fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Strautmann Magnon 11-470 DO snijdt gras nóg korter met 84 messen

De Strautmann Magnon 11-470 DO mag aan het werk voor een melkveehouder die bewust kiest voor de kortsnij-techniek. We stappen even in de wagen om het eerste gras door de snijrotor te zien komen. – Foto’s: Jacco van Erkelens

De Duitse machinefabrikant Strautmann bracht onlangs een nieuwe variant van de Magnon-opraapwagen op de markt: de Magnon 11. Aan de buitenkant zie je weinig verschillen ten opzichte van de Magnon 10. Kom je onder de bodem en werp je een blik op de messen, dan zie je welke trend Strautmann met deze wagen volgt: kort snijden met 84 messen.

Bij Melkvee- en loonbedrijf Ten Hove in Kamperveen (Ov.) kan TREKKER terecht tijdens de allereerste inzet van de Magnon 11. Bij aankomst overvalt de kolossale wagen, door de hoge VF 850/45 R30,5-wielen. Ten Hove koos zelf voor deze maat, die breder en hoger is dan de standaard wielen. Met de wielen kan het loonbedrijf op maar liefst 1 bar in het land rijden, waarmee rijschade zichtbaar beperkt blijft.

Gras valt losjes uit elkaar

De Strautmann Magnon 11-470 DO mag aan het werk voor een melkveehouder die bewust kiest voor de kortsnij-techniek. We stappen even in de wagen om het eerste gras door de snijrotor te zien komen.

Om in de bak te komen moet je een los trapje van de zijkant afhalen dat in twee gaten op het spatbord klikt. Dan kun je de hoge wagen opklimmen en de deur openen. Helaas is het bekende trapje, dat onderdeel uitmaakte van het vergrendelingssysteem van de zijdeur, met zulke hoge banden niet meer te bereiken. Of gebruikers het trapje er vaak af zullen halen is de vraag. Want wij klommen ook al via het wiel de wagen in. Echter, de mogelijkheid is er.

Eenmaal in de bak zien we het opgeraapte gras mooi naar boven komen en uit elkaar vallen. De trekker lijkt tamelijk moeiteloos de vette eerste snede gras naar binnen te werken, de messen snijden het keurig in dunne reepjes.

Lees verder onder de video en foto’s

Snijrotor op de schop

Onder de beweegbare voorwand heeft Strautmann behoorlijk wat veranderd. Om korter te kunnen snijden moeten er meer messen in het invoerkanaal passen. Om dat te bewerkstelligen is de rotor opnieuw ontworpen. Tussen de gelaste Hardox-tanden van de rotor gaan 84 messen door. De messen zijn 1 millimeter dunner dan bij de snijrotor van de Magnon 10 met 44 messen.

Strautmann houdt vast aan messen met een dubbele snijkant, zodat je bij slijtage of schade de messen kunt omdraaien en verder kunt gaan. Het wisselen ervan doe je door aan de zijkant van de rotor een viertal knoppen (keypad) te activeren. Enkele seconden twee knoppen indrukken en de bediening wordt actief. Je kunt dan de messenbalk verder uitklappen dan wanneer je dit vanuit de cabine doet. Zo heb je zicht op wat er gebeurt tijdens het in- en uitzwenken van de messen. Klap je in de cabine de messen uit, dan blijft de punt net nog tussen de geleiders zitten.

De messen zijn op dezelfde manier geplaatst als bij de Magnon 10 en de andere nieuwe wagens van Strautmann. Waar je bij de oudere types de messenbalk uit moest klappen om een teruggeslagen mes te resetten, hoeft dat bij deze snijrotor niet. Vanwege de constructie klikt het mes terug zodra het obstakel geweken is. Is het mes beschadigd, dan kun je met een sleutel de vergrendeling losmaken. Met een andere sleutel klik je de messen achterover en kun je ze omdraaien of wisselen. Dit systeem werkt goed en snel. De twee stukken gereedschap hangen op de bekende Strautmann-plaats: linksonder de bodem.

Een strak gezicht: 84 messen langs elkaar. Het uitklappen van de messen kun je deels binnen in de cabine doen, maar helemaal uitklappen doe je met knopjes aan de zijkant. Zo heb je zicht op wat er gebeurt.
Een strak gezicht: 84 messen langs elkaar. Het uitklappen van de messen kun je deels binnen in de cabine doen, maar helemaal uitklappen doe je met knopjes aan de zijkant. Zo heb je zicht op wat er gebeurt.

