fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Foto | Elektrische grondverzetmachines winnen terrein op machinebeurs TKD

De wereld van de bouwmachines is volop in beweging. Naast de nieuwe modellen met een dieselmotor richten steeds meer aanbieders zich op het ontwikkelen van bouwmachines met een elektrische aandrijflijn. Maar er was veel meer te zien op het voormalige parkeerterrein van de Floriade in Almere (Fl.). Kenmerkend aan de beurs is dat bezoekers zélf met de machines mogen draaien. Ook is er een demobaan met vrachtwagens, dumpers en trekkers in actie. - Foto's: Matthijs Verhagen

Machinebeurs TKD, voluit Technische Kontakt Dagen, is de grootste machinebeurs van Nederland die zich volledig richt op de bouw en het grondverzet. Vorige week vond de TKD plaats in Almere (Fl.). Opvallend: steeds meer fabrikanten ontwikkelen bouwmachines met een elektrische aandrijflijn.

De wereld van de bouwmachines is volop in beweging. Dat was goed te zien op machinebeurs TKD​ van 8 tot en met 10 juni in Almere (Fl.). Naast de nieuwe modellen met een dieselmotor richten steeds meer aanbieders zich op het ontwikkelen van bouwmachines met een elektrische aandrijflijn. Dat begon bij de compactmachines als minishovels en minigravers, maar zet nu ook door naar de zware machines.

Lees verder onder de foto

Een van de merken die af fabriek elektrische machines kan leveren is Ahlmann. De fabrikant bouwt onder andere meer deze ES1000. Deze heeft een 94 kWh lithium-nikkel-mangaan-kobalt-accupakket en drie elektromotoren; eentje voor het rijden, een voor het (hydraulisch) zwenken en een voor de overige hydraulische functies. Na vier uur laden kun je volgens de fabrikant 8 uur werken. Reken op een factor 2,5 keer zo duur als een dieselmachine.

Een van de merken die af fabriek elektrische machines kan leveren is Ahlmann. De fabrikant bouwt onder andere meer deze ES1000. Deze heeft een 94 kWh lithium-nikkel-mangaan-kobalt-accupakket en drie elektromotoren; eentje voor het rijden, een voor het (hydraulisch) zwenken en een voor de overige hydraulische functies. Na vier uur laden kun je volgens de fabrikant 8 uur werken. Reken op een factor 2,5 keer zo duur als een dieselmachine.

Groeiende vraag naar elektrische grondverzetmachines

Vooral in Nederland en Scandinavië is vraag naar zware machines met een elektrische aandrijflijn. Voor wereldwijde fabrikanten een kleine markt, al werken ze er veelal wel aan. Ahlmann, Hitachi en Volvo leveren al zware elektrische grondverzetmachines af fabriek. Volvo-importeur SMT, het voormalige Kuiken, showde samen met Volvo Trucks zelfs enkel en alléén elektrische machines op de stand. Ook Chinese merken als XCMG en Sunward bouwen al elektrisch materieel.

Omdat veel fabrikanten wat meer ontwikkelingstijd nodig hebben, sprongen enkele (Nederlandse) ombouwers jaren terug al in het gat van elektrische machines. Resultaat op de beursvloer is opgeteld veel nieuws, deels van eigen bodem.

Lees verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

Tot voor kort was het ondenkbaar; een 20 tons shovel, volledig elektrisch met een accu. Toch bouwt het Chinese megaconcern XCMG ze af fabriek. De Heus Tractors in Mijnsheerenland, bekend van de Boxer-machines en Eurotrac-minishovels, haalt ze naar Nederland. Ook Volvo en Staad showen op de TKD voor het eerst volledig elektrische wielladers in deze klasse.

Tot voor kort was het ondenkbaar; een 20 tons shovel, volledig elektrisch met een accu. Toch bouwt het Chinese megaconcern XCMG ze af fabriek. De Heus Tractors in Mijnsheerenland, bekend van de Boxer-machines en Eurotrac-minishovels, haalt ze naar Nederland. Ook Volvo en Staad showen op de TKD voor het eerst volledig elektrische wielladers in deze klasse.

Vrachtwagens, dumpers en trekkers in actie

Maar natuurlijk was er veel meer te zien op het voormalige parkeerterrein van de Floriade in Almere (Fl.). Kenmerkend aan de machinebeurs TKD is dat bezoekers zélf met de machines mogen draaien. Ook is er een demobaan met vrachtwagens, dumpers en trekkers in actie.

Auteur: Matthijs Verhagen

Vroeger legendarisch, tegenwoordig onderbelicht. Dat komt mede doordat Mercedes zich voor landbouwgebruik uit de markt prijst met de Unimog. Dat er nog altijd ontwikkeling in zit bewijst deze U535. Dit nieuwe topmodel werd twee jaar terug geïntroduceerd en heeft nu niet alleen 354 pk, ook is de ouderwetse spiraalvering op de achteras vervangen door hydraulische vering.

Er is een duidelijke link tussen grondverzet en landbouw. Zo toont Doosan deze DL280 met een dubbellucht en een kuilvork. Het merk Doosan heet voortaan Develon. Sinds Doosan in 2021 werd overgenomen door Hyundai was al bekend dat de nieuwe eigenaar de merknaam niet mocht blijven gebruiken. Sinds kort heten de machines daarom Develon.

