fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Blog | ‘De (on)zin van elektrificatie’

TREKKER-hoofdredacteur Bas van Hattum vraagt zich af waarom we eigenlijk elektrificeren. - Foto: Mark Pasveer

Het is eind september. En net als bij iedereen in het veld, is het ook oogsttijd voor de redactie. Een ware piek aan bijeenkomsten, uitnodigingen en fabrieksbezoeken. Allemaal staan ze in het teken van de aankomende Agritechnica.

Een zekerheid is de komst van méér elektrische trekkers. Fendt komt met een e100 Vario. En ook New Holland (T4 Electric Power) en Case IH (Farmall 75C Electric) komen met 100% elektrische trekkers.

Maar waarom elektrificeren we ook alweer? Behalve dat elektrische voertuigen efficiënter zouden zijn, minder onderhoud behoeven en gebruik kunnen maken van hernieuwbare energiebronnen (wind- en zonne-energie), is de belangrijkste reden minder uitstoot van broeikasgassen, oftewel CO2.

CO2 in percentages

Wat betreft CO2: onze buitenlucht bestaat uit 78% stikstof (N2), 21% zuurstof (O2), 0,93% edelgassen zoals argon, 0,038% CO2 en tot slot is 0,032% een mix van vele gassen als neon, helium, waterstof en methaan. Wat betreft CO2: 96% van die 0,038% wordt door de natuur geproduceerd, slechts 4% is afkomstig van ‘De Mens’ oftewel industrie, (lucht) verkeer en machines. In getallen: 4% van 0,038% CO2 is 0,0015% (als getal is dat 0.000015) CO2.

Gaat elektrificatie het verschil maken?

Ik zal niet bestrijden dat die 0,0015% van onze lucht verantwoordelijk is voor klimaatverandering. Maar met al die wereldwijde bosbranden en vulkaanuitbarstingen van de laatste maanden en jaren, vraag ik me wel eens af of elektrificatie het verschil gaat maken voor het klimaat. En ik ben zeker wel vóór verduurzaming, maar ik vraag me af of het hoge tempo en de immense kosten het verschil gaan maken op dat 0,000015e deel.

Auteur: Bas van Hattum

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

John Deere opent volautomatische lakstraat van €80 miljoen

John Deere heeft in zijn trekkerfabriek in Mannheim (D.) een volautomatische lakstraat in gebruik genomen. Investering bedraagt €80 miljoen.
Afbeelding artikel

Wordt trekkerchauffeur steeds meer een trekkermanager?

Zelf ervaren wat autonome trekkers of veldrobots kunnen betekenen op je bedrijf, kan koudwatervrees wegnemen, zegt WUR-onderzoeker Koen van Boheemen.
Afbeelding artikel

TREKKER test John Deere 6R 150; dit zeggen gebruikers

Gebruikers vinden dat de combinatie van relatief laag eigen gewicht en toch veel motorvermogen de John Deere 6R 150 breed inzetbaar...
Beheer
WP Admin