Geveerde rupsen voor Case IH Quadtrac
Machinefabrikant Case IH presenteert voor het seizoen 2025 een geveerd rupsonderstel op de Quadtrac-rupstrekkers. Vooralsnog zitten de geveerde rupsen alleen op de Quadtrac 715. Het systeem heet Heavy-Duty Suspension (HDS).
De geveerde rupsonderstellen introduceert Case IH vooral op verzoek van klanten. Het veersysteem betreft vooral een elektrisch-hydraulische vering en demping van de tussenrollers (drie sets) die het loopvlak ondersteunen.
Volgens Case IH levert het HDS-systeem meer comfort voor de chauffeur. Bovendien spaart het piekbelastingen op de kleine rolwieltjes, die het bij obstakels enorm te verduren hebben.
Lees verder onder de afbeeldingen
Onderhoudsvrij veersysteem
Om die techniek in een rupsonderstel te kunnen bouwen, zijn de aandrijfwielen iets groter (+11%). Dat betekent dat het loopvlak ook een fractie (+5 %) langer is. Het veersysteem is onderhoudsvrij en veert onafhankelijk van de last of rijsnelheid. De veerweg is 178 millimeter en dempt volgens de fabrikant grofweg 42% van alle trillingen. Bij een test met een blokje staal van 45 millimeter hoog was de demping zelfs 85%.
Leverbaar op Quadtrac 715
Wat de meerprijs is van het HDS-systeem is, heeft de fabrikant nog niet meegedeeld. Vooralsnog wordt het systeem alleen aangeboden op de grootste Quadtrac, het type 715. Of en wanneer het beschikbaar komt op de kleinere modellen, is niet bekend. Deze zomer worden de eerste geveerde rupsen in Europa afgeleverd aldus Case IH.
Lees verder onder de video
Het maken van geveerde rupsonderstellen onder trekkers lijkt aan populariteit te winnen. Enkele jaren terug presenteerde Claas ook een geveerd onderstel onder de Axion 900. Ook trekkerfabrikant Fendt kwam eerder al met een geveerde rups onder de rupstrekkers.
Auteur: Bas van Hattum