De overtreffende trap zien we bij Dammann. Deze drie-assige gigant neemt 20.000 liter spuitvloeistof mee. Er kunnen 42 inch banden onder en de spuitbomen zijn maximaal 42 meter breed. Deze machine gaat na de beurs rechtstreeks naar de nieuwe eigenaar.
Ook groot, de nieuwe Amazone Pantera 7004 met 7.000 liter tankinhoud (nominaal 6.600 liter), maar bijzonder is vooral het nieuwe onderstel. Elk wiel is nu afzonderlijk opgehangen en de voor- en achterwielen pendelen nu om een eigen as. Hiermee kun je desgewenst voor en achter verschillende spoorbreedtes instellen.
Tevens bij Amazone op de stand maar puur ter demonstratie: een achteras van een autonome Claas-trekker met daarachter een schijveneg uitgerust met Amazone AutoTill. Dat controleert met inductieve sensoren of een cultivator volloopt en of een tand breekt of mist.
Een van de sensoren van Amazone AutoTill in detail. Zodra de cultivator vol dreigt te lopen beweegt deze sleepvoet omhoog en krijgt de operator van de autonome trekker of veldrobot een signaal. De oplossing is een ontwikkeling van de 3A Advanced Automation and Autonomy samenwerking van AgXeed, Amazone en Claas.
Vrijwel direct daarnaast nog een autonome samenwerking en wel tussen Naïo Technologies en Rauch. Ook dit is nog een prototype maar Rauch gaat er komend jaar mee testen. Het betreft een aangepaste elektrisch aangedreven Aero pneumatische kunstmeststrooier met een werkbreedte van 9 meter en 12 doseerunits.
Niet nieuw maar wel nieuw voor het grote publiek is deze Scarabeus-maairobot van het Zwitserse bedrijf Probotics by Brüggli. Scarabeus is bedoeld voor maaiwerkzaamheden in boom- en wijngaarden. Zodra de accu leeg dreigt te raken keert de robot net als een gazonmaairobot terug naar het laadstation (met zonnepaneel).
Het Poolse Wielton, bekend van landbouw- en vrachtwagenaanhangers, splitst per januari het bedrijf in een tak voor de transportwereld en een tak voor de agrarische sector. Beide bedrijven blijven op de huidige locatie in Polen produceren, maar beide takken krijgen een eigen bedrijfsruimte. En Wielton Agro, zoals de naam van de landbouwtak heet, wil groeien. Eerste resultaat daarvan is dit prototype van een meststrooier. Deze heeft een laadvermogen van 12 ton en zou 20 meter breed kunnen strooien. Opvallend is dat de hydraulische deuren ook een ‘luik’ aan de onderkant hebben; door alleen het luik te openen is het bijvoorbeeld mogelijk om kalk te strooien. Wielton Agro test het prototype nu, en verwacht hem in het eerste kwartaal van 2024 te kunnen verkopen. Verwachtte vraagprijs: €44.000. Onder tussen werkt Wielton Agro hard om hun aanbod te verbreden. Zo zit er ook een haakarm-carrier aan te komen. De Poolse fabrikant zoekt nog naar een dealer in Nederland.
Het Chinese FMWorld doet een tweede poging om de Europese trekkermarkt binnen te komen. Op de Agritechnica in 2019 was het bedrijf ook van de partij, maar volgens de fabrikant is de Europese opgang door de coronapandemie een beetje ingedut. FMWorld laat een paar trekkers zien. Het lijkt duidelijk dat de fabrikant de markt niet gaat veroveren met luxe, maar het meer van een lage verkoopprijs moet hebben. Deze FMWorld WD1404X staat in de prijslijst voor €19.350. Er ligt een 140 pk sterke 4,8 liter-viercilindermotor in en een transmissie met 24V/8A. Opvallend is het grote luchtfilter, en het ontbreken van vanghaken.
Het Noorse Kverneland Group nam begin dit jaar de Franse schoffelmachinefabrikant BC Technique over, en verkoopt de schoffels en rolschoffels inmiddels in Kverneland-kleuren. Ook komt er een wiedeg aan, die Kverneland alvast laat zien op de Agritechnica. BC Technique had voor de overname al ideeën over een wiedeg, en die komt nu naar verwachting voor seizoen 2025 als Kverneland Arcadia op de markt. De getoonde machine is 12 meter breed en weegt 2.300 kg. Je kunt vanuit de cabine per element de druk hydraulisch regelen, en je kunt de hoek van de tanden apart verstellen. Ook opvallend is dat de machine voorzien is van automatische sectieregeling via Isobus waarbij de tanden negentig graden omhoog wegdraaien. De productie van de machines blijft overigens in Frankrijk bij BC Technicque – wel gaat de fabrikant de productie opschalen. Een negen meter brede variant volgt later ook.
