fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Werken met een onbemande autonome trekker? Bollenteler is voorzichtig optimistisch

Zodra de teelt en mechanisatie specialistisch worden, lopen ze er bij Huetink Bloembollen in Lemelerveld (Ov.) warm voor. Sjaak Huetink is geïnteresseerd in automatisering en autonomie, maar liep toch niet meteen warm voor het testen van een onbemande autonome trekker op zijn bedrijf. - Foto's en video: Koos Groenewold

Een aantal weken hebben acht boeren en tuinders de mogelijkheden en beperkingen van onbemande autonome trekkers op hun bedrijf getest. Bollenteler Sjaak Huetink in Lemelerveld (Ov.) is geïnteresseerd in automatisering en autonomie. Hij testte een autonome Steyr Expert 4130 cvt twee dagen op bij zijn akkers. Eindconclusie: hij is voorzichtig optimistisch. “Zodra een autonoom voertuig minimaal 1.000 uur per jaar kan maken en 24/7 zonder toezicht kan werken, zijn wij om.”

Eigenlijk kwam het bollenteler Sjaak Huetink helemaal niet goed uit om onder de vlag van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) een autonome trekker uit te proberen. Het was te nat, te druk en zijn gevoel ging toch meer uit naar een veldrobot. Totdat hij er alsnog een paar dagen ervaring mee kon opdoen.

Huetink Bloembollen in Lemelerveld (Ov.) loopt graag voorop bij de teelt van leliebollen, eerstejaarsplantuien, zaaiuien en sinds een aantal jaren ook sedummatten voor vergroening van daken. Zodra de teelt en mechanisatie specialistisch worden, lopen ze er bij Huetink warm voor. Niet zo gek dus dat Sjaak en Henri Huetink en een aantal medewerkers geïnteresseerd zijn in automatisering en autonomie. Dat blijkt wel uit Huetinks deelname aan de Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL). Toch liep niet direct warm voor de mogelijkheid om een aantal dagen te werken met de Steyr Expert 4130 cvt uitgerust met deiQuus autonome techniek van GPX Solutions.

Lees verder onder de foto’s

Bollenteler Sjaak Huetink: "Wij zijn ons serieus aan het oriënteren op een autonoom voertuig dat een aantal saaie en langdurige werkzaamheden voor ons uit kan voeren."

Bollenteler Sjaak Huetink: “Wij zijn ons serieus aan het oriënteren op een autonoom voertuig dat een aantal saaie en langdurige werkzaamheden voor ons kan uitvoeren.”

Natte percelen en te druk

“Dat had vooral te maken met de nattigheid op de percelen waar we de Steyr zouden inzetten en met de drukte op ons bedrijf”, vertelt Sjaak. “Als we iets doen, dan willen we het goed doen. Dat betekent dat je er tijd voor moet maken. Op het moment dat de trekker beschikbaar was, lukte het niet om de juiste medewerkers vrij te spelen en toen heb ik de komst aanvankelijk afgezegd.”

Het had ook te maken met het plan van het bedrijf om binnen nu en vijf jaar te investeren in een veldrobot. Een autonoom voertuig zonder cabine. “Wij zijn ons inderdaad serieus aan het oriënteren op een autonoom voertuig dat een aantal saaie en langdurige werkzaamheden voor ons kan uitvoeren. Denk aan het klepelen en frezen van percelen in het voorjaar. Dat gebeurt zes weken achtereen en is nu niet direct het meest motiverende werk. Of het stelen trekken in de lelies. Maar dat alleen is onvoldoende voor een dergelijke investering. Zodra een autonoom voertuig minimaal 1.000 uur per jaar kan maken en 24/7 zonder toezicht, zonder supervisie ter plaatse kan en mag werken, dan zijn wij om.”

Lees verder onder de video

Onbemande combinaties vragen toezicht

Terug naar de ervaringen met de Steyr Expert 4130 cvt waar Huetink uiteindelijk alsnog twee dagen mee werkte. Sjaak Huetink: “Precisielandbouwexpert Koen van Boheemen was erg vasthoudend in zijn mening dat een autonome trekker goed zou passen op ons bedrijf. Toen de trekker opnieuw beschikbaar kwam hebben we er alsnog tijd voor gemaakt.”

Voordat de trekker arriveerde werd een aantal geschikte percelen en werkzaamheden uitgezocht en werd ook druk gefilosofeerd over de (on)mogelijkheden van autonomie. Huetink: “Daarbij kwamen aanvankelijk vooral vragen naar boven over de combinatie van de trekker met een werktuig zoals een schijveneg. Wat gebeurt er als de nalooprol volloopt? Of als er iets afbreekt? Nu houdt de trekkerchauffeur toezicht. Daarvoor moeten oplossingen komen zodra een trekker echt onbemand te werk gaat.”

