Teler: ‘Werktuigfabrikant moet zich voorbereiden op onbemande autonome trekker’
Acht boeren en tuinders maken dit najaar kennis met de mogelijkheden en beperkingen van onbemande autonome trekkers. Samen met iQuus, Wageningen UR en NPPL stelt De Bruijn Mechanisatie in Zundert hiervoor een Steyr-trekker beschikbaar. Akkerbouwer Gert Sterenborg in Onstwedde (Gr.) testte de trekker met het systeem iQuus Autonomy: “Onbemande autonome trekkers en robots komen er gewoon aan. Daarop moeten werktuigfabrikanten voorbereid zijn.”
Lees verder onder de video
Voor deze praktijktest is het autonome systeem iQuus Autonomy bewust gelimiteerd. Zo is voor de veiligheid het autonoom systeem zo ingesteld opdat er altijd een persoon in de buurt van de trekker moet zijn in het perceel.
Mede met de input van de NPPL-gebruikers in deze praktijkproef wordt het autonome systeem van iQuus, dat zijn oorsprong heeft in de toepassing van fruit- en boomgaarden, aangepast voor gebruik in open teelten voor akkerbouwers, veehouders en vollegrondstelers, zoals een aangepaste methode van route planning in percelen.
iQuus Autonomy met Raven RTK-gps-systeem
iQuus Autonomy bestaat uit een reguliere stuurautomaat inclusief RTK-gps systeem, voertuig- en werktuigencontrole en een veiligheidspakket. iQuus monteert een RTK-gps-systeem van Raven. In de toekomst wil de fabrikant ook samenwerken met andere merken.
Voor de voertuig- en werktuigcontrole is het systeem aangesloten op de Canbus van de trekker en kan het zodoende alle signalen daaruit oppikken en activeren. Denk daarbij aan de rijsnelheid, de hefhoogte en de hydrauliek.
Veiligheidspakket op onbemande autonome trekker
Het veiligheidspakket omvat een voorbumper als aanrijdbeveiliging, een LiDAR-sensor voor obstakeldetectie en bewaking van de omgeving en een noodstop. De gebruikte Steyr Expert 4130 cvt heeft dit veiligheidspakket niet, zodat er bij deze trekker altijd toezicht nodig is.
Om te kunnen werken met iQuus Autonomy is het nodig om de route die de trekker autonoom moet afleggen, op te nemen door die route met een bestuurder te rijden. Je moet er zelf voor zorgen dat je bij het opnemen van de route niet steekt of anderszins achteruit rijdt.
Gaandeweg de NPPL-praktijktest krijgt iQuus feedback dat kort keren op de kopakker wenselijk is om ‘rij aan rij’ te kunnen werken. iQuus kijkt naar de mogelijkheden hiervoor.
Profiel aanmaken voor elke klus
Voor werkzaamheden maak je per werkzaamheid een profiel aan. Dat kan op de terminal in de trekker of elders met de terminal in een docking station. Zo’n profiel bevat dan rijsnelheden, aftakastoerentallen, hefhoogtes, inzet- en uithefposities et cetera. Het systeem bevat (nog) geen sensoren of camera’s om de correcte werking van machines en uitgevoerde werkzaamheden te monitoren en te controleren.
Aanschafprijs vanaf € 15.000
iQuus Autonomy is leverbaar op de New Holland T4, T5 en T7, de Case Magnum, de Fendt Gen1, Gen2 en One en de Kubota M5-modellen. Afhankelijk van de uitgangssituatie en de wensen van de gebruiker loopt de aanschafprijs uiteen van € 15.000 tot € 80.000.
De gebruikte Steyr Expert 4130 cvt heeft een maximaal motorvermogen van 140 pk. Met de traploze transmissie met vier groepen rijdt de trekker met bestuurder maximaal 40 km/u. De hefkracht is maximaal 5.600 daN en de trekker levert maximaal 110 liter hydrauliekolie per minuut. De trekker is standaard voorzien van 440/65 R28 banden voor en 540/65 R38 banden achter. De basisuitvoering weegt 5.500 kilo. De Steyr werkt volgens het zogenoemde teach&playback-principe. Eerst voordoen, vervolgens doet de autonoom trekker het na.
Auteur: Leo Tholhuijsen