fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Verstopt roetfilter? Reinig filter in plaats van vervangen

Een roetfilter vervangen is duur. Reinigen kan een prima alternatief zijn voor een dure vervanging. Ervaring leert hoe je een filter het beste reinigt. Laat de specialist het juiste reinigingsproces bepalen. - Foto's: Bert Jansen

Het waarschuwingslampje op het dashboard springt aan, een teken dat het roetfilter vol zit. Een keer extra regenereren helpt niet meer. Een dure vervanging van het roetfilter lijkt de enige optie, maar reinigen kan een aantrekkelijk alternatief zijn. TREKKER neemt een kijkje bij Visser Diesel Center in ’s-Hertogenbosch.

Meerdere bedrijven in de dieselservice en motorenrevisie bieden tegenwoordig de service aan om een roetfilter te reinigen. Visser Diesel Center in ’s-Hertogenbosch is er één. Eigenaar René Visser vertelt: “Sinds 2013 reinigen we roetfilters. Ik begon met een gekochte machine, maar die was niet helemaal naar mijn zin. Ik veranderde wat en ontwikkelde zo mijn eigen visie. Sinds 2019 bouw ik mijn eigen reinigingsmachines, die ik ook verkoop aan collega’s. Samen hebben we een netwerkje opgebouwd: www.roetfilterservice.net.” De meeste machines gaan echter naar het buitenland.

Tekst gaat verder onder de foto

René Visser startte Visser Diesel Service 25 jaar geleden op vanuit een failliete Bosch-servicedienst. Hij maakte een doorstart met de inboedel en drie man personeel,. Visser richtte zich in eerste instantie op reparatie van dynamo’s, startmotoren en dieselsystemen. Tegenwoordig is het bedrijf ook actief in grote industriemotoren boven 500 kW, maar het heeft de personenautobranche nooit losgelaten. Sinds 2013 reinigt Visser Diesel Service ook roetfilters.

René Visser startte Visser Diesel Service 25 jaar geleden op vanuit een failliete Bosch-servicedienst. Hij maakte een doorstart met de inboedel en drie man personeel,. Visser richtte zich in eerste instantie op reparatie van dynamo’s, startmotoren en dieselsystemen. Tegenwoordig is het bedrijf ook actief in grote industriemotoren boven 500 kW, maar het heeft de personenautobranche nooit losgelaten. Sinds 2013 reinigt Visser Diesel Service ook roetfilters.

Zit roetfilter echt vol of ‘berekend’ vol?

De eerste stap is altijd de ingangscontrole: zit het roetfilter echt vol? Of geeft het waarschuwingslampje vals alarm? Visser legt uit: “Het drukverschil over het filter wordt continu gemeten, en is een maat voor de verstopping. Ook zitten er rekenregels in de ECU die aan de hand van parameters als belasting en brandstofverbruik berekenen wanneer het filter vol zal zitten. Daarmee is de ECU soms te voorbarig.” Naast deze parameters is de standtijd afhankelijk van de gekozen afmetingen door de fabrikant. Deze ligt grofweg tussen de drieduizend en achtduizend uur.

Is de motor nog in topconditie?

Daarna volgt de diagnose: waarom zit het filter vol? René: “Schade aan het brandstofsysteem of een hoog olieverbruik resulteert in veel asdeeltjes, en dus een kortere standtijd. Hierbij helpt info van de klant, maar die komt lang niet altijd mee.” Mogelijke oorzaken zijn bijvoorbeeld: EGR-klep blijft hangen, interkoeler lek, slangen lek, verschildruksensor kapot, olielekkage uit defecte turbo. Is het filter niet beschadigd door bijvoorbeeld steeds weer handmatig regenereren of langdurig te hoge temperatuur? Dan bepalen type roetfilter en aard van de vervuiling het reinigingsproces.

Schoonblazen maakt laatste asdeeltjes los

In een luchtdichte kast beweegt een nozzle langzaam over het filteroppervlak en blaast – tegen de stromingsrichting van het filter in – de as eruit. Vanaf de andere kant blaast ook een nozzle; afwisselend wat lucht van beide kanten maakt ook de laatste asdeeltjes los. “Indien nodig halen we het filter uit de behuizing. Soms komt de slijptol hieraan te pas”, legt de specialist uit. De afzuiging vangt alle as op. De kleur van de as is een indicatie voor de oorzaak van de verstopping.