Volmer Pvactiv laat een slimme oplossing zien voor het verstellen van de spoorbreedte van dubbellucht wielen dat pneumatisch werkt. De machinebouwer uit Duitsland had al een systeem, die werkt met hydrauliekcilinders. Maar die hebben als nadeel dat er een hydrauliekslang buitenom de trekker moet worden aangesloten om de dubbelluchtwielen uit te schuiven. Daarom deze nieuwe oplossing, die werkt met lucht. Het voordeel daarvan, is dat de machinebouwer gebruik maakt van de doorboorde steekassen die ook worden gebruikt voor een luchtdrukwisselsysteem. Er is dus geen leiding buitenom het wiel meer nodig. Het systeem kost €33.000 per as.
Een absolute blikvanger van de Agritechnica 2023 is de Nexat-werktuigendrager. De machine won een gouden innovatieprijs voor de 2021-editie van de Agritechnica – die uiteindelijk werd gecanceld vanwege de coronapandemie. Nu volgt dus alsnog de beurspremière in Hannover. Het idee van de 14 meter brede machine, is dat de wielen 90 graden draaien waardoor de werktuigdrager in de breedterichting op het land rijdt, en in de lengterichting op de weg. Tijdens de Agritechnica hangt er een maaidorser-unit in, met een kolvenplukker ervoor. Maar verschillende werktuigfabrikanten werken samen met Nexat, en zo zijn er ook al schijveneggen, zaai- en spuitmachines en een mesttank beschikbaar. Binnenkort zullen ook Agrisem en Ferrari Growtech machines kunnen leveren voor de werktuigdrager. En noemenswaardig: Nexat overweegt een 9 meter brede versie te gaan bouwen die ook geschikt zou zijn voor Nederland.
Het Deense Lunde Maskincenter A/S laat hun BioRotor zien. Dat is in feite een grote freesbak die als doel heeft om de toplaag (tot maximaal 16 cm) te frezen en weg te werpen. Het idee: zware delen (grond) valt eerder omlaag, dan de lichte onkruiden en grassen die bovenop eindigen en daar uitdrogen en afsterven. De rotoras draait zo’n 900 toeren per minuut en je dient niet binnen twintig meter achter de machine te komen, als die aan het werk is. Je kunt er 9 tot 15 km/u mee rijden, en de machine is er als 2,50, 3, 4 en 6 meter brede uitvoering. Een drie meter brede BioRotor staat in de prijslijst voor €28.000.
De Duitse fabrikant Fliegl testte ooit met elektrische wielaandrijving op de afschuifwagens, maar echt van de grond kwam dat niet. Nu introduceert Fliegl hydraulische wielaandrijving voor de twee- en drie-assige afschuifwagens. Daartoe wordt er een hydrauliekpomp op de dissel geplaatst, die je met de aftakas aandrijft. En de middels as wordt voorzien van hydromotoren in de wielnaven. De bedieningskast krijgt dan ook de optie ‘wegrijhulp’; dan wordt kortstondig de voorste as omhoog gelift, zodat het merendeel van het gewicht op de aangedreven as en de dissel rusten. De optie staat in de prijslijst voor €40.000. Ook nieuw aan de schuifwagens: nieuwe bedieningskast, elektrische besturing (geen stuurstang nodig) en hondengang besturing. Die laatste is niet bedoeld voor in het land, maar voor als je je uit een benauwde positie (strak langs een silowand) wilt wegrijden.
Als je een rondje over de beurs maakt, blijkt het aantal (nieuwe) aanbieders van schoffels en wiedeggen gigantisch, Ook Joskin stapt in die markt, met een nieuwe BioFlex-wiedeg. Het Belgische Joskin maakt daarvoor gebruik van de basis van de ScariFlex-graslandbeluchter. De nieuwe wiedeg werkt met zes tandrijen. De tanden zijn opgehangen met veren, en de veerspanning kun je hydraulisch regelen. De BioFlex wordt leverbaar in 5 werkbreedtes: 4,8, 6, 7,2, 9 en 10,50 meter. De 7,2 meter brede versie staat in de prijslijst voor €12.000.
Kubota laat een kunstmeststrooier zien die kan werken met Tractor Implement Management (TIM). Dat wil zeggen dat de kunstmeststrooier signalen geeft aan de trekker, en de trekker daar automatisch op reageert door bepaalde functies te bedienen – iets wat Kubota (Vicon) al kan met de rondebalenpersen. De kunstmeststrooier wordt aan de onderkant uitgerust met twee hoogtesensoren. En op basis daarvan past de trekker automatisch de hefhoogte of topstanglengte aan, naarmate de kunstmeststrooier leger raakt (en dus lichter wordt). Het doel is dan, om de kunstmeststrooier altijd op exact dezelfde hoogte te hebben hangen en in de zelfde hoek, ongeacht het gewicht in de strooier. Ook geeft de kunstmeststrooier het signaal af om de aftakas aan- en uit te zetten op de kopakker. Dat laatste gaat dan automatisch op basis van de sectieafsluiting. De kunstmeststrooier met TIM is in 2025 leverbaar.