Nieuwe pick-up onder Magnon 11

Verder zien we dat er een andere pick-up onder de Magnon 11-opraapwagen ligt. Die is nieuw, want bij de Magnon 10 lopen de kunststof tanden nog tussen rode veren door. De reden dat het hier niet meer gebeurt is omdat je dan minder verstoppingen in de pick-up hebt. Je zou vermoeden dat het gras aan het eind vooruit wordt geworpen. Echter, de geringe diameter van de pick-up voorkomt dat. Het gras wordt netjes opgenomen. De pick-up is hydraulisch aangedreven en via Isobus aan te passen.

De hele wagen wordt bestuurd via drie voorprogramma’s: laden, transport en lossen. Tijdens het werk ga je door die menu’s heen, en stelt de wagen zich meteen af. Voor het laden trekt de knikdissel automatisch in en kun je de pick-up laten zakken. Op de weg duwt de knikdissel weer uit en kun je niet per ongeluk de pick-up laten zakken of de klep openen. Voor de ‘old school’ gebruikers levert Strautmann er een kastje bij, zodat je niet op je scherm door de menu’s hoeft te gaan. Bij deze Fendt One ging de bediening via de instelbare functieknoppen op de joystick, wat bijzonder goed werkt.

Ook de pick-up is vernieuwd. Waar je eerder tussen de tanden rode veren zag, zijn die verdwenen. Een stukje hogerop zie je ze nog wel: daar verdwijnen de kunststoftanden tussen en geven het gewas door. De reden is dat er zo minder verstoppingen in de pick-up voor moeten komen.
Ook de pick-up is vernieuwd. Waar je eerder tussen de tanden rode veren zag, zijn die verdwenen. Een stukje hogerop zie je ze nog wel: daar verdwijnen de kunststoftanden tussen en geven het gewas door. De reden is dat er zo minder verstoppingen in de pick-up voor moeten komen.

Geen enkele rotor snijdt korter

Fabrikant Taarup had in de jaren tachtig al een snijrotor met 72 en later 74 messen die snijlengtes vanaf 20 millimeter realiseerden. Die rotor-invoeren waren destijds niet bestand tegen de kracht die dit vroeg, en ook de trekkers waren aan de lichte kant. Inmiddels bestaat Taarup niet meer, maar laaide de hectiek rondom korter snijden van gras weer op toen Pöttinger in 2022 met een kortsnijwagen op de markt kwam.

Strautmann kan nu dus met de nieuwe Magnon 11 een theoretische snijlengte behalen van 22 millimeter, wat korter is dan de 25 millimeter van Pöttinger. Dit doet de fabrikant door maar liefst 84 messen in een 2,10 meter brede rotor te zetten. Het gedeelte waar de messen staan en het gras tussendoor gaat meet 1,89 meter. Daar staat wel een extra vermogensbehoefte van 20% tegenover, zoals de fabrikant het zelf omschrijft.

Het gras wordt (theoretisch) in reepjes van 22 millimeter gesneden, ongeveer een duimbreedte. Tijdens het laden valt het gras in de bak mooi uit elkaar en oogt het alsof het gehakseld is.
Het gras wordt (theoretisch) in reepjes van 22 millimeter gesneden, ongeveer een duimbreedte. Tijdens het laden valt het gras in de bak mooi uit elkaar en oogt het alsof het gehakseld is.

De aandrijving is beveiligd op 3.000 Nm. Die bereik je toch snel bij een flinke prop, en dat legt de Fendt 724 eenvoudig stil. De messen uitklappen en eventueel op de 540 toerenaftakas erdoor trekken zet je vlot weer aan het werk. Als je netjes harkt, is een trekker van 240 pk een mooie trekker die goed de vette eerste snede naar binnen werkt. Strautmann geeft minimaal 250 pk op voor een 47-kuubs wagen.

De bruto vanafprijs voor de kleinere Magnon 11-430 bedraagt € 180.000. Dat is bruto € 15.000 extra ten opzichte van de Magnon 10-430 met 48 messen.

Auteur: Jacco van Erkelens

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Kiest de markt voor een opraapwagen of hakselaar?

Zowel de opraapwagen als de hakselaar heeft zijn plaats in de markt. De laatste jaren liet die markt wel verschuivingen zien....
Afbeelding artikel

McHale Propel M6-770: Ier zet De tanden in het gras

McHale heeft zijn programma uitgebreid met schudders. De Ierse machinefabrikant koos daarbij voor de haaktand van Lely. TREKKER zag een van...
Afbeelding artikel

Hakselaar, opraapwagen, balenpers: welke inkuiltechniek wint?

Wat is de beste manier van inkuilen? Met de opraapwagen, de hakselaar of de balenpers? TREKKER test drie inkuiltechnieken.
Beheer
WP Admin