fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Veel gestelde vragen over registratie en kentekens

Voordat een kenteken aangevraagd kan worden dient het voertuig eerst geregisteerd te worden.

Op 1 januari 2021 zijn wijzingen van de Wegenverkeerswet doorgevoerd. Onder de wijzingen vallen onder andere de registratie, kentekening en verhoging van de maximumrijsnelheid van 40 km/u. De meest gestelde vragen en de antwoorden erop lees je in dit artikel.

1. Mijn trekker rijdt maximaal 25 km/u moet ik deze dan wel registreren?

Ja deze trekker moet geregistreerd worden. Doe dit voor 1-1-2022 om keuring en schouwing van de RDW te voorkomen. Omdat de trekker maximaal 25 km/u rijdt is een kentekenplaat pas verplicht vanaf 1-1-2025, eerder mag uiteraard wel. Als de rijsnelheid hoger ligt dan 25 km/u is een kentekenplaat direct verplicht. Registreren kan via deze link.

2. Wat is een VIN-nummer?

VIN staat voor Voertuig Identificatie nummer. Het VIN-nummer wordt ook PIN, chassisnummer, framenummer, productienummer, Fahrzeugnummer, Schleppernummer of vehicle registration genoemd. Het is een unieke identiteit van het voertuigen. Dit nummer is vaak ingeslagen of gegraveerd in een vast deel van het voertuig. Soms ontbreekt dit nummer op getrokken materieel.

Wanneer er geen enkel identificatienummer op het voertuig zit, bijvoorbeeld omdat het zelfbouw is, kan de RDW een nummer in slaan. Hiervoor kan de RDW bij je langskomen, daar zijn wel kosten aan verbonden. Ook kan de fabrikant kan alsnog een uniek identificatienummer inslaan. Denk bij een identificatienummer aan bijvoorbeeld eerst 4 letters (bijvoorbeeld initialen van de eigenaar of bedrijfsnaam) en vervolgens 4 of 5 cijfers. Bij de registratie lever je een foto van het typeplaatje of ingeslagen VIN-nummer aan. De RDW kan nog vragen naar aanvullende foto’s van het voertuig. Meer informatie over de benodigde gegevens bij registratie lees je hier.

3. Wat is het verschil tussen een silagewagen en opraapwagen bij registratie?

Silagewagens maar ook kiepers en balenwagens zijn alleen voor het vervoer en transport en worden gezien als aanhangwagen. Aanhangwagens vallen onder de voertuigcategorie R. Opraapwagens, meststrooiers en balenpersen hebben een werktuigfunctie en worden onder de categorie verwisselbare getrokken uitrustingstukken geregistreerd. Na registratie kan er een kenteken aangevraagd worden. Vanaf het moment dat zowel de trekker als het getrokken voertuigen voorzien van een eigen kenteken mag de combinatie legaal 40 km/u rijden.

4. Moet ik mijn getrokken hark ook registeren?

Een getrokken hark valt onder de categorie verwisselbare getrokken uitrustingstukken (voertuigcategorie S). Simpel weg kan gesteld worden dat alle voertuigen met een verticaal draaipunt geregistreerd kunnen worden. Verstandig is om de hark ook te registreren anders mag er maximaal 25 km/u gereden worden met de hark. Misschien rijdt u nooit sneller dan 25 km/u, maar houdt er rekening mee dat een geregistreerde machine in de toekomst makkelijker te verhandelen daarnaast zijn de kosten voor registratie op dit moment, dit jaar (slechts) € 18,-.

5. Ik heb al een GV-kenteken moet ik dan mijn voertuig ook bij de RDW registreren?

Het afgegeven grensverkeerkenteken kan omgezet worden voor € 10,40. Het afgegeven grensverkeerkenteken voer je bij de registratie in op de site van de RDW. Dit wordt dan het officiële kentekennummer. De huidige GV-kentekenplaat mag gebruikt worden als dit een geldige kentekenplaat is. Een geldige kentekenplaat is geel, met een zwart kader en een blauw vlak met het EU-symbool en het NL-teken. Heb je nog een gele GV-kentekenplaat zonder NL-logo, dan moet je deze alsnog vervangen voor een gele plaat met NL-logo.

