fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Blog | ‘De (on)zin van elektrificatie’

TREKKER-hoofdredacteur Bas van Hattum vraagt zich af waarom we eigenlijk elektrificeren. - Foto: Mark Pasveer

Het is eind september. En net als bij iedereen in het veld, is het ook oogsttijd voor de redactie. Een ware piek aan bijeenkomsten, uitnodigingen en fabrieksbezoeken. Allemaal staan ze in het teken van de aankomende Agritechnica.

Een zekerheid is de komst van méér elektrische trekkers. Fendt komt met een e100 Vario. En ook New Holland (T4 Electric Power) en Case IH (Farmall 75C Electric) komen met 100% elektrische trekkers.

Maar waarom elektrificeren we ook alweer? Behalve dat elektrische voertuigen efficiënter zouden zijn, minder onderhoud behoeven en gebruik kunnen maken van hernieuwbare energiebronnen (wind- en zonne-energie), is de belangrijkste reden minder uitstoot van broeikasgassen, oftewel CO2.

CO2 in percentages

Wat betreft CO2: onze buitenlucht bestaat uit 78% stikstof (N2), 21% zuurstof (O2), 0,93% edelgassen zoals argon, 0,038% CO2 en tot slot is 0,032% een mix van vele gassen als neon, helium, waterstof en methaan. Wat betreft CO2: 96% van die 0,038% wordt door de natuur geproduceerd, slechts 4% is afkomstig van ‘De Mens’ oftewel industrie, (lucht) verkeer en machines. In getallen: 4% van 0,038% CO2 is 0,0015% (als getal is dat 0.000015) CO2.

Gaat elektrificatie het verschil maken?

Ik zal niet bestrijden dat die 0,0015% van onze lucht verantwoordelijk is voor klimaatverandering. Maar met al die wereldwijde bosbranden en vulkaanuitbarstingen van de laatste maanden en jaren, vraag ik me wel eens af of elektrificatie het verschil gaat maken voor het klimaat. En ik ben zeker wel vóór verduurzaming, maar ik vraag me af of het hoge tempo en de immense kosten het verschil gaan maken op dat 0,000015e deel.

Auteur: Bas van Hattum

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Marktdebuut Spaanse autonome e-trekker Voltrac gepland in 2026

De eerste praktijktesten met de autonome e-trekker Voltrac zijn gestart. De Spaanse startup Voltrac mikt op marktgang in 2026.
Afbeelding artikel

Steyr Terrus CVT krijgt technische updates en nieuwe joystick

Steyr heeft zijn trekkerserie Terrus CVT vernieuwd met een reeks wijzigingen gericht op meer gebruikersgemak en slimme technologie.
Afbeelding artikel

TREKKER test JCB Fastrac 4220 iCON; dit zeggen gebruikers

De JCB Fastrac 4220 iCON beschikt over nieuwe assen, een aangepast frame én een vernieuwde cabine. Wat vinden gebruikers ervan?