fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Fendt introduceert 600-serie viercilinders

Fendt brengt een nieuwe 600-serie viercilinders op de markt. Het topmodel haalt maximaal 224 pk (met boost) uit een nieuwe viercilinder. De trekker draait krap: Fendt zegt zelf een draaicirkel van 10,2 meter te meten. - Foto’s: Bob Karsten

De Duitse machinefabrikant Fendt levert nieuwe trekkers: een 600-serie viercilinders. De trekkers beschikken over een nieuwe 5 liter Agco Power-viercilindermotor tot ruim 200 pk. Ook is het VarioGrip-luchtdrukwisselsysteem leverbaar en is er een automatische continue voorwielaandrijving.

Fendt presenteert zijn nieuwe 600-serie viercilinders dit najaar op vakbeurs Agritechnica 2023 in Hannover (D.). Het gaat om vier trekkermodellen variërend van 149 tot 209 pk: de 614, 616, 618 en 620 Vario.

In de trekkers ligt een nieuwe Agco Power-viercilindermotor met een inhoud van 5 liter. De motor is uitgerust met het zogenoemde Fendt iD-motorkarakter. Dat wil zeggen dat het maximale koppel beschikbaar is bij een laag motortoerental (van 1.200 tot 1.600 toeren).

Lees verder onder de foto

Van binnen: een FendtOne-bedieningssysteem zoals bekend van de andere trekkers. Ook in de 600-serie is de nieuwe stoel van Isri. Die elektrisch instelbaar en kun je optioneel zó bestellen dat-ie geïntegreerd is in de canbus, en dus kun je zitposities van verschillende chauffeurs opslaan.

Een blik in de cabine: een FendtOne-bedieningssysteem zoals bekend van de andere Fendt-trekkers. Ook in de 600-serie viercilinders is de nieuwe stoel van Isri. Die is elektrisch instelbaar en kun je optioneel zó bestellen dat-ie geïntegreerd is in de Canbus. Zo kun je zitposities van verschillende chauffeurs opslaan.

Gesplitste aandrijflijn

Technisch gezien heeft de 600-serie veel overeenkomsten met de grotere en eerder geïntroduceerde 700 Gen7-serie. Naast het lage motortoerenconcept heeft de 600-serie eveneens een nieuwe transmissie met gesplitste aandrijflijn tussen de voor- en achteras. De nieuwe TA150-transmissie bestaat uit twee hydromotoren; één voor de vooras, één voor de achteras. Daarmee is er een continue en automatische voorwielaandrijving. Ook is er een automatische koppeling tussen de voor- en achteras.

Tevens is het VarioGrip-luchtdrukwisselsysteem leverbaar. Het koelsysteem is wel anders. Vooral om kosten te besparen kiest Fendt ervoor om de 600-serie viercilinders niet uit te rusten met een drukkende koelventilator, maar met een traditionele ventilator achter de radiator. Wel zou die zijn vernieuwd en efficiënter zijn.

Trekkend door de bocht

Volgens Fendt onderscheidt de trekker zich met een korte draaicirkel van 10,2 meter. Dat is enerzijds mogelijk door een grote stuurhoek en anderzijds door een ‘pull-in-turn-effect’. Bij dat laatste draaien de voorwielen in scherpe bochten wat harder, waardoor de trekker door de bocht wordt getrokken – iets wat mogelijk is vanwege de gesplitste aandrijflijn.

Lees verder onder de foto

De trekker zou ongeveer 7,7 ton wegen en het topmodel levert met boost 224 pk. Het VarioGrip-luchtdrukwisselsysteem is leverbaar op de nieuwe 600 serie.

Volgens Fendt wegen de trekkers in de 600-serie viercilinders ongeveer 7,7 ton wegen. Het topmodel levert met boost 224 pk. Het VarioGrip-luchtdrukwisselsysteem is eveneens leverbaar op de nieuwe 600 serie.

700-serie blijft nog

Fendt gaat in het voorjaar van 2024 een zogenoemde pre-serie bouwen. De daadwerkelijke productie van de 600-serie viercilinders start in de zomer van 2024. De grotere modellen uit de ‘oude’ 700-serie (Gen6) blijven voorlopig in productie naast de nieuwe 600- en 700-series.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

BLOG | ‘Njet, geen foto van oude Claas Mercur in prachtig avondlicht’

TREKKER-fotograaf Mark Pasveer vertelt in deze blog over de prachtige oude trekkers en soms moeizame communicatie in de Baltische Staten.
Afbeelding artikel

Amerikaanse Monarch Tractor wil Europese markt veroveren

Het Amerikaanse Monarch Tractor, pionier op het gebied van zelfrijdende elektrische trekkers, haalt €122 miljoen op bij Belgische investeerders.
Afbeelding artikel

Hybride Litouwse krachtpatser Auga M1 in testfase

De hybride Auga M1 heeft een verbrandingsmotor die draait op (bio)methaangas. Met generator en accupakket rijdt de trekker elektrisch. Een eerste...
Beheer
WP Admin