fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Proefrit met verreiker Fendt Cargo T 740 met unieke in hoogte verstelbare cabine

Unieke eigenschap van verreiker Fendt Cargo T740 is de in hoogte verstelbare cabine. Met de beweegbare cabine heb je volgens Fendt dezelfde zichtvoordelen als in een shovel. - Foto's: Jacco van Erkelens

Begin 2022 introduceerde de Duitse machinefabrikant Fendt zijn verreiker Cargo T740 als kleinere broer van de T955. Beide machines hebben Sennebogen-bloed. De bediening ging bij de T740 flink op de schop en voldoet nu beter aan het agrarische verwachtingspatroon. TREKKER maakt een proefrit met de Fendt Cargo T 740.

Dé unieke eigenschap van verreikers van Fendt en Sennebogen is de in hoogte verstelbare cabine. Het is dan ook de eerste functie die we proberen bij deze verreiker. Dit konden we al eerder testen bij de Cargo T955, toch blijft het leuk om te doen.

Met de beweegbare cabine heb je volgens Fendt dezelfde zichtvoordelen als in een shovel. Daarbij biedt een beweegbare cabine het voordeel dat je bij hobbels het dempen van de klap niet alleen van je stoelvering hoeft te hebben. De cabine veert namelijk mee.

Lees verder onder de foto

Ver reiken in vogelperspectief: het laden van de mengwagen is een compleet nieuwe ervaring met de Fendt Cargo . Qua zicht kom je weinig tekort. Voor de beste veerervaring moet je de cabine halverwege zetten, dan werkt-ie soepeler.

Ver reiken in vogelperspectief: het laden van de mengwagen is een compleet nieuwe ervaring met de Fendt Cargo . Qua zicht kom je weinig tekort. Voor de beste veerervaring moet je de cabine halverwege zetten, dan werkt-ie soepeler.

​Meer overzicht vanuit cabine

Een nadeel bij een verreiker is het beperkte zicht naar rechts. Wie de mast omhoog doet, merkt de dode hoek aan de rechterkant. Vaak kun je wel over de mast heen kijken als-ie omlaag is, maar in het werk komt dit weinig voor.

In de Fendt Cargo T740 heb je dit ook wanneer de cabine omlaag staat en de mast in de laagste positie zit. De verreiker voelt dan erg log en groot aan. Druk je op een knopje onder de armleuning, dan kun je de hoogte traploos verstellen tot een ooghoogte van 4,2 meter. Ook kun je een cabinehoogte programmeren en automatisch naar deze hoogte gaan door onder op de joystick op een memory-knop te drukken.

Eenmaal in de lucht is er geen sprake meer van een dode hoek aan de rechterkant en is de verreiker gevoelsmatig een stuk compacter. Het zicht rondom is super en je kunt goed over de telescooparm heen kijken. Het laden van kippers of een mengwagen is een compleet nieuwe ervaring, doordat je in de bak kijkt in plaats van omhoog tegen de rand. Zeker in de hoogste cabinepositie zie je veel, maar reageert de cabinevering meer op het wisselen van rijrichting. In de praktijk heb je de verreiker waarschijnlijk niet zo hoog, maar eerder halverwege. Daarbij heb je alsnog veel zicht, ook de cabinevering doet zijn werk comfortabeler.

Het zicht naar achteren valt nog wat tegen. Het achterraampje is klein en zit ook ver achter je. Daarbij belemmeren twee grote (doorzichtige) stickers met uitleg het zicht naar links- en rechtsachter.

Lees verder onder de foto

Een camera maakt het mogelijk om de dode hoek naast de verreiker te zien als de cabine omlaag staat. De hooggeplaatste mast ontneemt dan aardig wat zicht.

Een camera maakt het mogelijk om de dode hoek naast de verreiker te zien als de cabine omlaag staat. De hooggeplaatste mast ontneemt dan aardig wat zicht.

Shoveltechniek in de giek

De Fendt Cargo-verreiker oogt op zichzelf solide. Die stevige bouw brengt ook een relatief hoog eigengewicht met zich mee van 9,4 ton. De zwaar gebouwde telescooparm heeft de vorm van een honingraat. Daarmee is de giek zelf centrerend.

De hoog opgebouwde mast biedt ruimte voor Z-kinematiek in de giek. Iets wat je veel terugziet op zware shovels. Over het algemeen hebben verreikers en de lichtere shovels P-kinematiek in de giek. Door de cilinder die via een mechanisme aan de bak is gekoppeld in te trekken, trek je de bak omhoog. Z-kinematiek werkt precies andersom. Daarmee kantel je de bak achterover door te duwen met een cilinder.

Het voordeel hiervan is dat je meer olie in de cilinderkamer hebt en dus meer kracht kunt opbouwen bij het opscheppen van een bak grond of kuilvoer. De opbreekkracht is dus hoger dan bij een P-constructie. Je hebt echter wel meer ruimte nodig om deze Z-constructie kwijt te kunnen, wat meer zicht ontneemt. De beweegbare cabine lost het probleem van beperkt zicht op met één druk op de knop.

Joystick boervriendelijker

Het bedieningspaneel aan de rechterkant is flink op de schop gegaan. De bediening voelt logischer aan ten opzichte van de grotere Cargo T955, die we in 2020 konden proberen in Wadenbrunn (D.).

