fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

‘Bekend met gps en kopakkermanagement? Dan heb je werken met autonome Fendt 716 snel door’

Een autonoom werkende trekker zoals deze Fendt 716 past wel bij Swinkels Groenten, vindt teeltmedewerker Aswin Dierx. “Als je al met gps en kopakkermanagement kunt werken, heb je dit systeem ook heel gauw in de vingers.” – Foto’s: Peter Roek

Een autonoom werkende trekker zou bij Swinkels Groenten in Meterik (L.) wel passen, vindt teeltmedewerker Aswin Dierx. Bijna jaarrond is er op het bedrijf wel werk voor. Dat is nu al het geval met de autonome Fendt 716, maar uitgerust met achteruitrijbeveiliging nog meer. Dan komt ook schoffelwerk in zicht en grondbewerking die korter op plantwerk zit. Swinkels Groenten beteelt zo’n 150 hectare met prei, bloemkool, spitskool, suikerbieten, snijmais, graan en groenbemester.

Ronald Swinkels is deelnemer aan de Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) en heeft in de week van 15 juli gewerkt met de autonome Fendt 716. De trekker is met het iQuus-systeem uitgerust en kan onbemand werken. De Fendt heeft op het bedrijf de groenbemester Japanse haver onder gefreesd (twee bewerkingen haaks op elkaar) en een perceel gewoeld waarop bloemkool wordt geplant. De praktijktest met het systeem is nu wat uitgebreider dan die met een aangepaste Massey Ferguson-trekker van vorig jaar.

“Het gaat goed. Hij rijdt”, zegt Aswin Dierx, teeltmedewerker bij Swinkels Groenten. “Als je al met gps en kopakkermanagement kunt werken, heb je dit systeem ook heel gauw in de vingers. Wat nu nog wat extra tijd kost, is dat je vooraf de hoeken van het perceel moet afrijden. Maar zou je zo’n systeem zelf hebben, dan heb je dat van al je percelen met A/B-lijnen allemaal al in het systeem zitten. Op percelen vanaf pakweg 2 hectare kan dit systeem in onze ogen interessant zijn.”

Foutmeldingen stellen weinig voor

De foutmeldingen in de eerste paar dagen na de ingebruikname van de trekker stelden volgens Dierx niet veel voor. “Stuurhapering werd op afstand opgelost. Dat de beveiliging de hoge haver als obstakel zag, hebben we opgelost door die balk hoger te hangen. Niks bijzonders als je zo’n trekker voor het eerst in gebruik neemt. We hebben er nu geen moeite mee hem aan het werk te zetten en er bij weg te gaan.”

Lees verder onder de video

Obstakelbeveiliging slaat aan op stof

Maandag 23 juli blijkt dat de camera voorop niet alleen sprieten Japanse haver detecteert, maar de trekker stilzet. Midden in een volstrekt leeg perceel komt de obstakelmelding opnieuw. Dan volgt de volgende WhatsApp-communicatie met leverancier GPX Solutions van het iQuus-systeem:
– Aswin stuurt een videootje van de trekker die op het perceel plots stopt, met de mededeling: ‘Lijkt me sterk dat hij hier een obstakel gevonden krijgt.’
– Leverancier: ‘Zit de stekker van de bumper er nog goed in?’
– Aswin: ‘Jup. Denk dat het stof is wat-ie ziet. Want hij blijft het doen.’
– Leverancier: ‘Kan idd ook. Wordt aan gewerkt om bij stof door te kunnen rijden. Waait het stof hoog boven de grond?
– Aswin: ‘Nee, wel de lucht in.’
– Leverancier: ‘Dan is de bumper een tikkie hoger ook geen oplossing. Gaat het wel beter op de kopakkers?’
– Aswin reageert op bericht dat er aan gewerkt wordt: ‘Zou mooi zijn, het verschil tussen nat en stof is hier vaak maar klein.’
– Leverancier: ‘Is een must, heeft prioriteit momenteel.’
– Aswin: ‘Heb ‘m vanmiddag aangezet, twee keer naartoe gemoeten omdat-ie de stuurfout weer aan gaf. Leek eigenlijk weinig aan de hand, kon gewoon weer op start klikken en toen ging -ie weer. En nu dan voor de stof blijft-ie stoppen, dus ben het nu zelf aan het afmaken.

