fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Geveerde rupsen voor Case IH Quadtrac

Dit is de zwaarste Case IH Quadtrac, type 715 met een motorvermogen van 778 pk. Het Hevay Duty Suspension (HDS)-systeem is voorlopig alleen optioneel verkrijgbaar op dit model. – Foto: Mark Pasveer


Machinefabrikant Case IH presenteert voor het seizoen 2025 een geveerd rupsonderstel op de Quadtrac-rupstrekkers. Vooralsnog zitten de geveerde rupsen alleen op de Quadtrac 715. Het systeem heet Heavy-Duty Suspension (HDS).

De geveerde rupsonderstellen introduceert Case IH vooral op verzoek van klanten. Het veersysteem betreft vooral een elektrisch-hydraulische vering en demping van de tussenrollers (drie sets) die het loopvlak ondersteunen.

Volgens Case IH levert het HDS-systeem meer comfort voor de chauffeur. Bovendien spaart het piekbelastingen op de kleine rolwieltjes, die het bij obstakels enorm te verduren hebben.

Lees verder onder de afbeeldingen

Een schematische tekening van het Heavy Duty Suspension (HDS)-systeem. Een kantelstuk en twee cilinders zorgen voor een pendelende en verende werking van de looprollen.

Case IH toonde tijdens de productpresentatie een schematische tekening van het Heavy Duty Suspension (HDS)-systeem. Een kantelstuk en twee cilinders zorgen voor een pendelende en verende werking van de looprollen.

Onderhoudsvrij veersysteem

Om die techniek in een rupsonderstel te kunnen bouwen, zijn de aandrijfwielen iets groter (+11%). Dat betekent dat het loopvlak ook een fractie (+5 %) langer is. Het veersysteem is onderhoudsvrij en veert onafhankelijk van de last of rijsnelheid. De veerweg is 178 millimeter en dempt volgens de fabrikant grofweg 42% van alle trillingen. Bij een test met een blokje staal van 45 millimeter hoog was de demping zelfs 85%.

Case IH toonde tijdens de productpresentatie deze foto waarop alle bijzonderheden te zien zijn van het HDS-veersysteem. De rupsen zijn 5% groter dan de standaardrupsen. Dat wordt vooral veroorzaakt door het 11% grotere aandrijfwiel.
Op deze afbeelding zijn alle bijzonderheden te zien zijn van het HDS-veersysteem. De rupsen zijn 5% groter dan de standaardrupsen. Dat wordt vooral veroorzaakt door het 11% grotere aandrijfwiel.
 

Leverbaar op Quadtrac 715

Wat de meerprijs is van het HDS-systeem is, heeft de fabrikant nog niet meegedeeld. Vooralsnog wordt het systeem alleen aangeboden op de grootste Quadtrac, het type 715. Of en wanneer het beschikbaar komt op de kleinere modellen, is niet bekend. Deze zomer worden de eerste geveerde rupsen in Europa afgeleverd aldus Case IH.

Lees verder onder de video

Het maken van geveerde rupsonderstellen onder trekkers lijkt aan populariteit te winnen. Enkele jaren terug presenteerde Claas ook een geveerd onderstel onder de Axion 900. Ook trekkerfabrikant Fendt kwam eerder al met een geveerde rups onder de rupstrekkers.

Auteur: Bas van Hattum

Case IH toonde tijdens de productpresentatie deze foto waarop alle bijzonderheden te zien zijn van het HDS-veersysteem. De rupsen zijn 5% groter dan de standaardrupsen. Dat wordt vooral veroorzaakt door het 11% grotere aandrijfwiel.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | ‘Petje af voor voor de bikkels in de Baltics’

TREKKER-redacteur Bob Karsten heeft respect voor wat boeren in de Baltische Staten in drie decennia hebben klaargespeeld. ‘Petje af voor die...
Afbeelding artikel

Argo Tractors opent nieuwe fabriek in Italië

Argo Tractors heeft een nieuwe fabriek geopend in Campagnola Emilia (It.). Daar produceert het versnellingsbakken voor trekkermerken Landini en McCormick.
Afbeelding artikel

Op meer provinciale wegen landbouwverkeer toegestaan

Vanwege nieuwe landelijke regelgeving mag landbouwverkeer op meer provinciale wegen in Groningen, Overijssel, Gelderland en Zuid-rijden.
Beheer
WP Admin