Tekst gaat verder onder de foto

Bij pneumatisch reinigen staat het filter in een luchtdichte kast. Twee nozzles blazen van beide zijden door het filter en maken zo de asdeeltjes los. De as wordt afgezogen en opgevangen.

Bij pneumatisch reinigen staat het filter in een luchtdichte kast. Twee nozzles blazen van beide zijden door het filter en maken zo de asdeeltjes los. De as wordt afgezogen en opgevangen.

Filter vol met roet? Eerst bakken

Zit het filter volgepakt met roet, dan helpt het om dit eerst ‘te bakken’ in een oven op circa 600 graden. Afhankelijk van de vervuiling duurt dit vijf à zes uur. Daarna blaast de apparatuur de as eruit. Dit is ook het aangewezen proces voor oudere roetfilters van het ‘open’ type; anders kun je wel blijven blazen, maar vliegt de lucht er doorheen zonder de as te verwijderen.

Tekst gaat verder onder de foto

Zit het filter volgepakt met roet, dan volstaat doorblazen of -spoelen niet meer. Het roet wordt dan eerst in een oven bij circa 600 graden verbrand tot as, waarna het filter weer te reinigen is.

Zit het filter volgepakt met roet, dan volstaat doorblazen of -spoelen niet meer. Het roet wordt dan eerst in een oven bij circa 600 graden verbrand tot as, waarna het filter weer te reinigen is.

Spoelen met water en chemicaliën

Een derde mogelijkheid is met water en chemicaliën. Dit doet Visser bij filters die vast in een behuizing zitten die ze niet open willen slijpen. “We blazen een mengsel van water en chemicaliën in meerdere forse pulsen door het filter, als een soort vloedgolf. Ook hier weer tegen de stromingsrichting van het filter in. Sommige filters hebben aan tien spoelingen genoeg, andere zijn pas na twintig beurten voldoende schoon. Tot slot drogen we het filter met lucht, en meet de machine gelijk de tegendruk in millibar”, legt René uit.

Alles ineen

Sommige merken combineren verschillende uitlaatgas-nabehandelingssystemen slim met elkaar tot één unit. In dat geval komt er handwerk aan te pas. De medewerkers slijpen dan de unit zorgvuldig open en halen het roetfilter eruit. Na reiniging plaatsen ze het terug en lassen het geheel weer netjes dicht. Eventuele problemen met de oxidatie- of AdBlue-katalysator nemen ze meteen mee.

Tekst gaat verder onder de foto

Een unit van een vrachtwagen. Oxidatiekatalysator, roetfilter en AdBlue-katalysator zijn in één behuizing gecombineerd. Losslijpen is noodzakelijk om het roetfilter te kunnen reinigen.

Een unit van een vrachtwagen. Oxidatiekatalysator, roetfilter en AdBlue-katalysator zijn in één behuizing gecombineerd. Losslijpen is noodzakelijk om het roetfilter te kunnen reinigen.

Roetfilter reinigen is specialistenwerk

Ervaring leert hoe je welk filter het best reinigt. Soms leveren combinaties van bovenstaande processen het beste resultaat, bijvoorbeeld: bakken en blazen met lucht. Laat de specialist dus het juiste reinigingsproces bepalen. En ga in geen geval zelf thuis met de stoomcleaner aan de gang: je vernielt het complete binnenwerk.

Auteur: Ruben Fortuin

Lees ook: Zo maken deze loonwerkers hun machines winterklaar

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Elk doel vraagt zijn eigen smeervet

Diverse toepassingen vragen om hun eigen variant smeervet. Maar wat is smeervet eigenlijk? TREKKER duikt in deze glibberige materie.
Afbeelding artikel

Zuid-Afrikaanse sloperij speelt in op groeiende vraag

Sloperij Discount Used Tractor Parts heeft naast ontelbare gebruikte onderdelen inmiddels ook 8.000 nieuwe producten in de schappen.
Afbeelding artikel

Veilig de weg op? Check je K80-koppeling of trekhaak

Elke aanhangerkoppeling staat bloot aan grote belastingen en slijtage. Wat kun je zelf 'reviseren' en wat niet?
Beheer
WP Admin