fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Nieuwe neus op boerentrekkers Farmall A en Farmall C van Case IH

Dit is de nieuwe neus van trekkers Farmall A en Farmall C van Case IH. Machinefabrikant Türk Traktör in Turkije bouwt de trekkerseries. Als deze series naar Nederland komen, is de kans groot dat deze in het Italiaanse Jesi gebouwd gaan worden. - Foto's: Bas van Hattum

Op de landbouwbeurs in het Turkse Konya toonde machinefabrikant Case IH zijn nieuwe boerentrekkers met een opgefrist uiterlijk: de nieuwe Case IH Farmall A en de nieuwe Farmall C. De trekkers worden gebouwd in Turkije. De Farmall C komt dit najaar naar de Benelux.

Case IH presenteerde op mechanisatiebeurs Konya, van 5 tot en met 9 maart in Turkije, zijn twee nieuwe boerentrekkers Farmall A en Farmall C met een nieuw uiterlijk. De Farmall A-trekkerserie bestaat uit drie modellen: de 100A, 110A en 120A. De iets eenvoudigere Farmall C-serie bestaat uit vier modellen: de 90C, 100C, 110C en 120C. De cijfers staan telkens voor het maximale motorvermogen in pk’s.

De trekkers worden gebouwd in Turkije door machinefabrikant Türk Traktör. Met deze fabrikant heeft moederbedrijf CNHi een joint venture.

De Farmall C-serie komt op z’n vroegst eind dit jaar naar de Benelux. Grote kans is dan wel dat deze Farmall C uit een andere fabriek rolt. Denk daarbij aan de CNHi-fabriek in het Italiaanse Jesi. De Farmall A-serie komt daarentegen niet naar Europa; deze trekker is bedoeld voor het Midden-Oosten en Afrika.

Lees verder onder de foto’s

Dit is de nieuwe Case IH Farmall C. De serie omvat vier modellen: de Farmall 90C, 100C, 110C en 120C. Het typenummer staat synoniem voor het motorvermogen in pk’s. De motor is een 3,6 liter FPT die aan de fase 5 emissie-eisen voldoet.

Dit is de nieuwe Case IH Farmall C. De serie omvat vier modellen: de Farmall 90C, 100C, 110C en 120C. Het typenummer staat synoniem voor het motorvermogen in pk’s. De motor is een 3,6 liter FPT die aan de fase 5 emissie-eisen voldoet.

Modern uiterlijk met nieuwe neus

Beide trekkerseries hebben een modern uiterlijk met een nieuwe neus die we al eerder zagen op spionagefoto’s en bij de introductie van de elektrische trekker in 2023. Zelfs de allergrootste Case IH, de 780 pk sterke Quadtrac heeft deze neus gekregen.

Beide Farmalls zijn basistrekkers. Het verschil zit ’m vooral in de transmissie. De Farmall A heeft een viertraps powershift en een elektronische groepenschakeling. De Farmall C heeft een tweetraps powershift – ook wel HiLo genoemd – en een handmatige groepenpook. Over het algeheel is de Farmall A wat luxer en robuuster uitgevoerd.

Dit is de nieuwe Farmall A. Ogenschijnlijk is de trekker identiek aan de Farmall C. De Farmall A is echter iets luxer en heeft meer techniek aan boord, zoals drie aftakastoerentallen, een wat zwaardere hef en een automatische groepenschakeling met een viertraps powershift.

Dit is de nieuwe Farmall A. Ogenschijnlijk is de trekker identiek aan de Farmall C. De Farmall A is echter iets luxer en heeft meer techniek aan boord, zoals drie aftakastoerentallen, een wat zwaardere hef en een automatische groepenschakeling met een viertraps powershift.

Verschillen en overeenkomsten

Maar er zijn meer verschillen tussen beide series. De Farmall A heeft qua materiaalkeuze en afmetingen dezelfde cabine als de C, maar oogt luxer met een betere stoel, een verder doorlopende achterruit, drie aftakastoerentallen (540, 540-E en 1.000). Ook heeft de trekker met 5.350 kg zo’n 350 kg meer hefvermogen.

De Farmall A-transmissie heeft in combinatie met de viertraps powershift maximaal 32 keuzes voor- en 32 achteruit. De achterbrug oogt op de A wat zwaarder. De trekker heeft een iets zwaarder uitgevoerde hef en trekhaak. Tevens is de trekker moderner afgewerkt.

Beide trekkerseries zijn voorzien van een mechanische cabinevering, een zonnedak, een elektronische hef, elektronisch handgas met programmeerbare voorkeursstanden en een elektronische inschakeling (met automaatstand) van voorwielaandrijving en differentieel.

Dit is het interieur van de Farmall C, herkenbaar aan de korte versnellingspook voor de groepenschakeling ter hoogte van je rechter knie. Maar wel weer een multifunctionele versnellingspook ervoor, waarmee je ook de tweetraps powershift bedient. Beide Farmall-trekkerseries hebben een omkeerschakeling onder last (hendel links onder stuur).

Het interieur van de Farmall C is herkenbaar aan de korte versnellingspook voor de groepenschakeling ter hoogte van je rechter knie. Maar wel weer een multifunctionele versnellingspook ervoor, waarmee je ook de tweetraps powershift bedient. Beide Farmall-trekkerseries hebben een omkeerschakeling onder last (hendel links onder stuur).

Fase V-emissie-eis eind 2024 verplicht in Turkije

Dat Türk Traktör deze trekkers nu introduceert, komt mede omdat de Fase V-emissie-eis eind 2024 verplicht wordt in Turkije. De meeste fabrikanten in Turkije gaan over van Fase IIIa naar Fase V. Dus komt er een Adblue-tank bij en een 3,6 liter FPT-motor in de trekkers te liggen. De huidige Farmall A- en C-trekkerseries in de Benelux hebben deze motor al, omdat hier de Fase V emissie-eis al langer verplicht is.

Tot slot: eind 2023 werd deze Turkse trekker met de nieuwe neus al getoond op de Amerikaanse Farm Progress show. Daar werd de trekker Farmall M genoemd.

Auteur: Bas van Hattum

Achterspatbord van de Farmall A-trekker. Het achterspatbord loopt wat verder door. De de externe knoppen voor hef en aftakas zitten keurig aan de zijkant.

Türk Traktör is fabrikant van de Farmall A en C-trekkerseries. Als deze series naar Nederland komen, kan het zijn dat de Farmall A, maar wellicht ook de Farmall C worden geassembleerd in het Italiaanse Jesi. Case IH zal dit ergens dit jaar bekendmaken.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | ‘Njet, geen foto van oude Claas Mercur in prachtig avondlicht’

TREKKER-fotograaf Mark Pasveer vertelt in deze blog over de prachtige oude trekkers en soms moeizame communicatie in de Baltische Staten.
Afbeelding artikel

Amerikaanse Monarch Tractor wil Europese markt veroveren

Het Amerikaanse Monarch Tractor, pionier op het gebied van zelfrijdende elektrische trekkers, haalt €122 miljoen op bij Belgische investeerders.
Afbeelding artikel

Hybride Litouwse krachtpatser Auga M1 in testfase

De hybride Auga M1 heeft een verbrandingsmotor die draait op (bio)methaangas. Met generator en accupakket rijdt de trekker elektrisch. Een eerste...
Beheer
WP Admin