fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Hoe presteert hybride maaidorser New Holland CH 7.70 in de praktijk?

Sinds medio 2020 levert New Holland de hybride maaidorser CH 7.70, met een combinatie van de dorsprincipes van de CR-serie en de CX 6.90. Daar staat de afkorting CH, van Crossover Harvesting, dan ook voor. TREKKER doet verslag van praktijktest van de New Holland CH 7.70 in de zomer van 2023. – Foto’s: Stefan Tovornik

Een New Holland CH-combine gaat geen wereldrecords verbreken, maar juist dat maakt de machine zo interessant voor Nederland. Deze hybride maaidorser in het middensegment met zowel rotor- als zeeftechniek is inmiddels vier jaar op de markt. Hoe presteert deze ‘crossover maaidorser’ in de praktijk?

Bij de grote CR-maaidorsers zet New Holland in op rotortechnologie, bij de kleinere CX- en TC-modellen op schudders. Sinds medio 2020 levert de fabrikant ook de nieuwe hybride CH-modellen, met een combinatie van de dorsprincipes van de CR-serie en de CX 6.90. Daar staat de afkorting CH, van Crossover Harvesting, dan ook voor.

Naast het conventionele dorssysteem met twee trommels zijn er nog twee rotoren voor de afscheiding. De CH-serie is vooralsnog beperkt tot één model: de New Holland CH 7.70 (ook met hellingcorrectie) met een dorskanaalbreedte van 1,56 meter en een motorvermogen van 374 pk.

Ultra-Flow-dorstrommel voor groen stro

New Holland bouwt de CH, net als de CX 5- en CX 6-combines, in de fabriek in Plock (Polen). Evenals bij de zesschuddermodellen is de dorstrommel van de CH 7.70 1,56 meter breed en 60 centimeter in doorsnee. Bij de grotere CX 7- en CX 8-modellen is de dorstrommel 75 centimeter in diameter.

Je kunt op de New Holland CH7.70 kiezen voor een Ultra-Flow-uitvoering waarbij de slaglijsten niet doorlopen maar in vier segmenten zijn verdeeld, en in verstek staan. Hiervoor betaal je € 4.800 extra. Volgens de fabrikant levert dit een vlottere gewasstroom, een stillere machine en een lager brandstofverbruik op. De Ultra-Flow-dorstrommel is vanwege de toepassing van gietijzer een stuk zwaarder dan de standaardtrommel. Daardoor is die trommel volgens New Holland met name geschikt voor omstandigheden met veel vochtig, groen stro.

Op basis van de moeilijke omstandigheden tijdens de werktuigtest vorig seizoen, kunnen we beamen dat die trommel onder die omstandigheden goed werk levert. De dorskorf eronder heeft een oppervlak van 1,04 vierkante meter bij een wikkelhoek van 85 graden. Indien nodig kun je de wikkelhoek vergroten naar 121 graden dankzij een extra segment dat je in kunt zwenken. Bij ons had dat afgelopen jaar echter niet het gewenste resultaat. Het gaf te veel kort stro op de zeven. En bij de meerdelige dorstrommel vinden we dat de onderste segmenten eenvoudiger te verwisselen moeten zijn, zoals voor het dorsen van korrelmais.

Lees verder onder de foto’s

Een blik op de twee rotors die met 700 of 400 toeren per minuut draaien. Het toerental aanpassen doe je door een V-snaar om te leggen. Veel toeren geeft ook veel kort stro.
Een blik op de twee rotors die met 700 of 400 toeren per minuut draaien. Het toerental aanpassen doe je door een V-snaar om te leggen. Veel toeren geeft ook veel kort stro.

Twee rotortoerentallen

Na de dorstrommel zorgt een afneemtrommel van 40 centimeter voor het opdelen van de gewasstroom en de toevoer naar beide rotors. Die zijn 3,45 meter lang en 54 centimeter in doorsnee. 36 vingers geleiden het restant van het gewas naar beneden over een 2,9 vierkante meter groot afscheidingsoppervlak met acht segmenten en een wikkelhoek van 93 graden. Vanaf daar gaat het gewas per terugloopbodem naar voren naar de voorzeef.