Het plan was om de autonome Steyr Expert 4130 cvt twee percelen aan de voet van de Lemelerberg te laten schijveneggen als voorbewerking voor het kopeggen. Daarbij zou de Steyr vooroprijden gevolgd door Huetinks medewerker Frank Zaalberg, met de afstandsbediening van de Steyr in de hand. De meeste trekkers van Huetink zijn immers toch voorzien van een stuurautomaat. De beide percelen werden gekozen omdat ze er nogal ruw bij lagen en sowieso om twee grondbewerkingen vroegen.

Het eerste perceel wordt voor de tweede keer ‘bewerkt’ voor de beeldopnamen. Door werkgangen over te slaan, is het draaien op de kopakker efficiënter. Maar doordat de trekker niet autonoom achteruitrijdt, is nog altijd een behoorlijke kopakker nodig.

Het eerste perceel wordt voor de tweede keer ‘bewerkt’ voor de beeldopnamen. Door werkgangen over te slaan, is het draaien op de kopakker efficiënter. Maar doordat de trekker niet autonoom achteruitrijdt, is nog altijd een behoorlijke kopakker nodig.

Routeplanning in eigen beheer nodig

Om het eerste perceel te kunnen bewerken, stuurde Huetink de perceelsgrens, de AB-lijnen van het perceel en de werkbreedte van de schijveneg naar GPX Solutions voor het maken van een routeplanning. Die kwam retour, waarna de route op de terminal van de Steyr is gezet.

“Op dat eerste perceel ging het best wel mooi”, concludeert Huetink. “Het perceel was goed ingetekend door GPX Solutions. Doordat Frank de Steyr volgde met de Claas-trekker, met daarachter de rotorkopeg, was het geen probleem om de afstandsbediening continu vast te houden met de groene knop ingedrukt. Maar zoals gezegd is autonomie voor ons alleen interessant als we het voertuig alleen kunnen laten, dus zonder direct toezicht. Anders ben ik alsnog een medewerker kwijt die dan net zo goed op de trekker kan zitten. Het iQuus-systeem waarmee we werkten zie ik daarom als een tussenoplossing. Er zijn oplossingen die beter passen bij onze behoefte.”

De foto’s en video bij deze reportage zouden eigenlijk op een tweede perceel worden gemaakt. Dat dat toch op het eerste perceel gebeurde, illustreert wat Heutink betreft meteen een voor hem groot nadeel van de huidige werkwijze. “Op ons bedrijf plannen we sinds tien jaar alle perceelsgrenzen, AB-lijnen, werklijnen en werkzaamheden zelf in Farm Works. Veelal ’s winters, maar sowieso ruim voordat de werkzaamheden plaatsvinden. We weten precies of een AB-lijn dient voor grondbewerking, zaaien/planten en/of gewasbescherming. Die planning en ook de bijbehorende data wil ik niet uit handen geven. Ik wil daarvoor ook niet van iemand anders afhankelijk zijn.”

Frank vult aan: “Bovendien bel of app ik even naar kantoor als een AB-lijn op een van de vele huurpercelen uiteindelijk toch iets opgeschoven moet worden. Dan ontvang ik direct draadloos de aangepaste AB-lijn en routeplanning. Dat gaat niet met het iQuus-systeem waarmee we mochten werken.”

Het resulteerde erin dat de autonome Steyr op het tweede vreemdvormige perceel een verkeerde AB-lijn pakte. Na twee uur ploeteren besloot Huetink het eerder bewerkte perceel voor de beeldopnamen nogmaals ‘te bewerken’.

Auteur: René Koerhuis

Lees ook: Onbemande autonome trekker kan melkveehouder werk uit handen nemen

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Auga Group staakt ontwikkeling hybride Auga M1-trekker

Het Litouwse Auga Group zit in financiële moeilijkheden en staakt voorlopig de ontwikkeling van de hybride Auga M1-trekker.
Afbeelding artikel

Claas toont vierstijlencabine op Nexos-smalspoortrekker op Eima 2024

De Duitse machinefabrikant Claas toonde op vakbeurs Eima voor het eerst de nieuwe vierstijlencabine op zijn Nexos-smalspoortrekker.
Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: Deutz-Fahr TTV 5115 met autonome kit

Het aantal elektrische trekkers, voermengwagens en verreikers neemt fors toe op Eima 2024. Opvallend is deze zwarte Deutz-Fahr TTV 5115.