fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Dit zijn alle details over gloednieuwe MF 8S-serie

Massey Ferguson presenteerde vorige maand de nieuwe 8S-serie. TREKKER heeft inmiddels alle details.

Nee, we hebben de nieuwe trekker nog niet kunnen zien. Maar omdat Massey Ferguson meedingt naar de titel ‘Tractor of the Year’, kennen we inmiddels wel alle details over de trekker. En die willen we alvast delen. Het gaat om de 8S.265 DCT Exclusive. Massey Ferguson hanteert dus een nieuwe logica voor de typeaanduiding. Die is gemakkelijk te verklaren. Namelijk, de ‘8’ staat voortaan voor het chassisformaat, de ‘S’ voor hoge/luxe specificaties. Dan volgt de ‘265’ en die geeft het maximum vermogen weer (volgens ISO TR 14396), ‘DCT’ staat voor de nieuwe Dual Clutch-transmissie (met dubbele koppeling) en tot slot staat ‘Exclusive’ voor het uitrustingsniveau.

Massey Ferguson dingt mee naar de titel ‘Tractor of the Year’, met dit nieuwe trekkermodel. Foto: John Gate

Kier tussen motor en cabine

Bijzonder is, dat de motor z’n lucht hoofdzakelijk aanzuigt áchter de motorkap. De motor zuigt z’n lucht dus niet meer aan door het grilletje voorop, maar door de brede kier tussen motor en cabine. Volgens Massey Ferguson lukt het om op die plek stofvrije lucht aan te zuigen. Het motorluchtfilter vind je dus niet meer vóórop achter de grill, maar boven de motor. In totaal is er nu 1,1 vierkante meter aan grill-oppervlak.
Tussen de motorkap en de cabine laat Massey Ferguson dus een kier over van 24 centimeter ruimte. Naast dat hier de lucht wordt aangezogen, heeft de chauffeur hierdoor minder last van trillingen, hitte en geluid in de cabine. MF zegt het geluidsniveau in de cabine te hebben beperkt tot 68 dB(a). Ook opvallend is de voorover gebogen voorruit; volgens Massey Ferguson verbetert deze het zicht naar voren en is er minder hinder van zoninstraling in de cabine.

Let op de kier tussen motorkap en cabine, rechts in beeld. Deze is 24 cm breed. Bijzonder, is dat de motor z’n lucht aan die kant aanzuigt, en dus niet langer via de voorkant. Foto: John Gate

Hydraulische klepstoters

Massey Ferguson werkt al sinds 2013 aan deze nieuwe serie die bestaat uit vier modellen. Deze gaat dit jaar de huidige 7700S-serie vervangen. De 8S.265 is de grootste uit de serie met maximaal 265 pk. Maar mét boost, levert dit topmodel 285 pk. Het maximale koppel van 1.200 Nm (1.250 Nm mét boost) is er bij 1.500 motortoeren per minuut. Dit vermogen komt uit een 7.4 liter Agco Power-motor met hydraulische klepstoters, turbo en e-wastegate. De zescilinder voldoet aan Stage 5 zónder actief dieselpartikelfilter (DPF) en zonder turbo met variabele geometrie. Massey Ferguson stopt de uitlaatgasbehandelingstechniek rechtsonder, naast de trekker. Hier bundelt MF een dieseloxidatiekatalysator (DOC) en SCR-techniek met Adblue, en een ‘Soot Catalysator’ (SC, roetoxidatiekatalysator). Linksonder bouwt MF de brandstoftanks: 460 liter diesel en 43 liter Adblue nemen die mee.

Gima-bak met dubbele koppeling

Er ligt een nieuwe transmissie in de trekker. Die zou worden gebouwd door transmissiefabrikant Gima. Omdat Gima een joint venture is tussen Agco en Claas, zou het kunnen zijn dat Claas deze nieuwe transmissie met dubbele koppeling later óók gaat inbouwen. Die vraag is nog niet beantwoord.
Over de nieuwe ‘DCT’, deze heeft vier groepen met 7 powershifttrappen. Er is geen trekkrachtonderbreking bij het doorschakelen. Er zijn 28 versnellingen vooruit én achteruit, waarvan 90% van de overbrengingsverhoudingen tussen de 5 en 20 km/u liggen. De transmissie levert een maximale rijsnelheid van 53 km/u, en daarbij draait de motor 1.600 toeren per minuut. Bij 43 km/u, spint de motor met 1.300 toeren per minuut. Minimale rijsnelheid is 1,25 km/u bij 900 toeren per minuut, en dat is mét kruipversnelling minimaal 190 m/u bij 1.500 tpm. Er is een automatische schakelmodus, en de schakel-agressiviteit is instelbaar. Het blijft, net als bij de huidige trekkers, mogelijk om met de omkeershuttle onder het stuur de transmissie te bedienen.

Later volgt een traploze Dyna-VT-transmissie en een Dyna-7. Die laatste is een 7 traps semi-powershifttransmissie met ook 28 versnellingen.

