fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Zo zet dealer gps-software startklaar voor klant

Sinds de 6R-serie standaard AutoTrac-ready de fabriek verlaat, is 85 tot 90% van de door LVD Krone nieuw afgeleverde trekkers (met 100 pk of meer) gps- en stuurautomaat-voorbereid. 80 tot 85% van de gebruikers activeert de stuurautomaat ook daadwerkelijk. - Foto: John Deere

Hoe kunnen gebruikers het maximale uit hun gps-systeem halen zonder gedoe? De Duitse dealerorganisatie LVD Krone helpt zijn klanten op weg met gps en taakkaarten door de hard- en software startklaar in te richten. Klanten waarderen het. TREKKER volgt een lesje ‘Übergabe Inspektion’.

In Nederland zijn we wel wat gewend als het gaat om gps-systemen, stuurautomaten, variabele poot-en zaaiafstanden en plaatsspecifiek toedienen van meststoffen en gewasbeschermingsmiddelen. Toch verloopt de start ermee niet altijd vlekkeloos. Menigeen krijgt hoofdpijn van een AB-lijn of perceelsgrens die maar niet wil kloppen, of omdat de terminal een taakkaart niet inleest.

Is de techniek te complex, te gebruiksonvriendelijk? Niet als je het aan de grote Duitse dealerorganisatie LVD Krone vraagt. Volgens de dealerorganisatie zijn er zoveel mogelijkheden dat het voor (beginnende) gebruikers niet altijd even eenvoudig is om ermee te starten.

Daarom begon LVD Krone eind 2020 met wat het bedrijf ‘Übergabe Inspektion’ noemt. Zeg maar een afleverbeurt of -inspectie. Zoals je die kent van personenauto’s en bij trekkers en machines, maar dan voor gps-techniek, stuurautomaten en variabele toediening. Naar eigen zeggen is LVD Krone nog de enige dealerorganisatie in Duitsland die zoiets aanbiedt. Momenteel op vijf locaties en in de toekomst op alle achttien vestigingen. TREKKER volgde een lesje Übergabe Inspektion.

Tot 85% klanten activeert gps en stuurautomaat

Eerst meer achtergrond om de zaak in perspectief te zien. Volgens Florian Straten, service-adviseur en AMS-specialist bij de vestiging van John Deere-dealer LVD Krone in Spelle (D.), is tegenwoordig 85 tot 90% van de nieuw afgeleverde trekkers met 100 pk of meer af fabriek voorbereid voor gps en een stuurautomaat (AutoTrac ready). AMS staat bij John Deere voor Ag Management Solutions. Straten: “Dat percentage is toegenomen sinds de John Deere 6R-serie standaard AutoTrac-ready de fabriek verlaat. Maar we zien ook een toename van het aantal klanten dat die stuurautomaat daadwerkelijk activeert. Dat aantal steeg in korte tijd van 75 à 80% naar 80 tot 85%.”

Het idee om klanten op weg te helpen met hun gps-systeem, ontstond op de vestiging in Sülfeld, net boven Hamburg. Daar is Stratens collega en mede AMS-specialist Aaron Borcherding verantwoordelijk voor de activiteiten. In totaal heeft LVD Krone momenteel elf AMS-specialisten in dienst. Zij ondersteunen klanten bij het werken met gps-gerelateerde technologieën én de bijbehorende datastromen en -verwerking.

Lees verder onder de foto

Sinds eind 2020 zorgt AMS-specialist Aaron Borcherding met zijn collega’s van LVD Krone voor startklare gps-apparatuur en software. Op het scherm links een deel van de gebruikte checklist en op het scherm rechts de locaties van trekkers en andere voertuigen van de betreffende klant. - Foto: LVD Krone

Sinds eind 2020 zorgt AMS-specialist Aaron Borcherding met zijn collega’s van LVD Krone voor startklare gps-apparatuur en software. Op het scherm links een deel van de gebruikte checklist en op het scherm rechts de locaties van trekkers en andere voertuigen van de betreffende klant. – Foto: LVD Krone

Trekker volledig startklaar opgeleverd

Klanten kunnen hun trekker met gps-technologie indien gewenst volledig startklaar opgeleverd krijgen. Inclusief geïmporteerde of gesynchroniseerde perceelsgrenzen, AB-lijnen en andere perceelsinformatie. Zodra er een melding komt van een verkochte trekker of een machine voorzien van gps, begint Borcherding met het verzamelen van de benodigde informatie. Alle details verwerkt hij in een Microsoft OneNote-notitie, zodat collega’s mee kunnen kijken.

En dat gaat ver. De checklist is lang en behelst onder meer de serienummers van gps-ontvanger, modem, scherm(en) en de gekochte AMS-componenten en activaties, zoals AutoTrac, AutoPath, data-synchronisatie, werktuigaansturing et cetera. Maar ook softwareversies, (bestaande) gebruikersnamen en wachtwoorden en het type RTK-correctiesignaal. Met name de softwareversie(s) zijn van belang voor Isobus-compatibiliteit met werktuigen en machines. Als de klant nog geen account(s) heeft bij MyJohnDeere, Stellar Support en het John Deere Operations Centre, dan maakt Borcherding die ook aan. Inclusief het klantbedrijf in dat Operations Centre.

