fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Massey Ferguson vervangt 8700S voor nieuwe 9S-serie

Trekkerfabrikant Massey Ferguson presenteert de nieuwe 9S-serie voor het eerst aan het publiek op vakbeurs Agritechnica 2023 in Hannover. TREKKER heeft al een proefrit gemaakt met topmodel 9S.425 in Frankrijk. - Foto's en video: Bob Karsten

Trekkerfabrikant Massey Ferguson presenteert een nieuwe 9S-serie op vakbeurs Agritechnica, van 12-18 november in Hannover (D.). Deze serie is de opvolger van de 8700S-serie. De nieuwe 9S-serie heeft meer motorvermogen (tot 425 pk) en een nieuwe grotere cabine bekend van de 8S-serie.

Massey Ferguson gaat de 8700S-serie vervangen voor een nieuwe 9S-serie. De nieuwe serie bestaat uit zes modellen van 285 tot 425 pk. De trekkers zijn alleen verkrijgbaar in een zogenoemd Exclusive-uitrustingsniveau met een traploze transmissie.

Lees verder onder de video

Grotere cabine

De 9S-serie is gebaseerd op de 8700-serie. De wielbasis is echter exact gelijk en de 9S-serie maakt ook gebruik van de 8,4-liter-Agco Power-motor en de ML260-Vario-transmissie met twee groepen. Het voornaamste verschil zit ’m in de cabine. Massey Ferguson gaat de grotere cabine, die bekend is van de in 2020 geïntroduceerde 8S-serie, ook plaatsen op deze nieuwe grootste trekkerserie.

Lees verder onder de foto’s

De cabine in de nieuwe MF 9S-serie is bekend van de MF 8S-serie. Dat betekent dat de 9S-serie ook een grote cabine heeft, met de kenmerkende kier tussen de motorkap en het voorraam.

De cabine in de nieuwe MF 9S-serie is bekend van de MF 8S-serie. Dat betekent dat de 9S-serie ook een grote cabine heeft, met de kenmerkende kier tussen de motorkap en het voorraam.

Robuustere achteras

Motorisch gezien is er wel het een en ander gewijzigd. Zo is er nu nog maar één turbo in plaats van twee. Ook ontbreekt het uitlaatgasrecirculatiesysteem. Om het hogere motorvermogen aan te kunnen, zijn de trompetten en steekassen aan de achterkant robuuster gebouwd. Daardoor is ook het laadvermogen vergroot tot 18 ton bij 40 km/u.

Onder de 9S-serie passen banden tot 2,18 meter hoogte (VF750/70R44). De trekkers wegen 10,9 ton en zijn optioneel uit te rusten met een PTG-bandenspanningswisselsysteem.

Onder de motorkap ligt nog de 8,4-liter-Agco Power-motor. Die heeft nu een turbo in plaats van twee. Uitlaatgasrecirculatie ontbreekt.

Onder de motorkap ligt nog de 8,4-liter-Agco Power-motor. Die heeft nu een turbo in plaats van twee. Uitlaatgasrecirculatie ontbreekt.

Automatisch draaien op gps

Opmerkelijk is dat de 9S-serie standaard is uitgerust met een telemetrieverbinding en een vijfjarige licentie. Tegelijk met de nieuwe 9S-serie introduceert Massey Ferguson een functie die het mogelijk maakt om de trekker met behulp van gps-besturing automatisch op de kopakker te laten draaien. Dat werkt samen met het kopakkermanagement. De trekker kan niet achteruitsteken en draait vooralsnog alleen een rondje.

De 9S-trekkers zijn leverbaar met een CCLS-pomp die 205 l/min verpompt, of met een dubbele pomp die 340 l/min verpompen bij 1.650 motortoeren. Er is 101 liter te onttrekken.

Ook Massey Ferguson biedt voortaan de mogelijkheid om de trekker automatisch op de gps-besturing te laten draaien op de kopakker.

Ook Massey Ferguson biedt voortaan de mogelijkheid om de trekker automatisch op de gps-besturing te laten draaien op de kopakker.

Leverbaar vanaf najaar 2024

De 9S-serie is voor het eerst te zien op vakbeurs Agritechnica 2023. Daar is het mogelijk om de nieuwe trekkers te bestellen. In het voorjaar van 2024 start Massey Ferguson met het bouwen van een beperkte serie en in de herfst van 2024 start de daadwekelijke serieproductie.

De brutoprijs voor het topmodel 9S.425 Dyna-VT bedraagt € 329.060. Dat is inclusief luchtremmen, Trimble-gps-ontvanger en een aftakas met 1.000E en 1.000 toeren.

Auteur: Bob Karsten

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

New Holland viert 60 jaar Basildon met T7.300 Special Edition

Ter gelegenheid van het 60-jarige bestaan van zijn trekkerfabriek in het Britse Basildon ontwierp New Holland een T7.300 Special Edition.
Afbeelding artikel

Aeres start met studie Agrotechniek & Engineering

Vanwege groeiende vraag naar afgestudeerden met kennis van landbouw en techniek introduceert Aeres de studie Agrotechniek & Engineering.
Afbeelding artikel

Blog | ‘Verdwijnt de cabine op de robottrekker?’

Heeft de cabineloze robottrekker wel of geen toekomst? TREKKER-redacteuren René Koerhuis en Bob Karsten geven hun kijk op de zaak.
Beheer
WP Admin