De nieuwe transmissie werkt met een dubbele koppeling. Deze heeft 28 versnellingen voor- en achteruit en schakelt zonder trekkrachtonderbreking. Foto: Simon Foster

8,7 ton eigen gewicht

De 8S heeft een compleet nieuw chassis gekregen. De wielbasis is vrij lang; 3,05 meter. De trekker mag in totaal 16 ton wegen, en het gewicht van een complete combinatie mag 50 ton wegen. De 8S weegt van zichzelf 8,7 ton, en heeft remmen in de voor- en achteras. De vooras is onafhankelijk geveerd en met een stuurhoek van maximaal 55 graden, zou de draaicirkel 6,8 meter zijn. Bandenfabrikant Trelleborg heeft overigens een nieuwe bandenmaat ontwikkeld voor deze trekker: VF 650/75 R42 (TM 1000).

De trekker tilt tot 10 ton in hefinrichting (op kogels), en heeft achterop 5 elektronische hydrauliekventielen en vier aftakas toerentallen beschikbaar. De fronthef tilt tot 4.9 ton, is voorzien van Isobus-plug en 2 hydrauliek aansluitingen en een drukloze retour.

Over de hydrauliek: standaard komt de S8 met een CCLS-pomp die 150 liter olie per minuut pompt. Optioneel is er een CCLS-pomp leverbaar die 205 l/min verpompt. En tot slot kun je ook nog kiezen voor een ‘Eco’-pomp. Die laatste pompt ook maximaal 205 l/min, maar levert die liters al bij 1.650 motortoeren per minuut.

Een blik in de nieuwe cabine, met voorover gebogen voorruit. Rechts in beeld, de nieuwe armleuning. Foto: Simon Foster

Rijhendel met Isobus-knoppen

De nieuwe cabine valt op, door de vorm en nieuwe kleurstelling. Zoals gezegd is er nu een voorover gebogen voorruit en mede hierdoor is er groot glasoppervlak (6,6 m2), en is sowieso de ruimte groot (3,4 m3). Massy Ferguson verbeterde de klimaatregeling en bouwt voortaan 14 nozzles in. In de cabine vallen een aantal dingen op. Zo is het dashboard achter het stuur weg, en is er in plaats daarvan een digitaal scherm in de A-stijl opgehangen. Dat schermpje biedt veel informatie: tijd, buitentemperatuur, motortoerental, niveau van dieseltank, etc. Onder het stuur is een draaidrukknop geplaatst waarmee je door dit schermpje navigeert en instellingen kunt doen.

Dit is de nieuwe armleuning. Let op de nieuwe multifunctionele rijhendel met daarop en kleine joystick voor hydraulische functies. Foto: Simon Foster

En zoals eerder vermeldt heeft MF een nieuwe rijhendel ontwikkelt. Meest opvallend hieraan is de micro-joystick voor de hydrauliek. Verder zijn er knoppen voor: 2 cruise-snelheden, (snel)hef, 2 voorkeuzesettings voor de transmissie, rijrichtingswissel, 2 vrij toewijsbare knoppen en een voor de activatie van het stuursysteem. Die nieuwe rijhendel kun je trouwens koppelen met Isobus-functies.

Er is geen dashboard meer achter het stuur, maar in plaats daarvan hangt dit digitale dashboard in de A-stijl. Deze biedt veel info, en je kunt erop navigeren en instellingen doen via een draaidrukknop onder het stuurwiel. Foto: Simon Foster

Tot 36 secties

De trekker bevindt zich momenteel in een AEF-certificatieproces, en zou naar verwachting in 2021 leverbaar zijn met de Isobus-functies: UT, AUX, TECU, TC-GEO, TC-SC, en TC-BAS. Er is keus uit een Novatel en Trimble-ontvanger, en beide bieden een precisie van 30 cm tot 2 cm nauwkeurigheid. Optioneel is er naast het 9 inch grote Datatronic 5-scherm met touchscreen, een tweede scherm. Dit tweede scherm is de Fieldstar 5-scherm, waarop het stuursysteem, sectiecontrole, variabele dosering en Isobus-bediening te bedienen zijn. De trekker kan van 24 tot 36 secties tegelijk bedienen (bijv. voor een veldspuit) en tot 5 producten tegelijk aansturen. Er is een nieuwe mapweergave, en het is voortaan mogelijk om veldgrenzen op te nemen tijdens het werk. Er is nu automatische perceelherkenning en het is mogelijk contour segmenten te genereren uit veldgrenzen. Tot slot een fraai detail: de richtingaanwijzers knipperen niet, maar een led-lichtstrip wordt verlicht in de aanwijs-richting.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO | Massey Ferguson 8S.305 Dyna-VT in actie met zware bosfrees

De Massey Ferguson 8S.305 Dyna-VT van Klaas Pels Cultuurtechniek in actie met een MeriCrusher MJHS-241 STX-bosfrees.
Afbeelding artikel

TOTY 2024: Claas aan de haal met de hoofdprijs

Fendt, Landini, McCormick en Claas winnen de TOTY 2025 awards. Leuk weetje: het is de 25e keer dat de TOTY awards...
Afbeelding artikel

Massey Ferguson vervangt 8700S voor nieuwe 9S-serie

Massey Ferguson presenteert een nieuwe 9S-serie op vakbeurs Agritechnica. Deze serie is de opvolger van de 8700S-serie.
Beheer
WP Admin