Koppel je voorlader in een handomdraai aan met Faster-snelkoppelsysteem
Een snelkoppelcassette spaart tijd en ergernis van verkeerd aansluiten. Schoonhouden is het belangrijkste aandachtspunt voor een goede werking van een Faster-snelkoppelsysteem.
In 1990 introduceerde Mailleux als eerste een snelkoppelsysteem voor hydrauliek op de voorlader. Mailleux brengt dat onder eigen naam op de markt. Destijds geïntroduceerd als Mach 90-systeem, maar al snel verbeterd en in 1992 als Mach 92 op de markt gebracht. Met succes, want inmiddels zijn deze snelkoppelsystemen op voorladers en ook op andere werktuigen gemeengoed.
De oudere Mailleux Mach-koppelingen hebben nog pennen, maar omstreeks 2014 veranderden deze in vlakke koppelingen. Sinds 2000 levert Maullieux een verder ontwikkelde versie als Mach 2000. Voor het snel koppelen van de hydrauliek aan het werktuig levert het de Mach 2-snelkoppeling (1× dubbelwerkend) of de Mach 4-snelkoppeling (2× dubbelwerkend).
Volledig vlak Faster-snelkoppelsysteem
De Italiaanse koppelingenspecialist Faster is inmiddels de bekendste leverancier van snelkoppelsystemen. Kenmerk van de Faster-koppelingen is het volledig vlakke oppervlak. Althans, in afgekoppelde toestand. Dat maakt het makkelijk om de koppelingen schoon te houden. Flat tip of flat nose worden ze in de hydrauliekwereld ook wel genoemd.
Die flat tips brengen ons meteen bij het belangrijkste aandachtspunt: wil je lekkage van de koppelingen voorkomen, houd die dan goed schoon. In gekoppelde toestand komt er geen vuil in de koppelingen, wel kan zich rondom vuil verzamelen. In afgekoppelde toestand schermt een klep het deel aan de trekkerzijde af. Dat helpt al veel vervuiling te voorkomen. Veeg echter de oppervlakken aan beide koppeldelen goed schoon voor je ze weer monteert.
Na verloop van jaren kan het gebeuren dat de snelkoppeling toch wat begint te lekken. Dat is te verhelpen door de O-ringen te vervangen. Een minstens zo belangrijk onderhoudspunt is te controleren op slijtage van de bus waar de grendel omheen draait. Bij veelvuldig gebruik komt daar wat slijtage op, waardoor het systeem niet goed genoeg meer klemt. Dat kan lekken in de hand werken, maar nog vaker is het de reden dat de koppelingen niet goed openen. De hydrauliek werkt dan niet goed.
Voor een derde functie wordt vaak met een elektrisch geschakeld ventiel gewerkt. Ook die elektrische koppeling kan in de koppelcassette geïntegreerd zijn. Daar geldt precies hetzelfde voor als met iedere andere stekkeraansluiting: schoonhouden en eventueel een keer inspuiten met contactspray.
Meerdere aanbieders Faster-koppeling
Vaak geven voorladerfabrikanten hun eigen naam aan een snelkoppelcassette. Hauer noemt het systeem Synchro-Lock, Quicke rept van Manip Fast en bij Stoll heet het Hydro-Fix. Verschillende namen voor in principe dezelfde snelkoppelsystemen die in de meeste gevallen bij Faster vandaan komen. Faster-koppeling is daarom synoniem voor dit type koppeling, hoewel er meer fabrikanten zijn. Denk daarbij aan CEJN en Stauf.
Onder druk aankoppelen
Een gemeenschappelijk kenmerk van de snelkoppelsystemen is de mogelijkheid om onder druk aan te koppelen. Dat wil zeggen, mits die druk beperkt is tot hooguit enkele tientallen bar. Er bestaan koppelingen die onder maximale druk zijn aan te koppelen, maar bij de Faster-koppeling voor deze toepassing is dat niet het geval.
Het blijft dus zaak de voorlader zo af te koppelen dat de hydrauliek in principe drukloos is. In de praktijk staat de voorlader echter wel eens in de zon. Dan kan de hydrauliek toch druk opbouwen. Met een Faster-snelkoppelsysteem kun je dan probleemloos koppelen.
Auteur: Martin Smits
Lees ook: Veilig de weg op? Check je K80-koppeling of trekhaak
Gerelateerde tags: Verreikers, Voorladers