Zo houd je de stoomcleaner in topconditie
Veel bedrijven hebben een stoomcleaner of hogedrukreiniger. In de periode dat onderhoudswerkzaamheden worden uitgevoerd, draait deze apparatuur vaak volop. Maar het onderhoud ervan wordt vaak vergeten – die heeft geen onderhoud nodig, zo klinkt het. TREKKER zoekt uit hoe je een stoomcleaner in topconditie houdt.
Het belangrijkste bij een hogedrukreiniger is dat je schoon water gebruikt. Dat is om storingen te voorkomen. Verkopers van diverse fabrikanten adviseren om altijd leidingwater te gebruiken, dan kunnen geen beschadigingen ontstaan in de pomp. De meeste agrarische bedrijven hebben wel een eigen bron of puntstuk. Na wat navragen blijkt dat grondwater ook volstaat, zolang er maar geen zand in zit. Door een simpel touw- en koolstoffilter van grofweg € 90 te monteren ontdoe je het water van onzuiverheden. Dat kan veel ellende en kosten voorkomen.
Daarnaast is het belangrijk dat de machine de beschikking heeft over voldoende kalkbinder. Dit middel zorgt ervoor dat de kalk niet in de machine blijft hangen, maar wordt meegevoerd met het water. Vervolgens blijft het op de ramen van de machine plakken; daarvoor zou je dan een waterontharder kunnen monteren. In sommige gebieden komt het zelfs voor dat het grondwater minder kalk bevat dan het leidingwater.
Tekst gaat verder onder de foto
Opbouw van de stoomcleaner
Bijna iedereen gebruikt wel eens een hogedrukreiniger. In essentie een elektromotor die een pomp aandrijft, waarmee je vervolgens onder hoge druk met water een machine schoon kunt spuiten.
Waterkracht is importeur van Portotechnica-hogedrukspuiten. De Waterkracht-stoomcleaner op de foto’s heeft een pompcapaciteit van 21 liter per minuut bij 190 bar, dit is een wat ouder model. Het water wordt verwarmd door een brander in combinatie met een spiraal van grofweg 40 meter. Daar wordt het water doorheen gepompt. Spuit na gebruik van warm water het apparaat altijd nog 2 minuten door met koud water. Op die manier kan het geheel afkoelen.
De meeste warmwater-hogedrukspuiten van dit kaliber zijn uitgerust met een plunjerpomp, ook deze Portotechnica. Afhankelijk van merk en uitvoering zijn de plunjers volledig keramisch, of er zit slechts een laagje keramisch materiaal op de plunjer. Dit materiaal wordt gebruikt omdat keramiek extreem hard en slijtvast is. Ook het materiaal van het pomphuis en de pompkop varieert per merk. Portotechnica maakt gebruik van een messing pompkop in combinatie met een aluminium huis.
Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel
Te weinig druk
Te weinig druk op het spuitpistool kan meerdere oorzaken hebben: beschadigde plunjers, lekkende kleppen of een defecte drukregelaar. Een drukregelautomaat kan ook defect raken of haperen als de pomp te lang door blijft draaien zonder dat er druk wordt gevraagd. Verstandig is om jaarlijks, of om de 200 à 250 uur, de drukregelaar te testen.
Een jaarlijkse onderhoudsbeurt kan vrij simpel óf uitgebreid, dit is afhankelijk van de leeftijd van de machine en mate waarin je deze gebruikt. Een simpele beurt bestaat uit verversen van de pompolie, controleren van de drukregelautomaat, vervangen van het brandstoffilter, en het verstuiverfiltertje bij een stoomcleaner.
Lees ook: Werkplaatstarieven: een uurtje schroeven, wat kost dat?
Uitgebreid onderhoud of revisie
Volgens specialisten is het bij intensief gebruik verstandig om een onderhoudscontract af te sluiten. Als gebruiker sta je dan nooit voor verrassingen: je weet immers wanneer de machine stilstaat voor onderhoud.
Bij een dergelijk onderhoudscontract worden naast onderhoud, zoals verversen van olie en vervangen van filters, vaak ook preventief onderdelen vervangen. De manchetten, plunjers, kleppen, drukregelautomaat en de ontstekingselektrode bij een warmwatermachine. Door deze onderdelen tijdig te vervangen, voorkom je grote reparaties. Als de manchetten te laat worden vervangen, slaan deze in het pomphuis in. Als het pomphuis te ver is beschadigd of ingeslagen, moet dit worden vervangen. In veel gevallen is de hogedrukpomp dan total loss.
Een uitgebreide onderhoudsbeurt waarbij de manchetten, plunjers, kleppen, filters, ontstekingselektrode en dergelijke worden vervangen kost rond de € 350. Dat is exclusief arbeid en btw. Maar dan is de stoomcleaner onderhuids in principe weer als nieuw. Voor een nieuwe stoomcleaner die rond de 17 liter per minuut levert bij 200 bar, betaal je grofweg € 4.000, afhankelijk van het merk en de opties.
Auteur: Robin Looman
Lees ook: Verstopt roetfilter? Reinig filter in plaats van vervangen
Gerelateerde tags: Onderhoud, werkplaats