fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Hoe bevalt Pöttinger-dubbeldoelwagen Jumbo 8450 DB in de praktijk?

Maakt de Pöttinger-dubbeldoelwagen Jumbo 8450 DB de hooggespannen verwachtingen waar? Met een theoretische snijlengte van 25 millimeter, een doorvoercapaciteit van 215 ton per uur en een overbelastingbeveiliging die pas bij 3.500 Nm ingrijpt, zijn de specificaties in elk geval veelbelovend. Tijd voor een wektuigtest. - Foto: Michel Velderman

Met de Jumbo 8000-serie zette de Oostenrijkse fabrikant Pöttinger in 2022 een nieuwe opraapwagen in de markt met bijzonderheden als de nieuwe snijrotor, ultrakorte snijlengte en contactloze elektronische besturing. Hoe bevalt dit alles in de praktijk? Genoeg stof voor een werktuigtest van dubbeldoelwagen Jumbo 8450 DB.

Voorafgaand aan de introductie in 2023 van de nieuwe Pöttinger Jumbo-combiwagen, de 8000-serie, maakte TREKKER al eenimpressie van deze combiwagen. Samen met collega’s van het Duitse vakmedium Profi hebben we de dubbeldoelwagen afgelopen seizoen ook in de praktijk uitgebreid aan de tand gevoeld.

Maakt de nieuweling zijn hooggespannen verwachtingen waar? Met een theoretische snijlengte van 25 millimeter, een doorvoercapaciteit van 215 ton per uur en een overbelastingbeveiliging die pas bij 3.500 Nm ingrijpt, zijn de specificaties in elk geval veelbelovend. Dit is de Pöttinger Jumbo 8450 DB die we in de praktijk hebben getest:

  • • 45 kuub waterinhoud bij geheel naar voren gekantelde voorwand

  • • tridemonderstel (€ 22.976) met contactloze gedwongen besturing, € 5.904

  • • DB-uitvoering met twee doseerwalsen (drie doseerwalsen is ook mogelijk)

  • • Autocut-messenslijpinrichting, € 10.579

  • • Afdeksysteem, € 7.808

  • • Isobus-bediening

Krap tussen trekker en wagen

In de eerste snede gras zetten we een Claas Axion 960 voor de dubbelwagen. Dankzij de contactloze besturing hoef je geen stuurstangen meer aan te koppelen en dat is prettig. Minder prettig is dat je daarvoor, ondanks de Isobus-uitvoering, een extra bedieningskastje in de cabine nodig krijgt. Al heb je dit kastje zelden nodig in de praktijk. De Isobus-bediening zelf werkt onberispelijk.

Ook de werking van de besturing op basis van een kleine gyroscoop aan de rechterzijde van de wagen is bijzonder goed. Die gyroscoop registreert versnellingen in elke richting. In combinatie met de wielsnelheid en de stuurhoek berekent het systeem in welke richting de wagen beweegt. Hij geeft via de hydrauliek door hoe de voorste en achterste as moeten worden gestuurd, zowel op de weg, op de kuil als bij het achteruitrijden.

Lees verder onder de foto’s; helemaal onderaan dit artikel lees je het TREKKER-testoordeel

Eén van de weinige minpunten vind je direct vooraan bij de wagen. Er is een gerede kans dat trekker en wagen elkaar raken. Bij het (scherp) draaien, maar ook bij het op- en afrijden van een rijkuil. - Foto: Tobias Bensing

Eén van de weinige minpunten vind je direct vooraan bij de wagen. Er is een gerede kans dat trekker en wagen elkaar raken. Bij het (scherp) draaien, maar ook bij het op- en afrijden van een rijkuil. – Foto: Tobias Bensing

Iets grotere stuuruitslag

Omdat stuurstangen ontbreken is bovendien een iets grotere stuuruitslag mogelijk. Dat levert echter ook een nadeel op, want zonder extra begrenzing kun je zo scherp draaien dat de achterwielen van de trekker de kunststof kap boven de rotor raken. Staat de trekker op 2,25 meter spoorbreedte, dan kan het trekkerwiel de kortgewasrol raken. Hoe verder de knikdissel omhoog staat, hoe kleiner de afstand tussen trekker en wagen.