Het toerental van de rotors aanpassen van 700 naar 400 toeren per minuut kan alleen door een V-snaar om te leggen. New Holland adviseert het lage toerental alleen voor het dorsen van korrelmais. In gerst, tarwe en koolzaad dorsten wij met 700 rotoromwentelingen per minuut. Naast de toerentalverandering vind je aan het eind van de rotors nog een klep die je, afhankelijk van het gewas, kunt openen of sluiten. Met de klep open hadden wij te maken met te veel kort stro dat de reiniging onnodig belastte.

Niet alles is automatisch aanpasbaar

De zeefkast van de CH 7.70 bestaat uit een voorbereidingsbodem, een voorzeef en een onder- en bovenzeef. De luchtstroom bestrijkt een totale oppervlakte van 5,2 vierkante meter. Dat volstaat prima, evenals de toerentalverstelling van de ventilator met een riemenvariator. Vooral omdat de standaard Opti-Fan het toerental ervan automatisch aanpast aan de hellingshoek van de combine in de rijrichting. De standaard elektrische verstelling van de onder- en bovenzeef beviel ons ook goed.

Helaas is de elektrische verstelling niet beschikbaar voor de voorzeef. Om die te verstellen, moet je tijdens het stro hakselen de aanhangerkoppeling en de stroverdeler wegklappen om bij de voorzeef te komen. Vervolgens pak je de lange stang voor de verstelling van de voorzeef uit de houder onder de strokap, met kans op een hoop kaf in je nek. Niet praktisch, en dat geldt ook voor de ontbrekende schaalverdeling. Wel is het zo dat je die voorzeef eigenlijk alleen bij een verandering van gewas hoeft te verstellen.

Van de handmatige instelling van de voorzeef moet New Holland wat ons betreft afstappen.
Van de handmatige instelling van de voorzeef moet New Holland wat ons betreft afstappen.

Anders dan bij de grote New Holland-maaidorsers heeft de terugvoer van de CH 7.70 geen aparte nadorser. Het materiaal wordt teruggeleid naar de dorstrommel. Ook bij de hellingcorrectie gaat het er net even anders dan anders aan toe. Op deze maaidorser is niet de hele zeefkast pendelend opgehangen, maar neigt de Smart Sieve om zijwaartse hellingen tot 25 graden automatisch te compenseren.

De hellingcorrectie op de CH 7.70 gaat net even anders dan anders. Op deze maaidorser is niet de hele zeefkast pendelend opgehangen, maar neigt de Smart Sieve om zijwaartse hellingen tot 25 graden automatisch te compenseren.
De hellingcorrectie op de CH 7.70 gaat net even anders dan anders. Op deze maaidorser is niet de hele zeefkast pendelend opgehangen, maar neigt de Smart Sieve om zijwaartse hellingen tot 25 graden automatisch te compenseren.

Netto-capaciteit tot 35 ton tarwe per uur

New Holland geeft 9,3 kuub graantankinhoud aan. Wij konden ’m met 7,2 ton tarwe vullen, waarbij de bovenste vulgraadsensor niet altijd even betrouwbaar was. Lossen gaat volgens de fabrikant met een snelheid van maximaal 100 liter per seconde. Wij hebben een lostijd gemeten van 87 seconden en dat komt daarmee overeen. De reikwijdte van de lospijp is standaard 4,75 meter en optioneel 6,40 meter. Een zwenkbare uitloop is op dit model niet leverbaar.

Wat is dan de capaciteit van de CH 7.70? Dat bepaalden we in gerst met een opbrengst van 7,5 ton per hectare en in tarwe met een opbrengst van 10 ton per hectare. De (korrel)vochtgehaltes lagen tussen 13 en 16% en het korrelverlies bedroeg minder dan 1%. De netto-capaciteit, zonder keren op de kopakkers, bedroeg daarbij 30 ton gerst per uur en 35 ton tarwe per uur. Dat is heel netjes. De strokwaliteit op zwad was gemiddeld genomen beter dan bij een New Holland CR. Dankzij het hogere rotortoerental moet je het aandeel kort stro in het zwad echter niet onderschatten.

De graantank is 9,3 m3 groot en kan 7,2 ton tarwe opslaan. Het lossen daarvan gaat in minder dan anderhalve minuut. De reikwijdte van de lospijp is standaard 4,75 meter en optioneel 6,40 meter.
De graantank is 9,3 m3 groot en kan 7,2 ton tarwe opslaan. Het lossen daarvan gaat in minder dan anderhalve minuut. De reikwijdte van de lospijp is standaard 4,75 meter en optioneel 6,40 meter.

