fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Kleinere Claas Evion-maaidorser speciaal ontworpen voor de boer

De Duitse machinefabrikant Claas mikt met de Evion-maaidorser op de Europese akkerbouwer die voor de graanoogst niet afhankelijk wil zijn van de loonwerker. - Foto: Jacco van Erkelens

De Duitse machinefabrikant Claas presenteerde afgelopen zomer in het Duitse Noordrijn-Westfalen zijn Evion-serie. Met deze kleine Evion-maaidorser mikt de fabrikant op de akkerbouwer die zelf zijn granen, korrelmais of bonen wil oogsten.

Claas had afgelopen jaren nog maar twee keuzes binnen het maaidorsersegment: de Lexion en de Trion. Beide series bedienen met name grote akkerbouwbedrijven en loonwerkers. De fabrikant bouwde de kleinere modellen Tucano, Avero en Dominator al eventjes niet meer voor Europa.

Speciaal voor dit gedeelte van de markt komt de machinebouwer nu met de nieuwe Evion-maaidorser. Claas mikt daarmee op de Europese akkerbouwer die voor de graanoogst niet afhankelijk wil zijn van de loonwerker.

Claas bouwt van de Evion-maaidorser drie modellen: de 410, 430 en de 450. De twee grootste kun je kiezen als Classic- of Maxi-versie; de Evion 410 is er alleen als Classic, vooral bedoeld om er granen mee te dorsen. De Maxi heeft het zogenoemde MultiCrop-concept en is – met enkele kleine aanpassingen – ook geschikt voor korrelmais en bonen.

Gebouwd in China

De Evion-maaidorser is ontworpen in Harsewinkel (D.) – waar Claas ook de Lexion en de Trion assembleert – maar de machine wordt gebouwd in het Chinese Gaomi. De combine beschikt wel over veel van dezelfde bouwprincipes en onderdelen. Claas doet dit omdat die fabriek in Gaomi meer is ingericht op kleinere modellen combines. Daarmee houdt het bedrijf in Harsewinkel ruimte over voor de twee grote series.

Bij een machine uit China denk je wellicht aan matige kwaliteit, maar dat is bij deze Evion-maaidorser zeker niet het geval. Alles voelt degelijk aan en is netjes en strak afgewerkt.

Ook in de cabine kom je niks tekort. Die is nieuw ontworpen door Claas. De armleuning is dezelfde als in de Trion en Lexion, met de bekende Cmotion-rijhendel. Op de armleuning staat de Claas Cemis 700 Isobus-touchscreenterminal. Het 7 inch grote scherm toont alle belangrijke parameters en instellingen, zoals een hectareteller en brandstofmeter. Airconditioning is standaard. Ook een gekoeld vakje voor een (water)fles is aanwezig. Een koelbox van 30 liter onder de bijrijdersstoel is optioneel.

Lees verder onder de foto

In de cabine kom je niks tekort. Aan de geveerde stoel zit de armleuning die we kennen van de Lexion- en Trion-combines. De stuurkolom is tweevoudig aan te passen en voetsteunen zijn optioneel. Airco is standaard.

In de cabine kom je niks tekort. Aan de geveerde stoel zit de armleuning die we kennen van de Lexion- en Trion-combines. De stuurkolom is tweevoudig aan te passen en voetsteunen zijn optioneel. Airco is standaard.

Ontwerp Evion-maaidorser op basis van grotere Lexion en Trion

Het ontwerp van de nieuwe serie combines is gebaseerd op de Lexion- en Trion-combines. Door basiscomponenten van de grotere broers te gebruiken, zorgt Claas ervoor dat de machinekennis en onderdelenvoorraad vrijwel gelijk kunnen blijven. De techniek is immers bekend bij de andere modellen, dus hoeft de fabrikant monteurs nauwelijks bij te scholen. De meeste onderdelen liggen al op voorraad bij dealers.

De invoer met een breedte van 1,420 millimeter kennen we van de kleinere Trion- en Lexion-modellen. Achter de invoer zit een open dorstrommel van 600 millimeter, gevolgd door vijf 4,4 meter lange schudders. Anders dan bij de grotere broers ontbreekt het APS-systeem: de Evion heeft geen versneltrommel voor de dorstrommel, waardoor onder meer de capaciteit lager is dan bij zijn grotere broers. De dorskorf heeft een oppervlakte van 0,95 vierkante meter en de totale oppervlakte van de schudders meet 6,25 vierkante meter.

Lees verder onder de foto

De invoer deelt de Evion met de kleine Trion- en Lexion-combines. Aan de invoer passen maaiborden tot 6,8 meter. Kolvenplukkers gaan tot maximaal zes rijen bij dit model. Snelkoppelingen zijn standaard.

