fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Blog | ‘De (on)zin van elektrificatie’

TREKKER-hoofdredacteur Bas van Hattum vraagt zich af waarom we eigenlijk elektrificeren. - Foto: Mark Pasveer

Het is eind september. En net als bij iedereen in het veld, is het ook oogsttijd voor de redactie. Een ware piek aan bijeenkomsten, uitnodigingen en fabrieksbezoeken. Allemaal staan ze in het teken van de aankomende Agritechnica.

Een zekerheid is de komst van méér elektrische trekkers. Fendt komt met een e100 Vario. En ook New Holland (T4 Electric Power) en Case IH (Farmall 75C Electric) komen met 100% elektrische trekkers.

Maar waarom elektrificeren we ook alweer? Behalve dat elektrische voertuigen efficiënter zouden zijn, minder onderhoud behoeven en gebruik kunnen maken van hernieuwbare energiebronnen (wind- en zonne-energie), is de belangrijkste reden minder uitstoot van broeikasgassen, oftewel CO2.

CO2 in percentages

Wat betreft CO2: onze buitenlucht bestaat uit 78% stikstof (N2), 21% zuurstof (O2), 0,93% edelgassen zoals argon, 0,038% CO2 en tot slot is 0,032% een mix van vele gassen als neon, helium, waterstof en methaan. Wat betreft CO2: 96% van die 0,038% wordt door de natuur geproduceerd, slechts 4% is afkomstig van ‘De Mens’ oftewel industrie, (lucht) verkeer en machines. In getallen: 4% van 0,038% CO2 is 0,0015% (als getal is dat 0.000015) CO2.

Gaat elektrificatie het verschil maken?

Ik zal niet bestrijden dat die 0,0015% van onze lucht verantwoordelijk is voor klimaatverandering. Maar met al die wereldwijde bosbranden en vulkaanuitbarstingen van de laatste maanden en jaren, vraag ik me wel eens af of elektrificatie het verschil gaat maken voor het klimaat. En ik ben zeker wel vóór verduurzaming, maar ik vraag me af of het hoge tempo en de immense kosten het verschil gaan maken op dat 0,000015e deel.

Auteur: Bas van Hattum

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Case IH geeft Quantum-trekkers een upgrade

Case IH heeft zijn Quantum-trekkers met een vermogen van 80-120 pk een upgrade gegeven. Doel: meer rijcomfort voor de chauffeur.
Afbeelding artikel

Franse trekkermarkt krimpt met ruim 10%

In Frankrijk zijn in 2024 ongeveer 26.450 trekkers van minstens 50 pk verkocht. Dat zijn er bijna 3.000 of ruim 10%...
Afbeelding artikel

PROEFRIT | Krachtpatser John Deere 6M 250 met kleine cabine

TREKKER maakt een proefrit met de John Deere 6M 250. Deze 281 pk-trekker is een echte krachtpatser, maar wel met een...