fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Massey Ferguson 5712S dorstige allrounder

Afgelopen najaar testten we zeven 120 pk sterke trekkers mét voorladers in één grote multi-trekkertest. De MF is een goed en bewezen concept, met de beste zestraps powershift in de markt (die ook in Valtra en Claas ligt). De Agco-motor drinkt wel bovengemiddeld veel diesel. De MF heeft een gemiddelde verkoopprijs.

 

In de Massey Ferguson (MF) ligt een fantastische transmissie, en ook de cabine voldoet uitstekend. De trekker is uitermate geschikt voor voorladerwerk. Het bovengemiddelde dieselverbruik is jammer, net zoals de vaak niet-logische bedieningswijze voor bijvoorbeeld de transmissie en hef. De MF kost € 114.735, en dat is gemiddeld.

Motor

Deze Agco Power-motor (Fase IV) verbruikt de meeste diesel. De viercilinder verbruikt 277 g/kWh bij maximaal vermogen en 253 g/kWh bij max. koppel. Het geleverde aftakasvermogen en koppel is gemiddeld. Motortoerental is te programmeren op de H1- en H2-knoppen van de joystick. Wanneer de handrem is geactiveerd, verlaagd het toerental automatisch tot 750 tpm.

Lees verder onder de foto

Op het eerste gezicht lijkt de MF-bediening eenvoudig, maar schijn bedriegt. Je moet het weten, het is niet intuïtief. Veel functies zijn verstopt in het dashboard.

Op het eerste gezicht lijkt de MF-bediening eenvoudig, maar schijn bedriegt. Je moet het weten, het is niet intuïtief. Veel functies zijn verstopt in het dashboard.

Transmissie (4,1)

De Dyna-6 is reeds bekend vanwege veel goede redenen, en stelt ons tijdens deze test wederom niet teleur. Net als in de Valtra, zijn er erg veel mogelijkheden om de Dyna-6 zó in te stellen als je wilt, en dat is handig bij een allround-trekker als deze. De f/r-shuttle – verre van nieuw – bevalt het beste in deze test. Maar MF mag de bedieningswijze en -logica verbeteren. Je moet de MF echt kennen, wil je daadwerkelijk alle functies gebruiken. De automatiek schakelt netjes, tussen 1.600 en 1.800 toeren bij zwaar trekwerk. Wees erop berekend dat de automatiek direct terugschakelt als je de rem aanraakt. Jammer, dat je de ‘rem-tot-neutraal’-functie steeds opnieuw moet activeren in de dashboard na het starten.

Hydrauliek en aankoppelen (3,4)

Je moet even weten dat de spatbordbediening alleen werkt, als de trekker op de handrem staat. En, om de hefinrichting te activeren moet je de knoppen eerst driemaal indrukken, op een juist tempo: niet té snel en niet té langzaam. De knop voor diepteregeling werkt in tegenovergestelde richting, ten opzichte van alle andere merken. Handig: de joystick van de voorlader is ook te gebruiken voor de hydrauliek op de achterbrug.

Cabine en elektronica (3,4)

Goede trap, makkelijke instap. De cabine is wat klein, en laag. De laatste hindert bij voorladerwerk op hoogte. Er is geen dakraam (wel optie). Vanwege de korte cabine, hangen de pedalen dicht bij de stoel. De armleuning is erg praktisch, met daarop het versnellingspookje en de joystick. Er is wel opbergruimte in de MF, maar we missen ruimte voor een smartphone of portemonnee. Over de bediening: die lijkt op het eerste gezicht eenvoudig, maar dat valt tegen. In ’t kort: je moet de bedieningswijze nét weten, want die is niet intuïtief. Veel functies zijn verstopt in het kleine scherm in het dashboard. Dat heeft een goed contrast en toont de info duidelijk. We zijn geen fan van de handrem die soms de bijrijdersstoel raakt.

Lees verder onder de foto

De cabine is wat klein, en laag. Dat laatste hindert werk met een voorlader op hoogte. Er is geen dakraam (wel optie). Wel is er een goede trap, en daarmee een makkelijke in- en uitstap.

De cabine is wat klein, en laag. Dat laatste hindert werk met een voorlader op hoogte. Er is geen dakraam (wel optie). Wel is er een goede trap, en daarmee een makkelijke in- en uitstap.

Exterieur (3,6)

Wat opvalt, zijn de luxe spiegels, die elektrisch te verstellen en zelfs verwarmd zijn. De MF-cabine heeft aan de achterkant twee gebogen zijramen. Daarmee heb je goed zicht op een werktuig, maar ze hebben geen ruitenwisser. De gereedschapskist is klein.

Rijgedrag (4,0)

De 5712S combineert een zeer goede vooras- en cabinevering. We voelen geen grote schokken in de cabine. Wel jammer dat één achterwiel niet volledig rond was, waardoor de trekker blijft springen. Er moet slimme software in de schakelautomatiek zitten, want de speedmatching werkt verrassend goed en kiest in elke situatie de juiste powershift. Typisch: je stelt een startversnelling in door het pookje en de f/r-shuttle tegelijk naar voren of achteren te bewegen. Prima oplossing, maar dit moet je nét weten. Het rijpedaal biedt veel weerstand en het oppervlak is niet vlak, wat irriteert onder je voetzool bij een lange rit.

Voorladerwerk (4,3)

De MF is (op John Deere na) het meest geschikt voor voorladerwerk. De trekker is namelijk stabiel, en er is wonderbaarlijk veel zicht naar voren vanwege de smalle en aflopende motorkap. We missen wel echt een dakraam (optie). De MF heeft de beste joystick, niet qua ergonomie, maar vanwege de precisie, reactie en weerstand.

Onderhoud (3,8)

De ruimte om het koelpakket schoon te maken en om olie te peilen, is net wat geringer als in andere. Het luchtfilter ligt bovenop de motor, en is daar niet makkelijk te bereiken. Er is geen voorfilter in de dieseltank, wel in de AdBlue-tank. De motorkap open je met een inbussleutel.

Gerelateerde tags: , , , , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO | Ritje met Massey Ferguson 1200 uit 1974

Pieter de With in Hagestein (U.) rijdt graag met de klassieke Massey Fergsuon 1200, die hij jaren geleden kocht.
Afbeelding artikel

VIDEO | Massey Ferguson 8S.305 Dyna-VT in actie met zware bosfrees

De Massey Ferguson 8S.305 Dyna-VT van Klaas Pels Cultuurtechniek in actie met een MeriCrusher MJHS-241 STX-bosfrees.
Afbeelding artikel

Massey Ferguson vervangt 8700S voor nieuwe 9S-serie

Massey Ferguson presenteert een nieuwe 9S-serie op vakbeurs Agritechnica. Deze serie is de opvolger van de 8700S-serie.
Beheer
WP Admin