fbpx

LANG EN ZWAAR

Thaler kiest ervoor om niet het knikpunt te laten pendelen, maar de achteras (net als Pitbull). Geef ons maar een pendelend knikpunt, dat voelt stabieler. De Thaler is verder opvallend lang en zwaar.

De Thaler is anders gebouwd dan menig andere minishovel. De Duitse fabrikant kiest er namelijk voor, net als Pitbull, om niet het knikpunt te laten pendelen, maar de achteras. Tijdens onze stabiliteitstest op een hobbelige testbaan voelde de Thaler het minst stabiel. Om dit te schetsen: als je geen bak voorin hebt hangen, en je knikt ‘m volledig, dan kiept-ie al om en sta je op drie wielen. Dat zit ‘m ook in de gewichtsverdeling: op de achteras rust 2.130 kilo (bijna het meest) en op de vooras 460 kilo (het minste van allen). De Thaler is met 400 centimeter ook de langste minishovel.

Hydrauliek en motor in balans
De machine is vooral eenvoudig, zet gemiddelde prestaties neer, en eindigt in deze test op de twaalfde plek. De hydrauliek is wat traag – het duurt ruim 12 seconden om een volledige cyclus te volbrengen (giek op en neer, bak in en uit). Maar de hydrauliek voelt wel sterk en is prima in balans met de motor en aandrijflijn. Je stapt gemakkelijk in en uit de minishovel. De traptreden zijn hiervoor perfect en, hoewel er handgrepen zijn, pak je makkelijk de cabinestijlen vast. De joystick is wel te hoog gemonteerd, en de mechanische hendel voor de derde functie en bakvergrendeling (middels een driewegkraan), zit hier in de weg. Je kunt die mechanische hendel wel makkelijk vastzetten voor een continue oliestroom. De hefkracht (zo’n 1.800 kg) en hefhoogte (292 cm) zijn beide boven gemiddeld, terwijl de uitbreekkracht (2.622 kN) minder is dan gemiddeld. De Thaler tilt trouwens z’n achterwielen niet op tijdens de metingen – een pluspuntje in het kader van veiligheid.

We vroegen alle fabrikanten om (zo mogelijk) een inklapbaar veiligheidsframe te leveren, en Thaler heeft hier een bijzondere optie: een dak dat hydraulisch kan zakken. Vermoedelijk bedacht om eenmalig een lage passage te doen, en dan gauw het dak weer omhoog te brengen, want met het dak op z’n laagst is er niet meer comfortabel te werken. En met dit dak op z’n hoogst is er nog te weinig hoofdruimte voor lange chauffeurs. Weet, dat je de Thaler ook zonder dit dak kunt bestellen. Zekeringen zijn makkelijk te bereiken aan de rechterkant van het stuurkolom. Ook zijn alle componenten onder de motorkap goed te bereiken. De afwerking en bouwkwaliteit zijn oké, maar niet meer dan dat.

De bediening is allemaal erg eenvoudig. De joystick is wel vrij hoog gemonteerd en de mechanische hendel voor de derde functie en bakvergrendeling zit wat in de weg.