Case was in de jaren 1990 bijzonder succesvol met mobiele graafmachines, dankzij de overname van Poclain. Wie kent niet de 788? Toen het merk opging in CNH, dat net daarvoor al O&K had gekocht, ging het mis. Door verkeerde keuzes en technische pech ging het snel bergafwaarts en stopte Case/New Holland in 2014 helemaal met het zelf bouwen van mobiele graafmachines. Nu koopt Case ze in bij Hyundai, dat onlangs een nieuwe serie introduceerde. Er zijn vier types.

Deze machine is laag, compact en multifunctioneel. De LM-trac 587 bij importeur Pols in Zuidland is typisch een machine die je niet in een hokje kunt plaatsen. De machine heeft een 75 pk Kohler-dieselmotor achterin en een Linde-hydrostaat. Hij weegt net geen 4 ton en je kunt er van alles achterop en aanbouwen. Daarmee is het echt een werktuigendrager. De cabine zit op de voortrein. Reken op ongeveer €130.000.

Scheer Machines is importeur van IcarBazzoli. Het merk is van oudsher bekend van de getrokken landbouwkranen en bouwt nu autolaadkranen. Scheer bouwt ze naar wens op een VGM-kipperchassis. Dat kan in allerlei soorten en maten en ook als invoerkraan op een snippercombi. Omdat het Z-kranen zijn kun je ‘m compact inklappen met de knijper eraan. Kippen kan dan zonder de kraan uit te vouwen.

John Deere is bekend in de landbouw, dat behoeft geen uitleg. Het merk is wereldwijd ook gigantisch groot in bouwmachines, maar verkocht deze eerder niet in Europa. Sinds enkele jaren wel. In Nederland verkoopt John Deere-dochterbedrijf Wirtgen deze graders, waarvan er nu een aantal in de praktijk draaien. Of er meer bouwmachines gaan volgen is niet bekend.

Relly is de jongste Nederlandse fabrikant van minishovels. Het is een dochteronderneming van knikmops-importeur De Schans in Hedel. Relly breidt gestaag uit. Er zijn nu meerdere modellen, zowel elektrisch als diesel. Dit jaar wil het bedrijf er 100 à 150 bouwen, volgend jaar 300. Landbouw is geen speerpunt, het merk richt zich met specifieke opties vooral op stratenmakers en hoveniers. Wellicht komt er nog een basisversie die voor de landbouw interessant kan zijn.

Deze Ierse Broughan-gronddumper is nieuw op de Nederlandse markt. De dumper valt vooral op door zijn lage bouw en dubbele kipcilinders. Van Laar Techniek, bekend van de Grasstech Grazers, haalt de dumpers naar Nederland en past ze aan de EU-eisen aan.

De kipper heeft een zogenoemde fold-down-achterklep. Deze scharniert onder. De cilinders trekken ‘m achterover en dan heb je een vlakke laadvloer om te kippen. Zo kun je slootmaaisel vlot lossen. De klep is voorzien van een U-profiel waar je oprijplaten inhaakt. Zo is de kipper ook als oprijwagen te gebruiken, mits je geen hoogtevrees hebt. Afhankelijk daarvan komt de prijs van deze 20-tonner uit op rond €30.000.

Dat Beco kippers en gronddumpers bouwt, is ongetwijfeld bekend. Minder bekend is dat het merk sinds een paar jaar transportvoertuigen bouwt, waaronder diepladers, semi-diepladers en deze getrokken diepladers. Zoals bij de kippers bouwt Beco deze volledig naar wens van de klant. Om de kosten in de hand te houden, bouwt het bedrijf ze in de eigen fabriek in Polen.

De Duitse kipperfabrikant Krampe heeft een nieuw type gronddumper gebouwd, vooral gericht op de Benelux-markt: de nieuwe lijn HD-dumpers met een vierkante bakopbouw. Deze blijven ook op 30.5 inch 600-banden binnen de 2.55 meter, een harde eis voor de Belgische markt. Importeur Kraakman showt de HD700-drieasser op de TKD. De dumper valt verder op tussen de concurrentie met zijn luchtgeveerde onderstel. Compleet met kleppen komt de dumper in de boeken voor €110.000.

Hobelman showt de nieuwe elektrische variant van zijn smalspoorkraan voor het maaien van sloten. De machine kreeg een nieuwe onderwagen. De rupsen zijn nu direct elektrisch aangredreven. Door het achterwege laten van de hydrauliek werkt dat zeer energiezuinig, zo verwachten de bouwers. De bovenwagen werkt, uiteraard, nog hydraulisch. Aan weerszijden van de onderwagen zit een uitneembaar 90 kWu accupakket voor de voeding.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

FOTO | Eima 2024: van elektrische rotorkopeg tot nieuwe rups- en cultuurbanden

TREKKER zag op Eima 2024 veel nieuws. Van een elektrische rotorkopeg en hightech plantmachine tot nieuwe rups- en cultuurbanden.
Afbeelding artikel

FOTO | Beursprimeur Faresin-verreiker FS6.26 en meer op Eima 2024

Een echte beursprimeur van Faresin op Eima 2024: de FS6.26-verreiker. Ook zag TREKKER uitschuifbare voorladers en slimme voorladers.
Afbeelding artikel

Peecon start met productie elektrische voermengwagen

Peecon start de productie van de Biga Volt Comeback-voermengwagens op. Volgens de fabrikant is de markt rijp voor elektrische voermengwagens.