fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Fendt komt met nieuwe Vario 500- en 800-serie

De nieuwe Fendt Vario 800 met hier het 320 pk sterke topmodel, de Vario 832. Daarnaast ook nog een Vario 826 (260 pk) en 829 (290 pk). Foto's: Bas van Hattum

Fendt introduceert een geheel nieuwe Vario 500- en 800-serie. Beide series krijgen een laagtoeren AGCO PowerCore-motor, een VarioDrive CVT met permanente vierwielaandrijving, een VarioGrip-drukwisselsysteem en FendtONE-bediening.

Fendt vernieuwt de Vario 500- en 800-serie volledig en zal deze voor het eerst tonen aan het grote publiek op de aankomende Agritechnica in november. Ook brengt Fendt kleiner nieuws bij de Vario 300, Vario 700 en een nieuwe (en sterkere) modellenreeks bij de Vario 1000. Later daarover meer. Alle nieuwe series en modellen mocht de redactie vorige week zelf aanschouwen op een uitgestrekt akkerbouwbedrijf in Duitsland. Voor Nederland is het grootste nieuws de introductie van de Vario 500 en de Vario 800 serie.

Tekst gaat door onder foto

De nieuwe Vario 500-serie, hier op de foto het topmodel de 516 Vario, lijkt zowel qua uiterlijk als innerlijk sterk op de in 2023 geïntroduceerde Vario 600-serie.
De nieuwe Vario 500-serie, hier op de foto het topmodel de 516 Vario, lijkt zowel qua uiterlijk als innerlijk sterk op de in 2023 geïntroduceerde Vario 600-serie.

Vario 500: de kleinere Vario 600

Ten eerste de 500. De huidige serie wordt in het eerste kwartaal van 2026 vervangen door de vierde generatie. Bij Fendt noemen ze dat ‘Gen 4’. De nieuwe 500-serie is, op de bediening na, onderhuids bijna helemaal anders en lijkt nu heel sterk op Fendt Vario 600 die eind 2023 werd voorgesteld. Deze nieuwe Fendt 500 Gen 4 bestaat uit vier modellen waarbij de Vario 512 vervalt en er een 515 bijkomt, oftewel nu de Vario 513, 514, 515 en de 516.

Tekst gaat door onder video

De twee laatste cijfers van elk typenummer zijn nu rood, wat betekent dat deze trekkers bovenop het nominale vermogen 10 pk extra vermogen krijgen. Fendt noemt dat Dynamic Perfomance (DP). Dat betekent dus ook dat het topmodel, de Vario 516, nu 164 pk plus 10 pk DP, dus 174 pk aan motorvermogen heeft. De kleinere types onder de Vario 516 meten stapsgewijs 10 pk minder.

Tekst gaat door onder foto

Het nieuwe neusje van de Vario 500 met de spitse LED-dagrijlichten bovenin de neus. Onder de motorkap ligt onder meer de AGCO PowerCore 50 (5,0 liter) viercilinder.
Het nieuwe neusje van de Vario 500 met de spitse LED-dagrijlichten bovenin de neus. Onder de motorkap ligt onder meer de AGCO PowerCore 50 (5,0 liter) viercilinder.

Vario Drive 120

Dan in het kort: de motor is dezelfde als die in de Fendt Vario 600-serie: de AGCO PowerCore 50. Dat is een 5,0-liter viercilinder laagtoerenmotor. Fendt noemt dit Ideal Drehzahl (iD), die maximaal 1.900 toeren maakt. De Vario-transmissie is één maatje kleiner dan die van de Vario 600 en heet TA120. Dat betekent dus dat de Vario 500 een gesplitste aandrijflijn heeft voor de voor- en achteras. Dan nog enkele details: met optionele VarioGrip-drukwisselsysteem, transmissie-olie-interval gaat omhoog van 2.000 naar 4.000 uur, de voorruit kan op wens een dikke, (geplakte) dubbellaags versie zijn met geïntegreerde verwarming, tot 9 dubbelwerkende ventielen (DW) zijn mogelijk, in de neus en/of achterop geïntegreerde camera’s en een geïntegreerde gereedschapskist bovenop de dieseltank.

Tekst gaat door onder foto

De nieuwe Vario 800 heeft nagenoeg dezelfde afmetingen als die van de vorige generatie. Maar is onderhuids helemaal anders.
De nieuwe Vario 800 heeft nagenoeg dezelfde afmetingen als die van de vorige generatie. Maar is onderhuids helemaal anders.

Vario 800: van 283 tot 343 pk

Ook helemaal nieuw is de Vario 800-serie van de vijfde generatie (Gen5), die de vorige generatie opvolgt. De nieuwe Vario 800 bestaat uit drie modellen: de Vario 826 (260 pk), 829 (290 pk) en de 832 (320 pk). Elk model krijgt ook 23 pk ‘Dynamic Performance’-boost waarmee het maximaal motorvermogen uitkomt tussen 283 en 343 pk.