Fendt heeft zich bij de ontwikkeling van dit model meer bemoeid met de wensen vanuit de agrarische doelgroep. En dat blijkt: de joystick ligt prettiger in de hand en is logischer ingedeeld voor repeterend werk met een derde functie, zoals een pelikaanbak, kuilhapper of balenklem. Die bedien je proportioneel met een roller onder de joystick, of met twee knoppen op de bovenkant van de joystick. Van rijrichting wisselen kan dus zonder dat je moet stoppen met het openen van de bak of balenklem.

Lees verder onder de foto

Fendt bemoeide zich flink met de ontwikkeling van de bediening. En dat is te merken: ten opzichte van zijn grotere broer is deze verreiker fors logischer. De joystick is beter ingedeeld voor repeterend werk met een derde functie, zoals een kuilhapper, pelikaanbak of balenklem. Alle belangrijke functies zijn bij elkaar gegroepeerd.

Fendt bemoeide zich flink met de ontwikkeling van de bediening. En dat is te merken: ten opzichte van zijn grotere broer is deze verreiker fors logischer. De joystick is beter ingedeeld voor repeterend werk met een derde functie, zoals een kuilhapper, pelikaanbak of balenklem. Alle belangrijke functies zijn bij elkaar gegroepeerd.

Stille viercilinder Cummins-motor

Onder de motorkap dieselt een viercilinder Cummins-motor met 3,8 liter inhoud. De motor is goed voor 136 pk. Er is ruimte voor 160 liter diesel en 16 liter AdBlue. De Cummins is verrassend stil bij stationair toerental. Even een gesprek voeren naast de machine is geen probleem. Op afstand vergaten we zelfs bijna dat de motor nog liep. Tijdens het werk op het erf merkten we ook geen overdaad aan geluid, de motor ronkt zachtjes op de achtergrond.

Wel hebben we de transmissie als luidruchtig ervaren tijdens het rijden op volle snelheid. De hydrostatische transmissie maakt dan een gierend geluid.

Hoewel een verreiker niet per se is ingericht als trekkend transport voertuig, kan de Cargo daar wel voor worden gebruikt. De machine is uit te rusten met luchtremaansluitingen en een dubbelwerkend ventiel, bijvoorbeeld voor aanhangers met hydraulische hekken voor het zekeren van balen. De geveerde cabine komt dan goed van pas. Gaten of hobbels in de weg voel je een stuk minder dan bij een vaste cabine.

Lees verder onder de foto

Onder de kap een Cummins-viercilinder. In de motorruimte huist een handigheidje: een te openen luikje net voor de radiateur om vuil op de grond te laten vallen.

Onder de kap een Cummins-viercilinder. In de motorruimte huist een handigheidje: een te openen luikje net voor de radiateur om vuil op de grond te laten vallen.

Fendt Cargo T740 leverbaar vanaf € 166.707

De Fendt Cargo T740 combineert dus de voordelen van meerdere werelden: het overzicht en de uitbreekkracht van een shovel en de wendbaarheid, stabiliteit, lage hoogte en uitschuifbare arm van een verreiker. Daarbij heeft de machine ook een geveerde cabine, die tijdens lange dagen stro verzamelen op het land prettig veert.

Op de weg blijft de cabine soms wel wat lang deinen. Of dat aan de banden ligt of dat er nog wat afstelling mogelijk is aan het veermechanisme, kunnen we niet duiden. Wel ervaren we de variabele transmissie wat luidruchtig op hoge snelheid. Op het erf is de machine juist erg stil. Verder weegt de verreiker met zijn 9,4 ton bijna anderhalve ton meer dan vergelijkbare concurrenten, die rond de 8 ton zitten.

Hoe dan ook, de Cargo is een machine waar we wel vlot aan kunnen wennen. De nieuw ontworpen bediening maak je je snel eigen en is intuïtief. In de standaarduitvoering kost de Cargo € 166.707 bruto. De beweegbare cabine behoort tot de standaarduitrusting. De Cargo is dus niet met een vaste cabine leverbaar. Daarom zit je al snel € 15.000 boven de verreikers zonder deze specificatie.

Lees verder onder de foto

Het laden van kippers of een mengwagen is een compleet nieuwe ervaring met verreiker Fendt Cargo T 740, doordat je in de bak kijkt in plaats van omhoog tegen de rand.

Het laden van kippers of een mengwagen is een compleet nieuwe ervaring met verreiker Fendt Cargo T 740, doordat je in de bak kijkt in plaats van omhoog tegen de rand.

Auteur: Jacco van Erkelens

Lees ook: Zeven verreikers getest: JCB wint

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

FOTO | Dit brengen zelfrijders en machines op bij Ritchie Bros. in Meppen

TREKKER noteerde naast prijzen van trekkers op de veiling van Ritchie Bros. in Meppen (D.) ook die van werktuigen en zelfrijders....
Afbeelding artikel

BLOG | Craig Rupp (Sabanto): 'Logistiek in autonome landbouw zwaar onderschat’

Craig Rupp, CEO van het Amerikaanse loonbedrijf Sabanto, vindt dat de sector logistieke uitdagingen in de autonome landbouw over het hoofd ziet.
Afbeelding artikel

FOTO | Dikke trekkers, dikke prijzen op veiling in Meppen

Zeker 200 trekkers gingen onder de hamer in het Duitse Meppen. Reuzen en krachtpatsers, maar ook middenklassers. Dit brachten ze op....