fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Australische teler: ‘Van 360 pk autonome trekker naar veldrobot van 152 pk’

Veldrobot Agbot 5.115T2 van machinefabrikant Agxeed sproeit met een 24 meter brede WeedIt-spuit op de 13.000 ha die hoort bij het bedrijf Beefwood Farms van Gerrit Kurstjens in Moree, New South Wales in Australië. TREKKER vroeg de Australische akkerbouwer naar zijn eerste ervaringen met de veldrobot. - Foto: Joshua J. Smith

Akkerbouwer Gerrit Kurstjens is wat je noemt een grensverleggende boer. Hij heeft al 40.000 ha autonome bewerkingen op de teller staan op de 13.000 ha die hoort bij het bedrijf Beefwood Farms in Moree, New South Wales in Australië. Een jarenlange zoektocht naar een geschikte autonome trekker ter vervanging van zijn oude vastgelopen Fendt 936 mislukte. Daarom koos hij voor de 152 pk sterke veldrobot Agbot van AgXeed, waar hij nu een paar maanden mee heeft gewerkt. Wij vroegen hem naar zijn eerste ervaringen.

In augustus 2022, aan het einde van de reisbeperkingen door de coronapandemie, reisde Gerrit Kurstjens naar Europa en de Verenigde Staten om een autonome trekker te kopen. Hij zag interessante en veelbelovende autonome trekkers in Europa, Californië en Iowa. Vaak waren ze echter te klein voor zijn werktuigen of waren ze niet snel genoegd marktrijp. Na weken reizen merkte Kurstjens dat hij zijn hoge verwachtingen wellicht iets moest bijstellen.

Lees verder onder de foto

Akkerbouwer Gerrit Kurstjens met zijn dochter Marieke, die Beefwood Farms van haar vader overneemt. - Foto: Mark Pasveer

Akkerbouwer Gerrit Kurstjens met zijn dochter Marieke, die Beefwood Farms van haar vader overneemt. – Foto: Mark Pasveer

Waarom heb je toch voor een robot gekozen?

“Toen ik met het Nederlandse bedrijf Agxeed mijn wensen en ideeën besprak, werd me verteld dat gangbare trekkers niet geschikt waren voor autonoom werk. Ik dacht dat het een slim verkooppraatje was en geloofde het verhaal over de veldrobot niet echt. Nu moet ik bekennen dat Agxeed gelijk had. Hun nieuwe elektrische aandrijving heeft veel voordelen. Deze is gemakkelijk te regelen en doet wat onmogelijk is met een conventionele trekker. De nieuwe e-motoren compenseren deels het gebrek aan pk’s en staan bekend om hun hoge koppel, hogere efficiëntie, lage onderhoudskosten en lange levensduur. Ik bestelde de Agbot 5.115T2 bij Agxeed ondanks dat ik vond dat hij er ondermaats uitzag, maar hij voldeed aan mijn verwachtingen. Hij zou in 2022 in Australië geleverd kunnen worden. We wisten destijds niet dat het zeetransport naar Australië in december 2022 zou mislukken door logistieke problemen in de havens.”

Wat zijn je eerste ervaringen met de Agbot op het veld?

“Het is zeer indrukwekkend om de Agbot met een laag vermogen in het veld te zien werken met groot en zwaar materieel. In een paar weken tijd heeft de machine 400 uur gewerkt. Ik ben gewend nieuwe machines in te stellen met sleutels. Het is een nieuwe ervaring dat je in plaats van steeksleutels alleen een laptop of iPad nodig hebt. Met een paar handelingen kun je heel veel doen, zoals de 100 kw elektrische aftakas instellen op elk gewenst toerental. Afhankelijk van het koppel op de aftakas kun je instellen om de driepuntshefinrichting iets op te heffen. Of je kunt ervoor kiezen om de snelheid te vertragen, of de motor op te voeren. Wat je maar wilt, geen enkel probleem.”

Lees verder onder de foto

In een paar weken tijd heeft de AgXeed Agbot 5.115T2 400 uur op de teller staan. "Indrukwekkend om de Agbot met een laag vermogen in het veld te zien werken met groot en zwaar materieel", zegt Kurstjens. - Foto: Joshua J. Smith

In een paar weken tijd heeft de AgXeed Agbot 5.115T2 400 uur op de teller staan. “Indrukwekkend om de Agbot met een laag vermogen in het veld te zien werken met groot en zwaar materieel”, zegt Kurstjens. – Foto: Joshua J. Smith

Wat is de grote potentie van de Agbot?

