Dit zijn de marktaandelen van 310.000 geregistreerde trekkers
TREKKER gaf al een voorproefje van de top 5 meest geregistreerde trekkermerken in Nederland, maar welke types zijn het meest te zien? En hoeveel oldtimers zijn er geregistreerd? TREKKER dook in de berg data van RDW.
In totaal zijn vorig jaar 310.000 trekkers geregistreerd. De conclusie is datJohn Deere het populairste trekkermerk is met 32.500 geregistreerde voertuigen. Dit merk wordt nauw gevolgd door Fendt, dat 30.000 registraties op zijn conto kreeg. Op nummer 3 staat Massey Ferguson met 23.000 trekkers, gevolgd door New Holland op de vierde plaats (18.500 trekkers) en Ford op de vijfde plaats.
Helemaal eerlijk is deze lijst niet. Ford ging immers in 1991 op in het merk New Holland. Eigenlijk mag je de aantallen bij elkaar optellen. En tel hier ook nog Fiat en Fords voorloper Fordson bij op, dan staan de ‘New Holland-merken’ bovenaan. Wanneer je op deze manier gaat rekenen dien je ook David Brown, Case, International en International Harvester tot de ‘Case IH-merken’ te rekenen.
Meest verkochte trekkermodel Massey Ferguson
Massey Ferguson is tevens het merk dat het meest verkochte trekkermodel op naam heeft in Nederland. Er staan maar liefst 2.700 Massey Ferguson 135-trekkers geregistreerd. Snel gerekend betekent het dat ruim 10% van de Massey Ferguson-trekkers in Nederland van het type 135 is. Uiteraard rijden er ook nieuwere modellen van Massey Ferguson rond. Volgens RDW-data 75 Massey Fergusons van het type 6713 S. Daarnaast is de Massey Ferguson 6290 met ruim 200 geregistreerde modellen een veel voorkomende trekker.
Meest verkochte trekkers 2015-2022
In de gegevens van RDW is te zien welke fabrikanten tussen 2015 en 2022 de meeste nieuwe trekkers verkochten. Dit is eenvoudig te herleiden via het bouwjaar.
Aan de hand van de registraties blijkt dat John Deere 4.550 nieuwe trekkers heeft verkocht, met vlak daarop New Holland met 4.500 stuks. Fendt verkocht in de afgelopen zeven jaar 3.550 nieuwe trekkers. Fendt en John Deere hebben beide twee populaire modellen. Van zowel de Fendt 516 als de 724 als de John Deere 6130 R en de 6155 R zijn er ruim 600 verkocht per model. Deze trekkers doen vaak dienst als allround trekker op loon- melkvee- en akkerbouwbedrijven.
Vorig jaar zijn in totaal 2.700 trekkers en 825 compacttrekkers verkocht, meldt brancheverenging voor mechanisatiebedrijven Fedecom. Op grond van de Mededingingswet mogen cijfers van 2021 nog niet worden uitgesplitst naar merk. In 2020 zetten New Holland en John Deere de meeste trekkers in de markt; beide leverden 590 nieuwe trekkers af. Fendt verkocht in dat jaar 412 nieuwe trekkers.
Fusies en overnames van trekkermerken
Tijdens het kentekenregistratieproces waren voertuigeigenaren verplicht om het bouwjaar van een machine op te geven. Tijdens het filteren op bouwjaar komen duidelijk de fusies en overnames van merken naar voren, met name bij Ford en New Holland. Er zijn slechts een kleine honderd New Holland-trekkers met een bouwjaar van 1980 tot 2000. In die periode tellen we wel 8.500 Ford-trekkers.
Uiteraard kunnen deze cijfers licht afwijken van de praktijk, denk aan eigenaren die op papier liever een Ford 8340 hebben dan een New Holland 8340 of omgekeerd. RDW gaat er vanuit dat de voertuigeigenaar de juiste gegevens opgeeft. Een kleine afwijking hoeft immers niet per se bewust te zijn gedaan, het kan ook onwetendheid zijn.
De overgang van Claas naar Renault is eveneens goed zichtbaar in de registratie-aantallen.
25.000 oldtimers geregistreerd
Uit de database blijkt dat de oudste trekker in Nederland een International Mogul C25HP van 1909 is. Deze benzinetrekker heeft waarschijnlijk stalen wielen en mag niet op de openbare weg rijden. Hetzelfde geldt voor de Caterpillar Sixty, die voorzien is van stalen rupsen. Met deze trekker mag de eigenaar ook niet de openbare weg op.
Bezitters van dit soort voertuigen hebben wellicht andere gedachten bij de registratie. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met diefstalpreventie. Het voertuigidentificatienummer (VIN) is immers gekoppeld aan het kenteken. Aan de hand van het kenteken is de rechtmatige eigenaar te herleiden. Maar ook de internationale handel wordt eenvoudiger wanneer het voertuig is voorzien van een kenteken.
Uit de periode van oudste trekker tot 1960 zijn 25.000 trekkers geregistreerd, blijkt uit de cijfers van de RDW. Het populairste merk in deze periode is Deutz. Het populairste model komt ook van het populairste merk, namelijk de Deutz F1L514. Volgens de RDW-data zijn er 750 van deze trekkers in Nederland met het bouwjaar in deze periode.
Tekst gaat verder onder de foto
Populaire klassieke trekkers
Naast de nieuwe trekkers zijn er ook een aantal populaire klassieke trekkers, zoals van International en Fendt. Bepaalde modellen van Schlüter zijn zeldzaam. Vaak worden deze trekkers – afhankelijk van de staat waarin ze verkeren – voor grof geld verkocht. Nu bekend is hoeveel ‘unieke’ modellen er geregistreerd zijn in Nederland, kunnen de waardes van deze trekkers nog wel eens verder stijgen.
Auteur: Robin Looman
Lees ook: RDW: aanvragen kenteken zelfbouwvoertuigen bijna verwerkt
Gerelateerde tags: Kenteken, Kentekenplicht, Kentekenregistratie