De nieuwe 800 lijkt qua opbouw, techniek, uitvoering en cabine sterk op de huidige Vario 700-serie. Dat wil zeggen: met een 8,0 liter laagtoeren AgcoPower Core-motor die maximaal 1.700 motortoeren maakt, een VarioDrive TA 250 met gesplitste aandrijving voor de voor- en achteras en de bekende FendtOne-bediening. Fendt claimt een hele zuinige trekker gebouwd te hebben, maar alleen onafhankelijke tests zullen dat moeten uitwijzen.

Tekst gaat door onder foto

Fendt noemt het het Ultravision-lichtpakket dat bestaat uit vele werklampen. Via een extra optie kan je zelfs een rail krijgen op de C-stijl van de cabine om de lampen op de meest optimale positie te plaatsen.
Fendt noemt het het Ultravision-lichtpakket dat bestaat uit vele werklampen. Via een extra optie kan je zelfs een rail krijgen op de C-stijl van de cabine om de lampen op de meest optimale positie te plaatsen.

Bijzonder aan deze 800 Vario Gen 5: een hydrauliekcapaciteit tot 365 liter per minuut en extra koeling voor de fronthydrauliek of de frontaftakas. Ook bijzonder: deze serie kan je op wens op een spoorbreedte zetten van 1,50 met smalle banden. Fendt speelt daarmee in op de vraag naar veel vermogen in de ruggenteelt zoals bij de teelt van aardappelen.

Tekst gaat door onder video

Mega-lichtpakket

Eén bijzonderheid bij de nieuwe 800-serie is het zogenoemde ‘Ultravision’ verlichtingspakket. Dit is herkenbaar aan de nieuwe dakrand op deze Vario 800. Het pakket bestaat uit maximaal 22 Hella-werklampen, waarvan 8 of 12 in de dakrand en de rest verdeeld aan de A-stijl, C-stijl en voor in de neus. Via een apart menu in de terminal kan je deze lampen paarsgewijs in- en uitschakelen, stapsgewijs in vijf trappen dimmen en met de nodige automatiek versneld inschakelen, spiegelen of deels uitzetten.

Tekst gaat door onder foto

Via de terminal kan je alle werklampen naar believen instellen, dimmen, spiegelen en voorprogrammeren. Het totaal van 114.700 lumen aan lichtsterkte zou een record zijn op landbouwtrekkers volgens Fendt.
Via de terminal kan je alle werklampen naar believen instellen, dimmen, spiegelen en voorprogrammeren. Het totaal van 114.700 lumen aan lichtsterkte zou een record zijn op landbouwtrekkers volgens Fendt.

Je kan zelfs via voorkeuze sommige lampen aan de linker of rechterkant (deels) dimmen en vervolgens dat patroon weer spiegelen om zo naastrijdende trekkers, hakselaars of maaidorsers niet te hinderen of verblinden. De maximale lichtsterkte zou volgens Fendt uitkomen op 114.700 lumen, een record zo stelt Fendt.

Alle Fendt trekkers, dus ook de nieuwe 500- en 800-Vario, hebben vanaf 2026 dezelfde FendtOne-bediening en dat ziet er ongeveer zo uit. Ook bij de 500- en 800-serie is er keuze uit meerdere luxe stoelen en eventueel een derde terminal die in het cabinedak schuift.
Alle Fendt trekkers, dus ook de nieuwe 500- en 800-Vario, hebben vanaf 2026 dezelfde FendtOne-bediening en dat ziet er ongeveer zo uit. Ook bij de 500- en 800-serie is er keuze uit meerdere luxe stoelen en eventueel een derde terminal die in het cabinedak schuift.
Binnenkort alle details van de proefritten met de Vario 500 en Vario 800, te volgen op Trekkeronline en in de vakbladen.

Tekst en foto’s: Bas van Hattum

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Bewegingsmelder wint als beste idee tegen gps-diefstal

Een bewegingsmelder in de trekkercabine is dé oplossing tegen gps-diefstal. Dat heeft de jury van de zogenoemde gps-challenge besloten.
Afbeelding artikel

Welke trekker wordt jouw poster?

Jij kiest welke trekker op de poster komt die we meesturen met een volgende editie van TREKKER magazine. Maak hier je...
Afbeelding artikel

Massey Ferguson 5S-serie krijgt traploze transmissie

De 5S-serie van Massey Ferguson is straks optioneel leverbaar met een Dyna VT-traploze transmissie. MF gebruikt de Agco ML75-transmissie.