Omslachtig omschakelen

Omstellen naar stro hakselen gaat niet bepaald praktisch. Je moet eerst de motor uitschakelen en het contact (weer) inschakelen om zo de hakselaar elektrisch te kunnen bewegen. Dat kan echter pas nadat je met een sleutel, bevestigd aan de zijkant van de invoer, de aandrijfriem hebt verplaatst. Wat ons betreft mag New Holland dit verbeteren. Hetzelfde geldt voor de stroverdeling. De strohakselaar redt het namelijk niet om het stro over de volledige breedte van het maaibord (7,62 meter) te verspreiden. De hydraulische kafverdeler levert daarentegen goed werk.

Voor omstellen naar stro hakselen moet je eerst de motor uitschakelen en het contact (weer) inschakelen, een speciale sleutel pakken en daarmee de aandrijfriem omleggen. Da’s niet heel erg praktisch.
Voor omstellen naar stro hakselen moet je eerst de motor uitschakelen en het contact (weer) inschakelen, een speciale sleutel pakken en daarmee de aandrijfriem omleggen. Da’s niet heel erg praktisch.

Wij dorsten trouwens met een Varifeed-maaibord. Dat overtuigt met de 66 centimeter grote vijzel en de tot 57,5 centimeter uitschuifbare messentafel. De twee grote tasters aan de onderzijde die je voorheen altijd handmatig op moest klappen voor transport op een maaibordwagen, zijn er ondertussen niet meer. Die maaibordwagen is met z’n gestuurde assen goed spoorvolgend en heeft een bijzonder praktische transportvergrendeling.

Een aanvankelijk te laag haspeltoerental hebben we snel opgelost door in de terminal de juiste modus (haspelsyncro) te selecteren. De korte gewasverdelers zijn aan te raden, en enkel in lange rogge gebruikten we de koolzaadmessen. Dat werkte erg goed. Die messen kun je overigens aan de achterzijde van het maaibord ophangen wanneer je ze niet gebruikt, en je kunt ze snel verwisselen voor de korte gewasverdelers. Daar is goed over nagedacht. Ook de aan- en afkoppeling van het maaibord als geheel gaat prima, dankzij de centrale vergrendeling en de hydrauliekkoppeling. Het enige dat stoorde is het grote oppervlak boven de invoer waar zich onverwacht veel vuil ophoopt.

Wij werkten met het 7,62 meter brede Varifeed-maaibord. Dat overtuigt met de 66 centimeter grote vijzel en de tot 57,5 centimeter uitschuifbare messentafel. De korte gewasverdelers zijn aan te raden en de hydraulisch aangedreven koolzaadmessen monteer je in een mum van tijd.
Wij werkten met het 7,62 meter brede Varifeed-maaibord. Dat overtuigt met de 66 centimeter grote vijzel en de tot 57,5 centimeter uitschuifbare messentafel. De korte gewasverdelers zijn aan te raden en de hydraulisch aangedreven koolzaadmessen monteer je in een mum van tijd.

Cabine aan de krappe kant

Wie weleens in een grotere New Holland-maaidorser zat, merkt dat de cabine van de New Holland CH 7.70 verhoudingsgewijs klein is. Bestuurders langer dan 1,80 meter komen ruimte te kort om de benen te strekken. De voetensteuntjes ten spijt. Wat ons betreft neemt New Holland afscheid van de stuurmotor voor de stuurautomaat. Daarvoor zijn inmiddels betere oplossingen voorhanden. Met de drie handgeschakelde versnellingen rijd je 30 km/u op de weg met gereduceerd motortoerental.

De bediening spreekt verder voor zich en is goed. Zo ook het zicht op het maaibord. Het zicht in/op de graantank is minder, en we misten voldoende plek om spullen neer te leggen en op te bergen. Erg prettig zijn de twee USB-A-aansluitingen in de cabine en de zwaailampen met magneetvoet en USB-B-laadkabel en -adapter. De koelbox onder de bijrijdersstoel bevalt als vanouds goed. Het cabinefilter blijft relatief schoon en is goed toegankelijk.

