Deze gps-stuurautomaten zijn te koop; innovatie zet door
De Nederlandse markt voor gps-stuurautomaten lijkt voor een belangrijk deel verzadigd, zeggen specialisten. De groei is beperkt. Maar het aantal toetreders op de markt neemt toe, vooral uit China. Ook de innovatie zet door, met grotere schermen en meer precisie.
Naar schatting heeft inmiddels 95% van de Nederlandse akkerbouwbedrijven met meer dan 50 hectare minimaal één stuurautomaatsysteem in gebruik. Bij de verkoop van nieuwe gps-stuurautomaten gaat het dus vaak om vervanging.
De concurrentie is fors met de komst van nieuwe aanbieders van gps-stuurautomaatsystemen. Daar komt bij dat trekkers in toenemende mate worden voorzien van systemen voor geleiding en automatische stuursystemen. Een retrofitsysteem is dan overbodig. Maar er zijn nog bedrijven die voor het eerst de stap wagen.
Leveranciers verkopen steeds vaker een tweede of derde set gps-stuurautomaten aan akkerbouwers. In de melkveehouderij zijn er eveneens kansen. Grofweg heeft nu een derde van de melkveehouders een stuurautomaat.
Opmars gps-stuurautomaten van Chinese makelij
Opvallend is de toename van Chinese fabrikanten op de Nederlandse markt. Mans Vossebeld, productspecialist van Ag Leader Europe, legt uit dat deze producten vooral gewild zijn bij boeren die op zoek zijn naar een goedkoop product. “Daar kunnen wij niet mee concurreren. Al proberen wij wel het gesprek aan te gaan met de klant en uit te leggen waarom het verstandiger is een ander product te kiezen.”
Jarl Hulsman, business manager OEM partners bij Teejet, stelt dat de Chinese bedrijven vaak kleinere aanbieders zijn met goedkopere systemen. “Ik kan niet ontkennen dat we daar bij Teejet last van hebben. Maar ik denk dat het grootste deel van de markt nog wel in handen is van bekende grote bedrijven die stuurautomaten aanbieden, en van de trekkermerken zelf.”
Lees verder onder de foto

Wisselende marktverwachtingen
Eigenaar Koen van de Sande van GriTech, leverancier van de Chinese fabrikant CHCNav, spreekt van een lastige markt. “Op dit moment zie ik het niet zo positief, zeker ten opzichte van vorig jaar. Bij mijn dealers is er minder vraag, en offertes leiden minder vaak tot verkoop. We hebben een heel nat jaar gehad, en boeren hebben minder verdiend. Ook is er veel onzekerheid over het overheidsbeleid rond stikstof en dat soort zaken. Veel veehouders worden nu uitgekocht of kijken vaak nog of ze wel doorgaan.”
Vossebeld van Ag Leader meent dat de vraag naar gps-stuurautomaten in West-Europa goed is. “We hebben wel vertrouwen in het komende jaar.” Ook Natalia Pauge, precision ag specialist van John Deere, is optimistisch. “Wij verwachten dat de Europese markt verder zal groeien naarmate meer klanten de voordelen van precisielandbouw erkennen.”
Grotere schermen, meer precisie
De innovatie in de sector zet door. Schermen worden groter, en het aantal functies neemt toe. Ag Leader introduceerde eind vorig jaar twee nieuwe displays, waaronder de InCommand Go 16, met een scherm van bijna 40 centimeter. Gebruikers kunnen met dit platform realtime informatie benutten terwijl ze de kaart in beeld houden. Dat stelt ze in staat onderweg goed geïnformeerde beslissingen te nemen. “Het is een platform waar we de komende jaren nog veel aan toevoegen”, legt Vossebeld uit. “Er is ook een internetmodem geïntegreerd met het scherm, en je kunt met meerdere trekkers in het veld met dezelfde kaart werken.”
Meer precisie is het credo alom. De Amerikaanse fabrikant Ag Leader brengt in de tweede helft van dit jaar RightPath op de markt, waarmee boeren via passieve werktuigbesturing hun werktuig gecentreerd kunnen houden op de geleidingslijn. CHCNav komt deze zomer met het nieuwe NX612-systeem. Er is een groter beeldscherm van 30,5 centimeter beschikbaar, nieuwe software en meer functies.
Volgens Hulsman van Teejet stellen fabrikanten eindgebruikers steeds meer in staat om zelf een systeem te installeren op de trekker. “Het wordt steeds makkelijker. Er hoeft vaak niet een monteur heen. Zo zorg je ervoor dat je systeem goedkoper blijft.” Teejet introduceerde net een nieuwe Isobus-terminal, de A10, met nieuwe software en modules op het gebied van precisielandbouw. Klanten kunnen een stuurautomaat als uitbreiding van deze terminal bestellen, compleet met stuur. De prijs van dit pakket: iets meer dan € 10.000. De Unipilot Pro van Teejet wordt geleidelijk uitgefaseerd.
Lees verder onder de foto

16 gps-stuurautomaten op een rij
In samenwerking met Future Farming zet TREKKER 16 gps-stuurautomaten op een rij, met de mogelijkheden en de prijs van de systemen (open deze PDF voor een marktoverzicht). Uiteraard zijn er grote verschillen, zoals in componenten en aangeboden opties.
De prijzen zijn nauwelijks gestegen in de afgelopen jaren. Vanafprijzen lopen uiteen van € 500 voor een doe-het-zelfpakket van AgOpenSource tot € 19.585 voor de Ag Leader Steercommand Z2 Dualtrac. De goedkoopste gps-stuurautomaten zijn de HD408 van Huida Technology (€ 4.595), de autosteer kit van Cerea (€ 4.895) en de F100 van Sveaverken (€ 4.999).
Auteur: René Groeneveld
Lees ook: Zo zet dealer gps-software startklaar voor klant
Gerelateerde tags: Precisielandbouw, Stuurautomaten