Ruime kopakker nodig

Voorlopig is nog wel een dingetje dat de demonstratie-trekker vanwege het ontbreken van een veiligheidsvoorziening achterop niet achteruit kan rijden. Gevolg is dat de trekker om te draaien een veel ruimere kopakker nodig heeft dan de 5 meter waarmee ze bij Swinkels werken. De automatiek rekent met een 15 meter brede strook rondom het hele perceel, niet alleen aan het eind van de werkgangen.

Aswin: “Wat we niet willen, is een heel perceel eerst in zijn geheel klaarleggen en dan pas beginnen met planten. Dat zou dan betekenen dat we om de zoveel tijd toch weer op die trekker moeten stappen om bemand de kopakker te doen. Het bezwaar geldt in zekere zin ook voor schoffelen. Als de trekker niet kan draaien op de vaste kopakker van 5 meter, rijdt hij bij het draaien teveel gewas kapot.”

Later blijkt dat het ook lukt om met een smallere kopakker te werken. Met een kopakker van 10 meter haalt de autonome Fendt 716 het net zonder van het perceel af te rijden.

Leverancier iQuus heeft Swinkels al wel laten weten dat een achteruitrijvoorziening mogelijk is. Dan zou daarvoor op elk werktuig achter de trekker een bok moeten worden gemaakt. Wenselijk is ook een aftakas vooraan. Dierx: ‘Nu frezen we twee keer die Japanse haver. Als we voorop eerst hadden kunnen klepelen, had dat een werkgang uitgespaard.’

Lees verder onder de foto

De demonstratie-trekker kan vanwege het ontbreken van een veiligheidsvoorziening achterop niet achteruitrijden. Gevolg is dat de trekker om te draaien een veel ruimere kopakker nodig heeft dan de 5 meter waarmee ze bij Swinkels werken.
De demonstratie-trekker kan vanwege het ontbreken van een veiligheidsvoorziening achterop niet achteruitrijden. Gevolg is dat de trekker om te draaien een veel ruimere kopakker nodig heeft dan de 5 meter waarmee ze bij Swinkels werken.

Meest efficiënt brandstofverbruik

Als voordeel van de automatiek in de autonome Fendt 716 noemen ze bij Swinkels dat die niet onbedoeld het gaspedaal wat dieper intrapt om sneller klaar te zijn. Een chauffeur heeft die neiging nog wel eens. “Je stelt de trekker in op het meest efficiënte brandstofverbruik en dat houdt-ie ook vast. Een uurtje langer werken, is geen probleem”, aldus Aswin.

Ook als bemande trekker inzetbaar

Swinkels ziet wel mogelijkheden om de trekker op zijn bedrijf in te zetten. Belangrijk is wel dat wanneer aan autonomie geen behoefte is, de trekker voor bemand werk kan worden ingezet.

Overigens zijn er nog wel wat wensen. Zo zou een camera voorop de trekker welkom zijn. Om op afstand te kunnen zien wat het obstakel is, waarvoor de machine stopt. “Als we zien dat het niet meer is dan een bewegende grasspriet of een takje, waarvoor de trekker stopt, is dat wel handig. Dan kunnen we hem meteen weer aanzetten, in plaats van dat we er steeds naartoe moeten.”

Gps-systeem van Raven of Trimble

IQuus gebruikt het gps-systeem van Raven. Bij Swinkels Groenten zijn alle trekkers uitgerust met Trimble. Aswin: ‘We hebben nog niet te horen gekregen wat zo’n systeem ons zou gaan kosten. Maar ik heb al wel begrepen dat het bij een aanschaf de helft kan schelen als de bestaande Trimble-voorzieningen op de trekkers kunnen worden benut.”

Auteur: Leo Tholhuijsen

Lees ook: Autonome Fendt 716 werkt zonder constante supervisie

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Fendt e107 Vario klaar voor de verkoop

De Fendt e107 Vario is rijp voor de verkoop. Machinefabrikant Fendt levert de e-trekkers als eerste in Nederland, Duitsland en Noorwegen.
Afbeelding artikel

VIDEO | Trekt financieringsactie trekkerfabrikant jou over de streep?

De kortingsacties op trekkers vliegen de boeren die vakbeurs ATH bezoeken om de oren. Maar slaan die acties aan bij hen?...
Afbeelding artikel

Eite Breeuwsma verzamelt herinneringen met miniaturen

Eite Breeuwsma probeert de machines waar hij vroeger mee werkte zo nauwkeurig mogelijk in miniatuur na te bouwen. Met dank aan...
Beheer
WP Admin