Ook met geheel naar voren gekantelde voorwand en naar voren geklapte hakselklep kun je op ramkoers geraken. Je krijgt wel netjes een waarschuwing op de terminal, zodra je de klep naar voren zet. Om alleen daarvoor de stuurhoek te begrenzen is wat te veel van het goede. Tijdens de werktuigtest waren alle chauffeurs hoe dan ook erg enthousiast over de besturing, de wendbaarheid en het rijgedrag van de wagen.

Doorontwikkeld slijpsysteem

Voordat we de maximale doorvoercapaciteit van de Jumbo 8450 DB bepalen, slijpen we eerst de 65 messen. Dat gaat optioneel met het doorontwikkelde Autocut-systeem van Pöttinger. Dat is elektrisch aangedreven. Met uitzondering van de slijpschijf, die werkt hydraulisch.

Om de theoretische snijlengte van 25 millimeter te halen, zijn de messen 4 millimeter dik, dat is 1 millimeter dunner dan bij de 7000-serie. De omkeerbare Twinblade-messen zijn niet leverbaar op de 8000-serie. Je kunt de instellingen van de slijpschijf afstemmen op de messen. Dat geldt ook voor de druk en het aantal slijpbewegingen. De machine slijpt elk mes aan een kant.

Reken voor alle 65 messen op 10 minuten slijpen, waarbij je moet stilstaan en de messen voordien met perslucht moet schoonblazen. Het slijpen van de andere kant van de messen doe je, indien nodig, op een stationaire slijpinstallatie. Dat levert niet alleen scherpe snedes op, maar ook extra comfort en een lager brandstofverbruik. Messen uitnemen en wisselen is dankzij de uitzwenkbare messenbalk erg eenvoudig.

Het vernieuwde Autocut-messenslijpsysteem is nu elektrisch aangedreven. Met uitzondering van de slijpschijf, want die is hydraulisch aangedreven. Het vraagt wel een goede stroomvoorziening vanaf de accu. - Foto: Tobias Bensing

Het vernieuwde Autocut-messenslijpsysteem is nu elektrisch aangedreven. Met uitzondering van de slijpschijf, want die is hydraulisch aangedreven. Het vraagt wel een goede stroomvoorziening vanaf de accu. – Foto: Tobias Bensing

Tot 215 ton per uur

Een gestuurde pick-up met zeven tandrijen en 36 tanden van 6 millimeter dik zorgt voor de gewasopname. Het toerental regel je dankzij de hydraulische aandrijving variabel. Zo kun je het toerental tussen 75 en 125 omwentelingen per minuut ‘koppelen’ aan de rijsnelheid. De middenophanging van de 2,30 meter brede pick-up (2,10 meter van tand tot tand) met de tweevoudige centrale tastrol is een aanrader. Hiermee kan de pick-up aan weerszijden pendelen. Hij volgt de bodem zeer goed. Pöttinger ontlast de pick-up bovendien hydraulisch. Aan de voorzijde is de stalen bodem 25 centimeter verlaagd.

De pick-up met zeven tandrijen met elk 36 tanden is centraal en pendelend opgehangen. Hij volgt de bodem mede daardoor zeer goed. De pick-up is optioneel demonteerbaar. Dat scheelt 500 kilo aan totaalgewicht. - Foto: Stefan Tovornik

De pick-up met zeven tandrijen met elk 36 tanden is centraal en pendelend opgehangen. Hij volgt de bodem mede daardoor zeer goed. De pick-up is optioneel demonteerbaar. Dat scheelt 500 kilo aan totaalgewicht. – Foto: Stefan Tovornik

Dan iets om rekening mee te houden om de maximale capaciteit optimaal te kunnen benutten van de wagen met zijn 85 centimeter grote rotor. Met veel ruimte tussen de wielen zorg je ervoor dat je ook bij een breed zwad zo min mogelijk over het zwad rijdt. Dat verbetert de gewasopname door de pick-up. Dat deden we als gezegd met een Claas Axion 960 met 445 pk.

