fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Grimme levert vernieuwde bietenrooier Rexor 6300 onder de 15 meter

TREKKER zag de vernieuwde bietenrooier Rexor 6300 van machinefabrikant Grimme vorige week een aantal hectares bieten rooien tijdens een persbijeenkomst op de Grimmehof in Cappeln (D.). De bietenrooier was voorheen net iets langer dan 15 meter. Dat gaf problemen om de machine op kenteken te krijgen. Door een gewijzigd motorcompartiment zit de lengte van de drieasser nu net onder de 15 meter. – Foto’s: Martin Smits

Grimme heeft zijn vlaggenschip Rexor 6300 een halve meter ingekort door wijzingen door te voeren in het motorcompartiment. Daarmee zit de lengte van de drieassige bietenrooier nu net onder de 15 meter.

Bietenrooier Rexor 6300 van de Duitse machinefabrikant Grimme was tot nu toe net iets langer dan 15 meter. Dat gaf onder meer in Duitsland problemen om de machine op kenteken te krijgen. Door een gewijzigd motorcompartiment is dat nu opgelost. De grootste ruimtewinst werd bereikt door de koeling naar boven te verplaatsen.

Lees verder onder de foto’s: bekijk meer foto’s onderdaan dit artikel

Het motorcompartiment van de vernieuwde Rexor 6300 is ruim een halve meter ingekort. Daardoor is de machine nu net geen 15 meter lang en zodoende gemakkelijker op kenteken te zetten.
Het motorcompartiment van de vernieuwde Rexor 6300 is ruim een halve meter ingekort. Daardoor is de machine nu net geen 15 meter lang en zodoende gemakkelijker op kenteken te zetten.

Met de verandering van het motorcompartiment is de motor toegankelijker geworden voor onderhoud. De trap om in de bunker te klimmen zit niet meer achterop bij de motor, maar is nu aan de zijkant voor de ringelevator geplaatst. Vanuit de bunker zijn nu deuren te openen voor toegang naar de motor. In de zijkant van de bunker is een ruime gereedschapskist geplaatst. Daar kun je materiaal opslaan dat af en toe nodig is voor onderhoud aan de motor.

De toegang naar de bunker gaat niet meer via het motorcompartiment maar is verhuisd naar de zijkant, voor de ringelevator.
De toegang naar de bunker gaat niet meer via het motorcompartiment maar is verhuisd naar de zijkant, voor de ringelevator.

Nieuwe Claas X11-cabine

Grimme levert de Rexor 6300 volgend jaar met de nieuw X-11-cabine van de Duitse machinefabrikant Claas. Dat is de cabine die Claas op de huidige Trion-maaidorsers toepast. Deze cabine biedt volgens Grimme meer ruimte, meer zicht en meer comfort. Wat comfort betreft: er is nu een bediening op een linker console leverbaar, vooral bedoeld om de bunker te lossen. Tot nu toe had de chauffeur alle bediening aan de rechterzijde.

De stoel is 30 graden te draaien. Met bediening van de bunker aan de linkerzijde is het lossen volgens Grimme gemakkelijker voor de chauffeur. Zeker met een rooier zoals de Rexor 6300 die de losband vrij ver naar achter heeft. Gedraaid in de stoel heeft de chauffeur goed zicht op de elevator, met de bediening op links blijft die goed binnen handbereik.

De machine heeft ook lucht aan boord. Op een bietenrooier is dat niet noodzakelijk, maar met een luchtpistool kun je het een en ander schoon blazen. Daarnaast zitten op de cabine pneumatisch verstelbare spiegels.

In de cabine is een Isobus IBX 200-bedieningspaneel aan de linkerkant optie. Het paneel is vooral bedoeld voor het lossen van de bunker, hoewel de knoppen vrij programmeerbaar zijn. Alles op rechts bedienen is nog steeds mogelijk.
In de cabine is een Isobus IBX 200-bedieningspaneel aan de linkerkant optie. Het paneel is vooral bedoeld voor het lossen van de bunker, hoewel de knoppen vrij programmeerbaar zijn. Alles op rechts bedienen is nog steeds mogelijk.

Vernieuwde Rexor draait dit jaar als nulserie

De vernieuwde versie van de Rexor 6300 is inmiddels de vierde generatie van deze serie. Grimme laat vijf Rexor 6300-bietenrooiers in de nieuwe uitvoering dit jaar als nulserie in de praktijk draaien. Daarnaast levert de fabrikant nog bietenrooier Rexor 6200. Dat is feitelijk dezelfde machine als de Rexor 6300, maar met een wielas minder en een kortere bunker.

Auteur: Martin Smits

Lees ook: Terugkoopgarantie bietenrooier met Rexor4You

In de bunker zijn deuren te openen en trapjes te plaatsen voor onderhoud aan de motor.

In de zijkant van de bunkerbodem zit een gereedschapskist waarin je materiaal voor motoronderhoud kunt opslaan. Allicht gaat het deksel dicht voordat de rooier weer gaat draaien!

Elektrisch verstelbare spiegels zijn op een grote zelfrijder erg handig. Bij de Claas X-11 cabine die Grimme gaat monteren, zijn deze luchtbediend.

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

VIDEO| Zo rooit Vervaet Beet Eater 617 laatste bieten van 2024

Een Vervaet Beet Eater 617 rooit een perceel van 16 ha suikerbieten in het Achterhoekse Wehl. Het zijn de laatste bieten...
Afbeelding artikel

Grimme toont vernieuwde Varitron 270 op Grimme Technica

Grimme toonde de vernieuwde Varitron 270 tweerijige zelfrijdende rooier vorige week op zijn tweejaarlijkse klantendagen Grimme Technica.
Afbeelding artikel

BLOG | Nico Huizing: ‘Boerenmoed in oorlogstijd’

Onlangs bezocht columnist Nico Huizing een klant in Oekraïne. Een bezoek dat normliter routine is, krijgt in oorlogstijd een andere lading.