fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Proefrit met slim uitgeruste Weidemann T7042-verreiker

Twee dingen vallen TREKKER meteen op aan de Weidemann T7042-verreiker: de frisrode kleur en strakke lijnen én een vrij lange bouw. De wielbasis meet 2,95 meter. Dat is 10 tot 20 centimeter langer dan de meeste andere verreikers in deze klasse. - Foto's: Bob Karsten

Ook voor klanten die een grote verreiker zoeken, wil minishovelspecialist Weidemann een optie in huis hebben. Daarom bouwde de fabrikant de Weidemann T7042-verreiker. Weidemann is onderdeel van de Wacker Neuson-Group, en daarmee een zustermerk van verreikerfabrikant Kramer. Ja, de Weidemann T7042 wordt gebouwd bij Kramer, maar is toch een heel eigen machine. Hoog tijd voor een proefrit.

Er wordt niet geheimzinnig gedaan over het feit dat er Kramer-DNA in deze knalrode Weidemann T7042-verreiker zit. Beide Duitse fabrikanten zijn immers onderdeel van de grote Wacker Neuson-Group en werken daarom samen. Concreet betekent dit dat er Weidemann-onderdelen vanuit Korbach (nabij Kassel) naar de Kramer-fabriek in het Zuid-Duitse Pfullendorf worden gebracht. Daar rolt vervolgens de Weidemann-verreiker uit de fabriek.

De giek is volop Kramer, de cabine volop Weidemann. Het aanbod telt momenteel vier modellen. TREKKER maakte een proefrit bij importeur Weidemann Nederland in Swifterbant (Fl.) met het meest populaire formaat: de T7042 met 4,2 ton hefvermogen en 7 ton hefhoogte. Na een wat chaotische en gefaseerde introductie als gevolg van de coronapandemie zijn de T7-verreikers inmiddels volledig in productie.

Lange wielbasis

Twee dingen vallen meteen op aan de Weidemann T7042-verreiker: een opgeruimd design met frisrode kleur en strakke lijnen én een vrij lange bouw. De wielbasis meet 2,95 meter. Dat is 10 tot 20 centimeter langer dan de meeste andere verreikers in deze klasse.

Het gevolg is ook dat er relatief meer ruimte is voor een lange cabine evenals voor een breed motorcompartiment. Wie denkt hierdoor te moeten inleveren op wendbaarheid, heeft het mis. De Carraro-assen hebben namelijk een stuurhoek van 45 graden. Daarmee stuurt de T7042-verreiker écht krap.

Lees verder onder de foto’s

Weidemann hanteert een vrij lange wielbasis: 2,95 meter en dat is 10 tot 20 centimeter meer dan de meeste andere verreikers in deze klasse. De deur kan maximaal 90 graden open en is niet in tweeën te delen.

Weidemann hanteert een vrij lange wielbasis: 2,95 meter en dat is 10 tot 20 centimeter meer dan de meeste andere verreikers in deze klasse. De deur kan maximaal 90 graden open en is niet in tweeën te delen.

Inkeping in vloer

Zoals gezegd is de cabine vrij lang en de zijkant bestaat in feite uit één grote deur. Daardoor heb je een ruime instap. Weidemann monteert twee brede traptreden. Maar wie dat wil, haalt er één tussenuit en monteert de andere op een comfortabele hoogte. Net als bij Kramer (en Manitou) is de vloer voorzien van een inkeping waardoor je er gemakkelijk vooruit uitstapt. Bijkomend voordeel is dat hier in de deur een opbergruimte gemaakt is.

Moderne ruime cabine

Voor wie gewend is om met de deur (half) open te rijden, is er slecht nieuws: dat gaat niet met de WeidemannT7042-verreiker. De deur opent maximaal 90 graden en is niet in tweeën te delen. In plaats daarvan is er een schuifraam. Het zicht rondom is indrukwekkend. Dat komt deels door twee geronde hoekraampjes aan de achterkant en deels door een laag gemonteerde giek en een lage motorkap aan de rechterkant. Je kunt het rechterachterwiel, of vooral het spatbord erboven, zien vanaf de stoel.

Verder zijn er drie ruitenwissers (één aan de bovenkant), een achteruitrijdcamera en een (bijna) volglasdeur. Het voorraam bestaat uit één deel. Daardoor kun je de bak ongestoord tot bovenin volgen. Kantekening: door de cabinevorm kijken lange chauffeurs deels door de bolling van het voorraam.