De zwaden bevatten zo’n 16 kilo gras per meter, dat met snelheden van 11 km/u en hoger werd opgenomen. Omgerekend is dat 215 ton gras ofwel 1 ton droge stof per uur. Je kunt de pick-up optioneel in z’n geheel demonteren. De wagen is dan 500 kilo lichter bij gebruik als silagewagen. Je kunt dan overal extra goed bij voor reinigen en onderhoud.

Dankzij de vulautomaat met drie sensoren laad je de wagen snel en vierkant vol. Het optionele afdeksysteem is een aanrader. Het tridemonderstel is eveneens optioneel. Je kunt ook kiezen voor een tandemas. - Foto: Michel Velderman

Dankzij de vulautomaat met drie sensoren laad je de wagen snel en vierkant vol. Het optionele afdeksysteem is een aanrader. Het tridemonderstel is eveneens optioneel. Je kunt ook kiezen voor een tandemas. – Foto: Michel Velderman

Jumbo 8450 DB snel vol en ook weer leeg

Het laden lieten we over aan de vulautomaat. Die werkt op basis van drie sensoren, eentje op de powerband, een op de voorwand en een op de hakselklep. Ze geven een instelbare impuls door aan de viervoudige bodemketting. Aanvullend is er nog een rekstrookje op de afstrijkers van de rotor. Als daar de druk namelijk te groot is, wordt het gewas te zeer samengeperst. De voorwand helpt mee door iets naar achteren te bewegen zodra de bodemketting start en keert daarna weer terug naar voren. Het activeren van de voorwand, de hoek ervan en de schuifafstand zijn individueel instelbaar.

Je kunt uit drie laadmodi kiezen. In drieënhalve minuut laadden we zo 12 ton gras. Dat lukt overigens alleen als de trekker voor de Jumbo minimaal 130 liter olie per minuut levert om de pick-up, de voorwand en de bodemketting gelijktijdig aan te kunnen drijven. Zo snel als de wagen zich vult, zo snel draai je ’m ook weer leeg. In minder dan een minuut lost en verdeelt de Jumbo 8450 DB het gewas gelijkmatig met zijn twee doseerwalsen. Dankzij de optionele camera met zicht op de vulling van de wagen, konden wij zonder de ultrasoonsensor op de achterklep toe.

De testwagen beschikt over een geïntegreerd weegsysteem. De kalibratie hebben we helaas niet voor elkaar gekregen. Deze konden we dus niet testen.

Zo vol en ook zo weer leeg. In minder dan een minuut lost en verdeelt de Jumbo 8450 DB het gewas gelijkmatig dankzij de twee doseerwalsen met een diameter van 47 centimeter. Drie walsen kan ook. - Foto: Tobias Bensing

Zo vol en ook zo weer leeg. In minder dan een minuut lost en verdeelt de Jumbo 8450 DB het gewas gelijkmatig dankzij de twee doseerwalsen met een diameter van 47 centimeter. Drie walsen kan ook. – Foto: Tobias Bensing

Hoe is de snijkwaliteit?

Om de snijkwaliteit te beoordelen hebben we het snijwerk van de opraapwagen in de eerste snede vergeleken met die van een rondebalenpers en een hakselaar. De snijkwaliteit van de opraapwagen is beter dan die van de perswikkelcombinatie (met 36 millimeter mesafstand), maar aan de snijkwaliteit van een hakselaar kan de opraapwagen – zoals verwacht – niet tippen.

We zetten ook minder sterke trekkers voor de opraapwagen, zoals een John Deere 6250 R. Deze trekker kan er eveneens prima mee overweg, al grijpt de nokkenkoppeling achter de riemaandrijving nog nauwelijks in. Die riemaandrijving met powerband werkt overigens enorm in het voordeel van de trekker door deze te ontzien. Met ingeschakelde aftakas wordt de riem met zes groeven hydraulisch gespannen. Zo koppelt de aandrijving en worden koppelpieken gereduceerd. Het daagt je als chauffeur uit om de wagen tot z’n grenzen te laten presteren.