Het Duitse 4Disc, gespecialiseerd in techniek voor de aardbeienteelt, heeft een nieuwe machine. Die bestaat uit vrij horizontaal geplaatste, ronddraaiende schijven (hydraulisch aangedreven). Het idee is, dat deze schijven op 1 à 2 cm diepte wortels van onkruiden of gras doorsnijden waardoor de plantjes afsterven. 4Disc ziet ‘m als alternatief voor glyfosaat. De 4,5 meter-versie kost €37.000.
Grote bak, grote banden; dit is de nieuwe Pro Body 760 van Krampe. In de bak is ruimte voor 34,3 kuub, of met opzetrand 40 kuub en de wagen mag 24 ton wegen. De wagen weegt leeg zo’n 8 ton. De wagen wordt op de Krampe-stand getoond op 710/55 R34-banden van Alliance.
Dit is de Agar-robot, ontwikkeld in Servië. Het gaat om een autonoom werkende werktuigdrager. Aan de achterkant is er een Cat 1-hefinrchting met 5kW sterke elektrisch aangedreven aftakas, en ook aan de onderkant zou je machines kunnen aanbouwen, zoals een plukarm. Er ligt één verwisselbaar accupakket van 230 Ah in de robot, en optioneel komt daar een tweede accu (580 Ah) bij die er bovenop wordt gemonteerd. De vier wielen worden elektrisch aangedreven (1,5 kW per wiel). Bijzonder is dat grote veerweg van de wielen, waarmee de robot kan werken op hellingen tot 50 graden en zichzelf dan horizontaal houdt. De wielen kunnen niet sturen, maar de robot schrankt zoals een schranklader dat doet.
Volgens New Holland was er te weinig ruimte op de stand om deze nieuwe ontwikkeling neer te zetten, en dus stond deze LNG-trekker buiten. Dit is de volgende stap in de ‘Methane Power’-serie van New Holland. New Holland bouwt al trekkers die rijden op Compressed Natural Gas (CNG) en dit is de beoogde vervolgstap: rijden op Liquid Natural Gas (LNG). Vloeibaar methaangas dus. Het ingewikkelde eraan is dat het heel koud bewaard moet worden (-163 graden) in de brandstoftank, maar het voordeel is dat de energiedichtheid een stuk groter is. Naar verwachting zelfs tweemaal zo groot als met CNG. De marktintroductie laat nog even op zich wachten: eind 2026 kun je hem in de prijslijst verwachten.
Tot die tijd kun je bij New Holland al wel CNG-trekkers kopen en daarmee zet New Holland nu ook weer een stap met de introductie van de T7.270 Methane Power. Technisch is-ie gelijk aan de T6.180 Methane Power die we al een paar jaar kennen, maar de trekker is een slag groter (270 pk) en aan boord zitten grotere gastanks. Het resultaat is dat er niet noodzakelijk een extra gastank in de fronthef hangt, dat is optioneel voor wie langer wil kunnen rijden op één tankbeurt. Met die zogenoemde range extender voorop neem je de hoeveelheid gas mee die overeen zou komen met 220 liter diesel. De T7.270 CNG-trekker zal begin 2025 op de markt komen.
Afgelopen week las je op Trekkeronline al dat we een proefrit konden maken met de nieuwe 9S-serie van Massey Ferguson. Maar op de Agritechnica werd de trekker voor het eerst groots gepresenteerd.
We zagen de trekkers al op de Farm Progress Show in de Verenigde Staten, maar nu zijn de trekkers ook te zien in Europa. De trekker staat in het rood op de Case IH-stand en in het blauw op de naburige New Holland-stand. Onderhuids is het natuurlijk dezelfde trekker. Nogmaals in het kort: er zit een accupakket in, en een elektromotor drijft de 12/12-versnellingsbak aan. Tegelijk introduceert CNH enkele bijzonder functies, zoals dat de trekker je handgebaren kan lezen en je dus volgt als een hondje. Of dat camerabeelden een invulling maken van het zicht wat ontbreekt door de voorlader. Over de prijs wordt nog geheimzinnig gedaan. Wel laat CNH nu los waar de trekkers exact gebouwd gaan worden: in Detroit, Michigan. Fabrikant Roush, die ook personenauto’s bouwt voor bepaalde automerken, neemt de productie op zich. In de eerste helft van 2024 worden ze geleverd in de Verenigde Staten. In de tweede helft van 2024 kunnen we ze in Europa verwachten.
Trekkerfabrikant Solis uit India laat een nieuw topmodel zien met 110 pk: de Solis S110. Er ligt een versnellingsbak in met 24 versnellingen vooruit en 12 achteruit en deze trekker heeft een F/R-shuttle linksonder het stuur.
Meer weten of precisielandbouw, autonomie en robotisering? Neem dan eens een kijkje op www.futurefarming.com.