De IntelliView IV is goed te bedienen en de drie fabrieksgemonteerde camera’s (meerprijs € 1.430) deden eveneens goed hun werk. De spiegels kun je elektrisch inklappen en met de led-werklampen (meerprijs € 1.370) zie je ’s nachts net zo goed als overdag. De Deluxe-stoel is z’n meerprijs van € 690 absoluut waard. Onze testmachine was ook uitgevoerd met opbrengst- en vochtmeting. Nadat we die kalibreerden, functioneerden ze allebei prima. De toegankelijkheid van de opbrengstmeetsensor kan beter.

Vanuit de cabine heb je prima zicht op het maaibord, en de koelbox onder de bijrijdersstoel werkt super. Een wens is wat meer opbergruimte, en voor chauffeurs langer dan 1,80 meter meer beenruimte.
Vanuit de cabine heb je prima zicht op het maaibord, en de koelbox onder de bijrijdersstoel werkt super. Een wens is wat meer opbergruimte, en voor chauffeurs langer dan 1,80 meter meer beenruimte.

Voldoende motorvermogen

De CH 7.70 is uitgerust met de Cursor 9-motor van FPT met 8,7 liter cilinderinhoud en maximaal 374 pk. In vlak terrein is dat meer dan voldoende. Ook als je het stro hakselt. Dat geldt tevens voor de 670 liter grote dieseltank en de 110 liter grote tank voor AdBlue. Het verbruik van maximaal 20 liter per hectare ofwel 1,8 liter per ton was, gezien de omstandigheden in de zomer van 2023, zeer goed. De motor en de vulopening van de tank zijn goed bereikbaar. De ladder die je nodig hebt voor dagelijks onderhoud en doorsmeren vinden we (te) zwaar. Doorsmeren moet dagelijks op 23 punten op de combine, negen op het maaibord en vier op de maaibordwagen.

De Cursor 9-motor met 8,7 liter cilinderinhoud levert maximaal 374 pk. In vlak terrein is dat meer dan voldoende. Het dieselverbruik van maximaal 20 liter per hectare was gezien de omstandigheden in de zomer van 2023 zeer goed.
De Cursor 9-motor met 8,7 liter cilinderinhoud levert maximaal 374 pk. In vlak terrein is dat meer dan voldoende. Het dieselverbruik van maximaal 20 liter per hectare was gezien de omstandigheden in de zomer van 2023 zeer goed.

Op de weg valt op dat het voertuig zelfs met 710/75 R34-banden voor maar 3,48 meter breed is. Achteraan is dat met 500/85 R24-banden dan weer 3,55 meter omdat een begrenzingskit miste. Als hoogte maten we 4,16 meter met de gps-antenne als hoogste punt. Volgens New Holland is de machine maximaal 3,49 meter breed en maximaal 4,0 meter hoog. Op de weegbrug zien we slechts 15,44 ton als leeggewicht staan zonder maaibord, dat is prima.

Te koop vanaf € 406.300 exclusief maaibord

Wat ons betreft functioneert het hybrideconcept van de New Holland CH 7.70 goed en heb je voldoende capaciteit. Ook wanneer je met vochtig, groen stro te maken hebt. Dankzij z’n hybride techniek is de maaidorser in het middensegment een serieus alternatief, met name onder moeilijke omstandigheden. De CH 7.70 is er vanaf € 406.300 exclusief maaibord. Uitgevoerd zoals getest, komt de aanschafprijs op € 446.280. Opnieuw zonder maaibord en maaibordwagen van € 91.500.

Auteurs: Lüder Görtmüller, Hubert Wilmer en René Koerhuis

Lees ook: New Holland brengt kleinere ‘giga-maaidorser CR10 op de markt

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Australische start-up Linttas ontwikkelt eerste elektrische maaidorser

Met de nadruk op elektrificatie en een innovatieve lineaire dorsmethode creëert de Australische start-up Linttas een prototype elektrische maaidorser.
Afbeelding artikel

AVR levert aardappelrooier Spirit 9200i met Isobus

Aardappelrooier AVR Spirit 9200 is al langer op de markt en is nu leverbaar als 9200i. De i staat voor Isobus.
Afbeelding artikel

AVR introduceert Scorpio-kistenvuller op Aardappeldemodag

AVR introduceerde deze week de nieuwe Scorpio-kistenvuller met Mamba-transportband op de Aardappeldemodag in Westmaas.
Beheer
WP Admin