“De 700 volt elektrische aandrijving vervangt de onderhoudsintensieve en complexe mechanische aftakas en versnellingsbak van een standaard trekker door slechts een paar elektrische kabels en compacte elektrische motoren met weinig draaiende onderdelen die rechtstreeks de rupsen van de robot aandrijven. Je zou met de elektrische energie ook de wielen van een spuitmachine, aanhangwagen of pootmachine kunnen aandrijven wanneer deze aan de Agbot is gekoppeld. Je krijgt een ‘niet te stoppen’ licht apparaat met een hoog rendement en weinig onderhoud. Dat vermindert bodemverdichting en bespaart energie.”

Lees verder onder de foto

Onder de motorkap van veldrobot AgXeed Agbot 5.115T2 ligt een viercilinder Deutz TCD 4.1 L4-motor van 115 kW (156 pk). - Foto: Joshua J. Smith

Onder de motorkap van veldrobot AgXeed Agbot 5.115T2 ligt een viercilinder Deutz TCD 4.1 L4-motor van 115 kW (156 pk). – Foto: Joshua J. Smith

Kan de Agbot de spuitmachine makkelijk trekken?

“Het belangrijkste werk dat we met de Agbot 5.115T2 wilden doen, is spuiten met de bestaande 24-meter WeedIt-spuitmachine. Maar na de eerste ervaringen met de Agbot hebben we ons plan gewijzigd en willen we de 48 meter brede WeedIt achter de Agbot zetten. Tot nu toe werd deze spuitmachine altijd getrokken door een John Deere 8345. We zijn optimistisch en denken dat de WeedIt door de Agbot kan worden getrokken met minder dan de helft van het vermogen. Als dit lukt, zijn de kosten van onkruidbestrijding met de Agbot en WeedIt slechts een fractie in vergelijking met breedwerpige bespuitingen.”

Lees verder onder de Facebook-post

Dus ben je nu helemaal af van het idee van een autonome standaard trekker?

“Ik ben deels teruggekomen op mijn eerdere standpunt. Ik dacht dat veldrobots nooit op zouden kunnen tegen de techniek van standaard trekkers. Want daarin zit meer dan 100 jaar aan ervaring en engineering in, dus heel betrouwbaar en geperfectioneerd. Maar blijkbaar kunnen de tandwielen, plaatkoppelingen, koppelomvormers en aandrijfassen met kruiskoppelingen heel goed vervangen worden door een dynamo en elektromotoren. De grote vernieuwing in de elektrische aandrijvingen van 700 volt wisselstroom in plaats van 350 volt gelijkstroom heeft hieraan flink bijgedragen. Door het opvoeren van het voltage nemen de warmteverliezen af en kunnen de kabels veel dunner zijn. Ook bouwen fabrikanten de e-motoren voor mobiele voertuigen in grotere series, waardoor ze betaalbaar zijn. Bovendien zijn ze beter en gemakkelijker aan te sturen.”

Lees verder onder de foto

De autonome Fendt 936 toen die nog functioneerde. - Foto: Mark Pasveer

De autonome Fendt 936 toen die nog functioneerde. – Foto: Mark Pasveer

Waar ben je de afgelopen maanden tegenaan gelopen tijdens het werken met de Agbot?

“De Agbot heeft nog steeds enkele nadelen ten opzichte van een autonoom gemaakte standaard trekker: te weinig vermogen voor verschillende werkzaamheden, geen bestuurdersplatform, minder servicemogelijkheden voor het snel verkrijgen van onderdelen. Ik ben het drama van de ombouwkits van Precision Makers nog niet vergeten. Doordat Precision Makers werd overgenomen door John Deere, viel alle service en ondersteuning weg. Daardoor raakte het autonome systeem van Precision Makers op mijn Fendt 936-trekker al snel volledig in de war en werd het waardeloos.”

Auteur: Geert Hekkert

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

NPPL-deelnemers testen autonome Fendt 716

NPPL-deelnemers testen dit jaar een Fendt 716 met iQuus Autonomy op initiatief van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) en Wageningen UR.
Afbeelding artikel

Agco in 2023 marktleider in krimpende Europese trekkermarkt

Het Agco-concern verkocht in 2023 de meeste trekkers in Europa, gevolgd door CNH Industrial. John Deere is als merk het grootste....
Afbeelding artikel

Deutz-Fahr introduceert budgetversie van 5-serie

De Duitse trekkerfabrikant Deutz-Fahr brengt een nieuwe budget-trekkerserie op de markt: de 5 Keyline.
Beheer
WP Admin