trekker een samenwerking aangegaan met Baumüller Anlagen-Systemtechnik.

Afgelopen jaar is de E-Traktor uitvoerig getest. Komt het tot productie, dan wordt het volledige nieuwbouw. Dat vertelt ing. dr. Thaddäus Baier, de bedenker van de E-Traktor. Tadus is voor de ontwikkeling van de elektrische trekker een samenwerking aangegaan met Baumüller Anlagen-Systemtechnik.

Onox van Duitse start-up Raumideen

Onox is een project van de Duitse start-up Raumideen. Oprichter en financier is de private investeerder Michael Hetzer. De Duitser is tevens de man achter Elobau, fabrikant van elektronische komponenten.

Onox is een volledig elektrisch aangedreven trekker. De e-trekker is compleet nieuw gebouwd, voorzien van Carraro-assen en een Mauser-cabine. Beide assen zijn fuseegestuurd. Onox is uitgerust met een Mailleux-fronthef en voorbereid voor een Maileux-voorlader.

Onox is een volledig elektrisch aangedreven trekker van start-up Raumideen. De e-trekker is compleet nieuw gebouwd, voorzien van Carraro-assen en een Mauser-cabine. Beide assen zijn fuseegestuurd. Onox is uitgerust met een Mailleux-fronthef en voorbereid voor een Maileux-voorlader.

Elektrische trekker Onox ziet er uit als een min of meer standaard landbouwtrekker waarbij de dieselmotor is weggelaten. Aan het snel kunnen wisselen van accu’s hebben de ontwerpers maximaal aandacht besteed. De Onox is ontworpen voor 50 kW vermogen. Per batterijpakket heeft de e-trekker 3kWh aan energie aan boord. De e-trekker Is een prototype en nog niet beproefd.

E-trekker Onox van start-up Raumideen heeft een elektrisch aangedreven aftakas. Het gele deel op de foto is een deel van de elektromotor. De hefinrichting is nog hydraulisch. Elektrisch is overwogen, maar is volgens de ingenieurs van Onox nu nog te duur.

E-trekker Onox heeft een elektrisch aangedreven aftakas. Het gele deel op de foto is een deel van de elektromotor. De hefinrichting is nog hydraulisch. Elektrisch is overwogen, maar is volgens de ingenieurs van Onox nu nog te duur.

E-trekker van Amerikaanse Monarch

Inmiddels al geen start-up meer is het Amerikaanse Monarch Tractor. De trekker van Monarch is volledig opnieuw als autonome elektrische trekker ontworpen. De e-trekker wordt gebouwd in de Amerikaanse staat Californië. Monarch is inmiddels een partnerschap aangegaan met CNH Industrial.

Monarch is een Amerikaanse, 40 pk (30 kW) volledig elektrisch trekker die autonoom kan rijden. Anderzijds, heeft de Occupational Safety & Health Standards Board (OSHSB) enigszins roet in het eten gegooid en het gebruik van autonome trekkers in Californië voorlopig verboden.

Monarch is een Amerikaanse, 40 pk (30 kW) volledig elektrisch trekker die autonoom kan rijden. De Amerikaanse Occupational Safety & Health Standards Board (OSHSB) heeft enigszins roet in het eten gegooid en het gebruik van autonome trekkers in Californië voorlopig verboden.

De voordelen van elektrisch zijn evident, al zijn er nog de nodige problemen die moeten worden opgelost. De start-ups werken evenals de grote trekkerfabrikanten hard aan oplossingen en investeren volop in elektrische trekkers.

Auteur: Martin Smits

Nieuwsbrief

Laat hieronder je e-mailadres achter en ontvang wekelijks het laatste Trekker nieuws in je inbox.

  • Hidden
    JJJJ dash MM dash DD
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

NPPL-deelnemers testen autonome Fendt 716

NPPL-deelnemers testen dit jaar een Fendt 716 met iQuus Autonomy op initiatief van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) en Wageningen UR.
Afbeelding artikel

Agco in 2023 marktleider in krimpende Europese trekkermarkt

Het Agco-concern verkocht in 2023 de meeste trekkers in Europa, gevolgd door CNH Industrial. John Deere is als merk het grootste....
Afbeelding artikel

Deutz-Fahr introduceert budgetversie van 5-serie

De Duitse trekkerfabrikant Deutz-Fahr brengt een nieuwe budget-trekkerserie op de markt: de 5 Keyline.
Beheer
WP Admin