De cabine zelf doet ruim aan. Er is een prettig werkende joystick (met oranje F/R-knop erop), een draaischakelaar voor de vierwiel-, voorwiel- of hondengangbesturing. Bekend ook van Kramer zijn de twee handige schuifjes voor handgas- en rijsnelheidsregeling voor als je werkt met bijvoorbeeld een rolbezem.

De functies van de Weidemann T7042-verreiker zijn in kleuren gecodeerd. Opvallend: de handrem is een drukknop (geen automatiek) en er is een knop waarmee je de motor start en uitzet.

De functies van de Weidemann T7042-verreiker zijn in kleuren gecodeerd. Opvallend: de handrem is een drukknop (geen automatiek) en er is een knop waarmee je de motor start en uitzet.

Weidemann heeft de belangrijkste knoppen fraai aan de rechterkant gebundeld en gecodeerd met kleuren. In het groen heb je de keus om de bak volledig handmatig te bedienen, of om die automatisch horizontaal te laten houden. Je kunt met de groene knop ook automatisch de giek in en uit laten schuiven op basis van de hefhoogte, waardoor de bak exact verticaal beweegt.

Andere geavanceerde functies ontbreken, zoals een automatische leegschudfunctie of het opslaan en automatisch aannemen van posities. Er is wel een 7 inch kleurenbeeldscherm en daarop kun je kleine instellingen doen, zoals het aanpassen van de doorstroomhoeveelheid van de werkhydrauliek.

Bijzonder: de handrem is een drukknop (automatiek ontbreekt), en er is een start-stopknop. Dat laatste betekent dat je de contactsleutel één tikje draait en vervolgens de motor start of stopt met de drukknop. Modern, maar wel een extra handeling.

Ruimte rondom motorblok

Als je de fraaie motorkap opent (met contactsleutel), dan verbaas je je over de hoeveelheid ruimte in het compacte motorcompartiment rondom het blok. Het motorblok, een Perkins 4-cilinder met 136 pk, ligt in de breedterichting. In combinatie met de lange wielbasis zorgt dat voor veel ruimte. Het koelerpakket is er direct voor gemonteerd, mét een omkeerventilator.

De Perkins-motor ligt in de breedterichting onder de motorkap. Mede daardoor is er opvallend veel ruimte rondom het motorblok. Aan de voorkant is het koelerpakket geplaatst met een omkeerbare ventilator. De transmissie (een hydrostaat) is in het midden van de machine gebouwd, onder de giek.

De Perkins-motor ligt in de breedterichting onder de motorkap. Mede daardoor is er opvallend veel ruimte rondom het motorblok. Aan de voorkant is het koelerpakket geplaatst met een omkeerbare ventilator. De transmissie (een hydrostaat) is in het midden van de machine gebouwd, onder de giek.

Er zit een hydrauliekpomp geflenst aan de motor. Midden onder de giek ligt dan een grote hydromotor die middels een tandwielkast de voor- en achteras traploos aandrijft tot 40 km/u. Weidemann noemt dit een Power Drive 255-transmissie. Anders dan Kramer (met schijfrem), gebruikt Weidemann een lamellenremmenpakket in de vooras. Via de cardanas remt dan ook de achteras mee. De vooras is ook leverbaar met een inschakelbare 100% differentieelblokkering.

De giek en het frame stammen af van Kramer. Dat betekent dat die voorzien zijn van serviceluiken en een centraal smeersysteem. Aan de achterkant kun je allerlei opties kiezen, variërend van een simpel rangeeroog tot K80-kogel (met aanhangerremmen). Aan de voorkant is er keus uit Kramer-, Manitou– of JCB-aansluitingen. Daarmee heeft Weidemann zich slim uitgerust om een plekje op de verreikermarkt te veroveren.

Auteur: Bob Karsten

Lees ook: Proefrit met verreiker Fendt Cargo T 740 met unieke in hoogte verstelbare cabine

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Giant levert 13kW elektrische telescooplader G2700 HD

De Nederlandse machinefabrikant Tobroco-Giant introduceert zijn nieuwe serie telescoopladers met 13 kW elektromotor: de G2700E HD.
Afbeelding artikel

Bobcat presenteert elektrische verreiker op Intermat in Parijs

Bobcat presenteert elektrische verreiker TL25.60e op Intermat in Parijs. Deze heeft hetzelfde nominale en hefvermogen als de dieselvariant.
Afbeelding artikel

Terex TL120-wiellader is simpel en degelijk, maar krappe cabine

TREKKER neemt een TL120-wiellader op de korrel. We vertellen je over de uitvoeringen en waarop te letten bij aanschaf van een...
Beheer
WP Admin