De invoer deelt de Evion met de kleine Trion- en Lexion-combines. Aan de invoer passen maaiborden tot 6,8 meter. Kolvenplukkers gaan tot maximaal zes rijen bij dit model. Snelkoppelingen zijn standaard.

Mocht je naast granen ook korrelmais willen dorsen met dezelfde machine, dan kan dat bij de Maxi-uitvoering met het MultiCrop-concept. Concreet: via het luik van de stenenvanger kun je dan onder de dorskorf het zeefsegment geschikt voor granen, omwisselen voor een zeefsegment geschikt voor grovere korrels. Tevens heeft de combine dan twee toerentalbereiken, in plaats van één bij de Classic-variant. Je wisselt van bereik door een riem om te leggen.

Lees verder onder de foto

De optionele kafverdeler komt van de Trion. Deze zwenkt opzij voor toegang tot de zeefkast. Wie het stro graag hakselt, kiest tussen een Standard Cut-hakselaar met 52 messen of de Special Cut met 72.

De optionele kafverdeler komt van de Trion. Deze zwenkt opzij voor toegang tot de zeefkast. Wie het stro graag hakselt, kiest tussen een Standard Cut-hakselaar met 52 messen of de Special Cut met 72.

6,7 liter Cummins-motor

De drie modellen beschikken alle over dezelfde 6,7 liter Cummins B6.7-zescilinder motor. Deze is toegankelijk via een uitschuifbare ladder aan de achterkant.

Elk model heeft een ander maximumvermogen. Het instapmodel 410 heeft 204 pk, in de 430 levert de motor 231 pk, en het topmodel Evion 450 heeft een maximumvermogen van 258 pk. De maximumvermogens zijn beschikbaar bij 1.900 motortoeren per minuut. Het zogenoemde Dynamic Power-motormanagement stemt het vermogen af op wat op dat moment nodig is.

De snelheid van de Evion is maximaal 30 kilometer per uur. De versnellingsbak is een hydrostaat met drie versnellingen, waarmee je traploos binnen elke versnelling kunt rijden.

Standaard komt de combine op 650/75 R32-voorbanden en 16,5/85-24-achterbanden. Hij is dan 3,22 meter breed. Optioneel levert Claas de combine op 800/65 R32-voorbanden en 500/85 R24-achterbanden; hij blijft daarmee net binnen de 3,5 meter transportbreedte.

Lees verder onder de foto

De belangrijkste smeerpunten zijn centraal gegroepeerd. Elke 50 uur moeten deze vetnippels een paar pompjes vet krijgen. Het smeerdiagram en de zeepdispenser met schoonwatertankje zijn handig.

De belangrijkste smeerpunten zijn centraal gegroepeerd. Elke 50 uur moeten deze vetnippels een paar pompjes vet krijgen. Het smeerdiagram en de zeepdispenser met schoonwatertankje zijn handig.

Vanaf € 175.000 inclusief maaibord

Importeur Kamps de Wild heeft inmiddels al enkele Evion-modellen in bestelling staan. De importeur verwacht deze voor het volgende seizoen te kunnen leveren.

Het instapmodel Claas Evion 410 Classic is leverbaar vanaf bruto € 238.000. Het topmodel Claas Evion 450 Maxi is er vanaf bruto € 275.630. In vergelijking met de kleinste vijfschuddermodellen in de Trion- en Lexion-serie is dat aanzienlijk minder: de Claas Trion 520 begint bij € 307.000 en een Lexion 5300 begint bij € 390.000.

Deze prijzen zijn exclusief maaibord. Ter indicatie: voor een 4,3 meter C-maaibord en bijpassende maaibordkar ben je bruto € 28.635 extra kwijt. Kamps de Wild laat weten dat je netto al een Evion 410 met maaibord en maaibordkar kunt kopen vanaf € 175.000.

Tekst en foto’s: Jacco van Erkelens

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Grimme-stortbunker met nieuw design

Grimme-stortbunkerserie RH20/24/28 is vernieuwd, met doorkijkvensters bij de producteninvoer en toegankelijkere aansluitingen van bedieningselementen.
Afbeelding artikel

Baler Automation leverbaar op Case IH-balenpers

Met het Baler Automation claimt Case IH een betere baalkwaliteit, een hogere capaciteit en meer gemak voor de trekkerchauffeur.
Afbeelding artikel

Dubbele rotor in nieuwe Case IH AF11-maaidorser

De Amerikaanse machinefabrikant Case IH presenteert zijn nieuwe AF11-maaidorser; een slagschip van 775 pk met een dubbele rotor. De graantank heeft...
Beheer
WP Admin