Lees verder onder de foto

Is bekend met welke werktuigen en machines de nieuwe trekker aan de slag gaat, dan koppelen de AMS-specialisten de machine indien mogelijk ook even aan. “Het ligt namelijk niet altijd voor de hand hoe je bijvoorbeeld de bediening van een machine op de trekkerterminal krijgt.” - Foto: John Deere

Is bekend met welke werktuigen en machines de nieuwe trekker aan de slag gaat, dan koppelen de AMS-specialisten de machine indien mogelijk ook even aan. “Het ligt namelijk niet altijd voor de hand hoe je bijvoorbeeld de bediening van een machine op de trekkerterminal krijgt.” – Foto: John Deere

Maar de service gaat verder dan dat. De ‘Kundenstammdaten’ worden ook geïmporteerd of gesynchroniseerd. Dat zijn perceelsnamen (met de juiste en identieke spelling!), perceelsgrenzen, AB-lijnen, obstakels en andere POI’s (Points Of Interest). Om dat te kunnen doen, stuurt AMS-specialist Borcherding de klant een e-mail met instructies. Als klant kun je de data dan aanleveren in Esri Shape-formaat, vanuit een managementsysteem of vanuit een bestaand John Deere-scherm.

De LVD Krone-monteurs importeren de data dan in het scherm van de nieuwe trekker, en indien gewenst in het Operations Centre. Weinig klanten zien in de praktijk af van het laatste. Worden de data geïmporteerd in een nieuwe hakselaar of maaidorser, dan beschikt die automatisch ook over te vermijden punten of zones die tijdens de oogst wellicht minder eenvoudig op te merken zijn.

Is bekend met welke werktuigen en machines de nieuwe trekker aan de slag gaat, dan controleren Borcherding en zijn collega’s desgewenst ook de onderlinge Isobus-compatibiliteit in de AEF Isobus Database. “Isobus is niet altijd plug and play, dus met zo’n check kun je eenvoudig problemen voorkomen. Soms zit het vast op softwareversies die niet met elkaar praten, en kan een software-update uitsluitsel bieden. Indien mogelijk koppelen we een machine ook even aan. Soms ligt het bijvoorbeeld niet zo voor de hand hoe je de bediening van een machine op de trekkerterminal krijgt.”

AMS-servicecontract is eerste jaar gratis

Het hele proces kost de dealer 30 tot 90 minuten per voertuig, afhankelijk van de omvang van het werk. Het maakt natuurlijk ook uit of een klant al met gps werkt of nog niet. Het mooie is dat je als klant voor deze service geen aparte rekening krijgt. De service is onderdeel van het AMS-servicecontract. Dat is het eerste jaar sowieso gratis. Daarna betaal je € 350 per machine per jaar. Dit servicecontract wordt aangeboden sinds 2014. LVD Krone ziet dat 95 tot 98% van de klanten het AMS-servicecontract na het eerste jaar voortzet.

Lees verder onder de foto

Aaron Borcherding: “We zien vooral dat klanten verrast zijn. Ik weet zeker dat het hen en hun medewerkers tijd en geld scheelt doordat ze, zodra het werk losbarst, onmiddellijk aan de slag kunnen.” - Foto: LVD Krone

Aaron Borcherding: “We zien vooral dat klanten verrast zijn. Ik weet zeker dat het hen en hun medewerkers tijd en geld scheelt doordat ze, zodra het werk losbarst, onmiddellijk aan de slag kunnen.” – Foto: LVD Krone

Nu we het toch over percentages hebben: in 70 tot 80% van de gevallen kijken de monteurs tegenwoordig al op afstand mee op het scherm in de trekker in geval van een vraag of een probleem. Zodra je als gebruiker een of twee weken met de techniek hebt gewerkt, word je uitgenodigd voor een training. Daar kun je eventuele vragen stellen.

Nadat John Deere in maart dit jaar Data Sync Setup (draadloze synchronisatie tussen voertuigen) introduceerde, is Borcherdings werk er wat eenvoudiger op geworden. Daarmee zet je namelijk veel data draadloos over van de ene naar de andere trekker. Twee trekkers bij elkaar in de buurt zetten is voldoende om alle data in minder dan 20 minuten te kopiëren.

Lees verder onder de foto

Staat een bestaande trekker van een klant toevallig in de werkplaats, dan kunnen monteurs met John Deere Data Sync Setup veel data draadloos van de bestaande naar de nieuwe trekker overzetten. - Foto: René Koerhuis

Staat een bestaande trekker van een klant toevallig in de werkplaats, dan kunnen monteurs met John Deere Data Sync Setup veel data draadloos van de bestaande naar de nieuwe trekker overzetten. – Foto: René Koerhuis

Florian Straten en Aaron Borcherding durven niet te zeggen hoeveel tijd klanten besparen dankzij hun Übergabe Inspektion. Borcherding: “We zien vooral dat klanten verrast zijn. Ik weet zeker dat het hen en hun medewerkers tijd en geld scheelt doordat ze, zodra het werk losbarst, onmiddellijk aan de slag kunnen. We merken ook dat gebruikers meer mogelijkheden benutten en het maximale uit hun systeem halen. Daarmee voorkomen we dat ze voortijdig afhaken, en het draagt bij aan een optimale klantbeleving.”

Auteur: René Koerhuis

Lees ook: Isobus en taakkaarten: tips en tricks om storingen te verhelpen

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Amerika doet Chinese landbouwdrones in de ban

Drones maken een razendsnelle opmars in de Amerkaanse landbouw, maar de gevolgen kunnen ernstig zijn als de landbouwdrones in verkeerde handen...
Afbeelding artikel

Effectiever bemesten voor top-efficiënte grasteelt

Melkveehouder Van Velde wil weten hoeveel gras hij elk jaar oogst en hoe efficiënt dat gebeurt. Zijn doel: meer gras en...
Afbeelding artikel

Techneut bouwt eigen gps-systeem op een Deutz-Fahr

Techneut Niels van Vilsteren zocht alle componenten bij elkaar en bouwde zelf een gps-systeem op een Deutz-Fahr. En dit is het...
Beheer
WP Admin