Facelift voor tweede generatie Massey Ferguson 8S met toevoeging ‘Xtra’
Het is vijf jaar geleden dat Massey Ferguson de 8S-serie op de markt bracht. De fabrikant vindt het tijd voor een facelift. De 8S-serie krijgt een reeks kleine updates en een paar uiterlijke aanpassingen. Voortaan krijgt de typeaanduiding de toevoeging ‘Xtra’. De tweede generatie is herkenbaar aan een zwart zijpaneel in de motorkap.
De 8S van Massey Ferguson krijgt een nieuw uiterlijk, maar je moet goed kijken om het te zien. In feite is het uiterlijk van de grotere 9S-serie, die vorig jaar werd gepresenteerd, overgenomen. Dat betekent een zwart zijpaneel in de zijkant van de motorkap en twee zwarte luchtroosters boven op de kap. De uitlaat is nu wat slanker. Daarmee is de facelift benoemd.
Tegelijk voert Massey Ferguson een reeks verbeteringen door. Daarmee krijgen de trekkers een nieuwe naamaanduiding – Xtra, een naamvoering die MF twintig jaar geleden de 8000-serie ook gaf.
Rustigere waaier
In grote lijnen is de trekker niet veranderd. Maar de motor is nu bijvoorbeeld voorzien van een koelventilator die z’n schoepen kan verdraaien, om op die manier de radiator kortstondig schoon te blazen. Iets wat in deze vermogensklasse vrij normaal is, maar nog niet op de 8S leverbaar was. Het proces duurt een halve minuut. Je moet hem nog wel handmatig activeren – je kunt nog niet programmeren dat-ie automatisch op basis van een timer omdraait.
Net zo belangrijk is de software-update die ervoor zorgt dat de waaier veel minder vaak aanstaat. Bij de eerste 8S-trekkers sloeg de waaier om de haverklap aan, en was hij erg lawaaiig. De trekker doet nu stiller aan, omdat de koelventilator maar af en toe op vol vermogen draait. Dit bespaart ook brandstof – Massey Ferguson heeft het zelf over een besparing tot 5%.
Tegelijkertijd is trouwens de luchtinlaat vergroot. Die luchtinlaat zit in de 24 centimeter brede kier tussen het voorraam en de motorkap. Met name in stoffige omstandigheden, zoals het rijden naast de hakselaar, schoot de luchtinlaat wel eens te kort.
Nieuwe software
In de cabine is meer aan de hand. Een belangrijke update is bijvoorbeeld dat als je rijdt in de rijpedaalmodus, en je de hendel naar achteren trekt om te remmen op de motor, je gewoon in de pedaalmodus blijft. Voorheen werd dan automatisch de rijhendelmodus geactiveerd. Concreet: je kunt nu de hendel naar achteren tikken om de trekker te laten uitrollen (mits de afrem-agressiviteit laag staat). Blijf je hem naar achteren trekken, dan rem je op de motor. Dit doe je bijvoorbeeld als je met een volle kipper heuvelafwaarts rijdt. Dat schaadt de transmissie overigens niet – die hanteert op zo’n moment een vaste overbrengingsverhouding.
Sowieso is de software verbeterd. Je kunt nu de acceleratiesnelheid in drie stappen instellen in het menu en apart daarvan de agressiviteit van het wisselen van rijrichting. De agressiviteit van het afremmen kun je nu in vier standen instellen. Nieuw is de ‘very low’-optie, waarbij de trekker nauwelijks actief remt. Deze functie is ook bedoeld om gemakkelijker een werktuig aan te koppelen, iets waarop de eerste versie van de 8S-serie relatief abrupt reageerde. Deze software-update volgt ook voor alle reeds bestaande 8S-trekkers.
Carplay-functie
Menige trekkerfabrikant heeft in dit segment inmiddels een optie om Apple Carplay en Android Auto te leveren. Met deze functies koppel je in feite je telefoon met de radio, zodat je apps als Spotify of navigatie kunt gebruiken. Massey Ferguson doet nu ook zoiets.
Fraai geïntegreerd is anders, maar optioneel kun je nu een extra beeldscherm krijgen waarop je dit kunt doen. En verder: betere speakers, zonnerolluiken aan weerzijden die meer 8S-waardig zijn en meer ledlampen rondom.
Auteur: Bob Karsten
Lees ook: TREKKER-test Massey Ferguson 8S.305 Dyna-VT: Weer panoramisch, maar nu traploos
Gerelateerde tags: Massey Ferguson, Proefrit, Trekkers