fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Blog | ‘De (on)zin van elektrificatie’

TREKKER-hoofdredacteur Bas van Hattum vraagt zich af waarom we eigenlijk elektrificeren. - Foto: Mark Pasveer

Het is eind september. En net als bij iedereen in het veld, is het ook oogsttijd voor de redactie. Een ware piek aan bijeenkomsten, uitnodigingen en fabrieksbezoeken. Allemaal staan ze in het teken van de aankomende Agritechnica.

Een zekerheid is de komst van méér elektrische trekkers. Fendt komt met een e100 Vario. En ook New Holland (T4 Electric Power) en Case IH (Farmall 75C Electric) komen met 100% elektrische trekkers.

Maar waarom elektrificeren we ook alweer? Behalve dat elektrische voertuigen efficiënter zouden zijn, minder onderhoud behoeven en gebruik kunnen maken van hernieuwbare energiebronnen (wind- en zonne-energie), is de belangrijkste reden minder uitstoot van broeikasgassen, oftewel CO2.

CO2 in percentages

Wat betreft CO2: onze buitenlucht bestaat uit 78% stikstof (N2), 21% zuurstof (O2), 0,93% edelgassen zoals argon, 0,038% CO2 en tot slot is 0,032% een mix van vele gassen als neon, helium, waterstof en methaan. Wat betreft CO2: 96% van die 0,038% wordt door de natuur geproduceerd, slechts 4% is afkomstig van ‘De Mens’ oftewel industrie, (lucht) verkeer en machines. In getallen: 4% van 0,038% CO2 is 0,0015% (als getal is dat 0.000015) CO2.

Gaat elektrificatie het verschil maken?

Ik zal niet bestrijden dat die 0,0015% van onze lucht verantwoordelijk is voor klimaatverandering. Maar met al die wereldwijde bosbranden en vulkaanuitbarstingen van de laatste maanden en jaren, vraag ik me wel eens af of elektrificatie het verschil gaat maken voor het klimaat. En ik ben zeker wel vóór verduurzaming, maar ik vraag me af of het hoge tempo en de immense kosten het verschil gaan maken op dat 0,000015e deel.

Auteur: Bas van Hattum

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Bobcat presenteert elektrische verreiker op Intermat in Parijs

Bobcat presenteert elektrische verreiker TL25.60e op Intermat in Parijs. Deze heeft hetzelfde nominale en hefvermogen als de dieselvariant.
Afbeelding artikel

NPPL-deelnemers testen autonome Fendt 716

NPPL-deelnemers testen dit jaar een Fendt 716 met iQuus Autonomy op initiatief van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) en Wageningen UR.
Afbeelding artikel

Agco in 2023 marktleider in krimpende Europese trekkermarkt

Het Agco-concern verkocht in 2023 de meeste trekkers in Europa, gevolgd door CNH Industrial. John Deere is als merk het grootste....
Beheer
WP Admin