Je hoeft je geen zorgen te maken dat de invoer zich verslikt in een prop gras. Voor het lossen ontspant de powerband, waarna je met het volle toerental de band aanspant. Zo breng je geleidelijk het vermogen op de doseerwalsen over. Pöttinger heeft de opbouw conisch gevormd, zodat (ook) snijmais makkelijk lost.

Kiezen tussen 25 en 34 millimeter snijlengte

Als Pöttinger-klant kun je nu kiezen tussen 34 millimeter theoretische snijlengte bij de Jumbo 7000-serie en 25 millimeter bij de 8000-serie. Tijdens deze werktuigtest zijn we verrast door de slechts geringe extra vermogensbehoefte van de 8000-serie. Het Oostenrijkse onderzoeksinstituut BLT Wieselburg heeft dat op circa 15 kW (20,4 pk) extra becijferd ten opzichte van de 7000-serie.

Wel is de slijtage van de messen relatief groot. Bij 25 millimeter snijlengte heb je er zeventien extra ten opzichte van de 7000-serie. Ze zijn zoals gezegd ook 1 millimeter dunner. Door de kortere mesafstand zijn eventuele steentjes eerder een probleem. Een testperceel met veel stenen zorgt zelfs voor verbogen messen, die vervolgens in aanraking komen met de rotortanden. Met een nieuwe messenset zijn we gered. Het reinigen van de openingen tussen de messen gaat goed.

De tanden op de spiraalvormige 85 centimeter grote rotor zijn (nog maar) 10 millimeter breed. Dat geldt ook voor de afstrijkers. Dit komt omdat er 65 in plaats van 48 messen zijn en respectievelijk 66 en 49 rotortanden. De rotor op de testmachine is geraakt door enkele verbogen messen, veroorzaakt door stenen. - Foto: Tobias Bensing

De tanden op de spiraalvormige 85 centimeter grote rotor zijn (nog maar) 10 millimeter breed. Dat geldt ook voor de afstrijkers. Dit komt omdat er 65 in plaats van 48 messen zijn en respectievelijk 66 en 49 rotortanden. De rotor op de testmachine is geraakt door enkele verbogen messen, veroorzaakt door stenen. – Foto: Tobias Bensing

Basisprijs Jumbo 8450 DB € 204.000

Niet alleen qua prestaties zet de nieuwe Pöttinger Jumbo nieuwe maatstaven. Ook qua prijs. De basisprijs zonder tridemonderstel bedraagt € 204.000. Tel daar alle opties bij op die Pöttinger voor onze testwagen aanvinkt en je komt op ruim € 277.000! Vergelijk dat maar eens met de prijs van een gebruikte hakselaar. Temeer omdat je als loonbedrijf vaak meerdere opraapwagens hebt lopen.

Dat neemt niet weg dat je met een Pöttinger Jumbo 8000-serie beschikt over een wagen met ultrakorte snijlengte en veel capaciteit tegen relatief weinig extra vermogensbehoefte. De wagen biedt verschillende innovatieve en gebruiksvriendelijke details en is hoogwaardig afgewerkt.

Auteurs: Tobias Bensing, René Koerhuis

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Kiest de markt voor een opraapwagen of hakselaar?

Zowel de opraapwagen als de hakselaar heeft zijn plaats in de markt. De laatste jaren liet die markt wel verschuivingen zien....
Afbeelding artikel

McHale Propel M6-770: Ier zet De tanden in het gras

McHale heeft zijn programma uitgebreid met schudders. De Ierse machinefabrikant koos daarbij voor de haaktand van Lely. TREKKER zag een van...
Afbeelding artikel

Hakselaar, opraapwagen, balenpers: welke inkuiltechniek wint?

Wat is de beste manier van inkuilen? Met de opraapwagen, de hakselaar of de balenpers? TREKKER test drie inkuiltechnieken.
Beheer
WP Admin