Waarom zette Schuitemaker innovatief project Innovado-voerrobot stop?
TREKKER duikt in het verhaal achter de Innovado-voerrobot van Schuitemaker; de eerste voerrobot die ook zelf uitkuilt. Een innovatief project dat vijftien jaar lang de interesse van menig veehouder trok. Vorig jaar stopte het innovatieve project plots. Waarom?
Zo vanaf 2008 staan vakmedia vol met berichten over de nieuwste ontwikkeling van Schuitemaker in Rijssen (Ov.): de Innovado-voerrobot. We hebben het hier over de allereerste voerrobot die zelf uitkuilt en het voer al rijdend naar de koeien brengt. Is de robot eenmaal geprogrammeerd, dan hoef je als veehouder alleen de kuilen bij te houden. Het betekent een grote tijdsbesparing voor de boer, en de koeien krijgen meermaals per dag wat gemengd voer voorgeschoteld.
Lees verder onder de foto
Na jaren van ontwikkelen laat Schuitemaker in 2021 weten het voerrobotproject te hebben gepauzeerd. De machinefabrikant gaat op zoek naar een partner om de robot samen mee op de markt te brengen. In 2022 komt het bericht dat Schuitemaker die partner niet heeft kunnen vinden en definitief stopt met het project. Daarmee eindigt het bedrijf een kostbaar project waarin zo’n vijftien jaar aan ontwikkelingstijd in zit. Waarom?
SVgroup, waartoe Schuitemaker sinds 2019 behoort, zegt geen aandacht meer te willen geven aan de Innovado, maar reageert: “Het was een strategische keuze. Hoofdzakelijke reden was de samenvoeging van Schuitemaker en Veenhuis, waarbij we succesvol willen zijn in mest en voederwinning en daarop willen focussen.” Dit artikel is tot stand gekomen zonder verdere medewerking of inbreng van SVgroup.
Lees verder onder de foto
Voors en tegens Innovado-voerrobot
Via voormalige Innovado-gebruikers komen we toch meer te weten over hoe de machine in de praktijk draaiden en wat de plus- en minpunten waren.
-
Die pluspunten zijn snel duidelijk: het is inderdaad zo dat je zelf alleen de kuilen moest bijhouden – de Innovado-voerrobot deed de rest. De robot mengt goed en voert meermaals per dag.
-
Het uitkuilprincipe, wat in de derde en laatste generatie bestond uit een snijraam met eronder een invoervijzel, werkt in de praktijk eveneens uitstekend – ook met ruwe grondstoffen als bijproduct. Schuitemaker wijzigde overigens van uitkuilprincipe: de eerste versie had een kuilvoersnijder voorop, de tweede een freesarm.
-
Maar ook wordt snel duidelijk dat lang niet ieder bedrijf geschikt is voor zo’n voerrobot. Idealiter liggen de rijkuilen gegroepeerd bij elkaar, zodat deze gemakkelijk te beveiligen zijn met een automatisch hek, en dicht bij de stal zodat de Innovado, die zo’n 5 kilometer per uur rijdt, niet te ver hoeft te rijden. Als de Innovado lange afstanden moet rijden en veel verschillende bijproducten moet laden, is de cyclustijd lang en capaciteit een beperkende factor.
-
De erfverharding is een aandachtspunt. De Innovado-voerrobot rijdt en draait meermaals per dag over exact hetzelfde spoor – dan blijkt toch ook in H-klinkers spoorvorming te ontstaan. Grotendeels om deze reden heeft één gebruiker de Innovado van de hand gedaan.
-
Een gebruiker is gaan melken op twee locaties en daarbinnen past het Innovado-concept niet. En weer een ander ging terug naar een ‘gewone’ voermengwagen vanwege betrouwbaarheidsproblemen met de Innovado-voerrobot.
Meningen verschillen over betrouwbaarheid Innovado
Over die betrouwbaarheid verschillen de meningen van ex-gebruikers; die hangt vooral af van wat je van de voerrobot verwacht of op de wijze waarop de machine wordt verkocht.
Feit is dat de beveiliging van de machine uitstekend in orde was. Bij het zien van een obstakel stopt-ie, en moet je kijken wat er aan de hand was. Het kan goed zijn dat er een propje kuilgras van de machine is gevallen, en dat dit de volgende ronde wordt gezien als obstakel. Denk echter ook aan een kat of vogel die voor de camera langsloopt, stof van bijproducten dat op de lens gaat zitten, een paardenbloem in het pad dat groter is gegroeid en ’s nachts wordt gezien als obstakel, of een auto van de dierenarts die de route blokkeert.
Een ander argument tegen de robot was de voercapaciteit en bijhorende brandstofverbruik en onderhoudskosten. De robot was zomaar 10 of 15 uur per dag aan het werk. In de praktijk viel het dieselverbruik hoger uit dan vooraf gedacht: 6,5 liter per uur tijdens het mengen, wat-ie ook tijdens het rijden doet. Met wekelijks 70 tot 100 draaiuren komt een olieverversingsinterval snel dichtbij.
Lees verder onder de foto
Vier Innovado-voerrobots in de praktijk
Naar verluidt hebben in Nederland vier Innovado-voerrobots gewerkt en één of een paar in Duitsland. Die zijn niet meer in gebruik. Er zouden er wel meer zijn verkocht; een tiental stond klaar in kratten om geassembleerd te worden, maar zijn nooit geplaatst.
Had de Innovado-voerrobot een verkoopsucces kunnen worden? De voormalige gebruikers van de robot zijn van mening van wel. De potentie was er zeker. Maar daarvoor was wel nóg meer ontwikkelingsslagkracht nodig geweest en een kapitaalinjectie, plus een serviceapparaat dat 24/7 storingen kan verhelpen.
Dat het concept van volledig automatisch voeren interessant blijft, blijkt wel uit het feit dat Kuhn een soortgelijk voerrobotconcept presenteerde in 2020: de Kuhn Aura.
Auteur: Bob Karsten
Gerelateerde tags: Autonoom, Robots, Voerrobots