6. Welke formaat kentekenplaat moet ik aanvragen?

Kentekenplaten voor landbouwvoertuigen zijn er in drie verschillende afmetingen. Dit zijn formaten die verkrijgbaar zijn voor landbouwvoertuigen: 520 x 110 mm (bekend van auto’s) 340 X 210 mm en de 210 x 143 mm (motorfiets).

7. Wat is het verschil tussen een gele of witte kentekenplaat op getrokken voertuigen?

De gele kentekenplaat is direct verplicht als er sneller dan 25 km/u wordt gereden, het voertuig APK-plichtig is, er mee in het buitenland gereden wordt of het voertuig ontheffing plichtig is (zie kader). Een kentekenplaat op getrokken materieel uit de R- of S-categorie kan op twee manieren.

Wanneer er met het getrokken voertuig, bijvoorbeeld een balenwagen waarmee nooit sneller wordt gereden dan 25 km/h hoeft deze niet geregistreerd te worden, een witte volgplaat van het trekkende voertuig volstaat. De witte volgplaat van het getrokken voertuig moet het kenteken zijn van één van de trekkende voertuigen van dezelfde eigenaar. Neem als voorbeeld een balenwagen die niet geregistreerd is en getrokken wordt door trekker A, B of C van dezelfde eigenaar. Dan mag de witte volgplaat van trekker A op de balenwagen gemonteerd blijven ook als trekker B of C voor de wagen staat. Als de buurman de balenwagen ophaalt moet hij zelf voor een kentekenplaat zorgen. De hele combinatie mag dan maximaal 25 km/u.

8. Wanneer is mijn trekker APK-plichtig?

De APK-plicht voor landbouwmachines is er alleen voor bepaalde machines. Trekkers op rupsen, MMBS-en, getrokken voertuigen uit de R en S-categorie zijn niet APK-plichtig. Is de maximumconstructiesnelheid van de trekker hoger dan 40 km/u? Dan is deze trekker in principe APK-plichtig. Echter gelden er uitzonderingen voor agrarisch gebruik. Wordt de trekker ingezet voor bouwverkeer, aannemerij of transport, dan moet de trekker wel APK gekeurd worden als de constructiesnelheid hoger ligt dan 40 km/u.

9. Ik heb een machine met een ontheffing wat moet ik doen?

In de toekomst worden ontheffingen gekoppeld aan machines. Tegenwoordig wordt een ontheffing nog afgegeven per bedrijf. Een ontheffing aanvragen kan in de toekomst dus alleen als het voertuigen is geregistreerd en voorzien is van een gele kentekenplaat. Dit geld ook voor aanhangwagens met een maximumconstructiesnelheid van 25 km/u waarvoor een ontheffing nodig is.

10. Welke kentekenplaat moet ik hanteren in Duitsland en België?

Machines die in Duitsland en België rijden moeten twee kentekenplaten voeren. Naast de gele kentekenplaat aan de achterkant moet aan de voorkant van het voertuig een witte volgplaat worden gevoerd. Er wordt in Nederland namelijk maar één gele kentekenplaat per geregistreerd voertuig afgegeven.

11. Is kentekenplaat verlichting verplicht?

Kentekenplaatverlichting is niet verplicht voor landbouwtrekkers en aanhangwagens die in gebruik zijn genomen voor 1 januari 2018. De voertuigen die in gebruik zijn genomen vanaf 2018 moeten voldoen aan de goedkeuringseisen, kentekenplaatverlichting behoord daarbij. Bij bestaande zelfrijdende werktuigen (mmbs’en) van voor 1 januari 2021 is er ook geen kentekenplaatverlichting verplicht.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Verkoop John Deere-trekkers plust 29% in Nederland

In de eerste helft van 2023 zijn 115 John Deere-trekkers (+29%) meer op kenteken gezet ten opzichte van 2022. Steyr en...
Afbeelding artikel

Zo krijgt een nieuwe machine RDW-goedkeuring

Je mag met landbouwtrekkers alleen op de weg rijden als ze gekentekend zijn. Wat komt er zoal kijken bij een RDW-goedkeuring?
Afbeelding artikel

Trekker niet op kenteken verzekerd? € 400 boete

RDW kondigt aan vanaf 1 januari actief te gaan controleren op de verzekering op kenteken van (land)bouwvoertuigen.
Beheer
WP Admin