fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Primeur: New Holland komt met T7.300

Dit is ‘m, de nieuwe T7. Sterker, maar net zo compact als de huidige serie. Nieuw is topmodel T7.300, met een geboost maximum vermogen van 300 pk. - Foto's: Bas van Hattum

New Holland introduceert de T7.300 als nieuw topmodel van de eveneens compleet vernieuwde T7-longwheelbase-serie. Bijna alles ging op de schop. Meest bijzonder: niet groter wel sterker, een nieuwe bediening, een softe voorasvering en een verbeterde cvt. En nog veel meer.

Als jurylid van de verkiezing Tractor of the Year bezocht de redactie van TREKKER deze week het Italiaanse Bologna waar het een exclusief inkijkje kreeg in de nieuwe T7-serie.

Deze nieuwe T7-serie met een langere wielbasis omvat vijf modellen, van de kleinste T7.230 tot en met de T7.300. De laatste is een toevoeging ten opzichte van de huidige T7-serie waar het grootste model de T7.270 is. De laatste drie cijfers staan, zoals gebruikelijk bij New Holland, synoniem voor het motorvermogen mét powerboost, gemiddeld 20 pk.

Bijzonder bij topmodel T7.300 is dat dit model het maximum (hoge) koppel haalt bij 1.249 Nm bij een lage 1.300 motortoeren. De andere modellen behalen het maximale koppel bij 1.500 motortoeren.

Tekst gaat verder onder de Facebook-post

T7.300 is compleet nieuwe serie

TREKKER maakte een proefrit in enkele T7.300-modellen. Van veraf bekeken, heb je niet meteen in de gaten dat het een nieuwe serie betreft. Als je echter de lijst met veranderingen, verbeteringen en aanpassingen ziet, dan mag je hier niet meer spreken van een vergelijkbare opvolger maar van een compleet nieuwe serie.

Het begint al bij de basis: een andere motor met dubbele, grotere en variabele turbo (herkenbaar aan de kleine uitstulping midden in het rechter zijpaneel). Verder is de cabine iets groter (4% in de lengte). De instapbreedte is 33% groter, het achterraam 8% (met name meer zicht naar beneden.

Zwaardere transmissie

De transmissie heeft dezelfde basis, maar is op essentiële punten verzwaard. Zie het als de robuustere versie van de huidige T7 AutoCommand, of een kleinere versie van de onlangs vernieuwde T7 HD . Dat er een zwaardere en robuustere aandrijflijn in moest, komt enerzijds door het hogere vermogen van het topmodel, de T7.300 en anderzijds door de grotere bandenmaat – nu achter tot 2,05 meter diameter – die eronder past. Door dat laatste staat de cabine 10 centimeter hoger.

Tekst gaat verder onder de foto; bekijk meer foto’s onderaan dit artikel

De kenner zal het meteen zien: de zwaardere vooras. Dat is nodig voor de grotere banden en het hogere vermogen. Wees gerust, de oude velgen passen ook op deze as.

De kenner zal het meteen zien: de zwaardere vooras. Dat is nodig voor de grotere banden en het hogere vermogen. Wees gerust, de oude velgen passen ook op deze as.

Kleinere versie HD

Ondanks dat deze nieuwe T7-longwheelbase geen kleine trekker is, kan je deze vrij vertaald zien als de kleinere versie van de vorige jaar geïntroduceerde T7 HD-serie die uit drie modellen bestaat, de T7.315 HD en de T7.290 HD en de T7.275 HD. Deze nieuweling is uitgerust met dezelfde nieuwe cabine, met onder meer de nieuwe SideWinder Ultra-armleuningbediening en het nieuwe display in of achter het stuurwiel.

Dit zijn de vernieuwingen

Er is meer veranderd. Hieronder lees je een opsomming van een aantal vernieuwingen ten opzichte van de huidige T7-longwheelbase:

  • Een softere driestands voorasvering dankzij andere accumulatoren.

  • Een (veel) zwaardere vooras (geen nood, de oude velgen passen er nog op).

  • Een slimme externe fronthefknop waarmee je ook de voorasvering-hoogte kan verstellen.

  • Handige externe knoppen achterop om het motortoerental te verhogen/verlagen en zelfs om de motor uit te schakelen.

  • Keyless entry, oftewel een afstandsbediening voor de deuren en een start/stop-knop voor de motor. Net als in een luxe personenauto.

  • Een slimme grote ruitenwisser achterop waarvan de motor nu in het cabinedak zit en niet meer zichtbeperkend in het raam.

  • Automatische motortoerentaldaling als je de stoel verlaat.

  • Een 240 graden ruitenwisser voor (optie).

  • Een grote, gekoelde compressor die geschikt is voor aan boord bandendrukwisselsysteem.

  • Veel extra opbergruimtes en vakken in de cabine waaronder een aparte grote koelbox onder de bijrijdersstoel.

  • Nieuwe hydrauliekflippers die heel licht en fijngevoelig bedienen en waarvan je de lichtkleur kan aanpassen als je instellingen wijzigt.

  • Nieuwe Bosch-hydrauliekaankoppelingen met hendels om slangen onder druk aan of af te koppelen.

Cabine dubbel zo stil?

De T7.300 waarmee we de proefrit maakten, was voorzien van de standaard mechanische cabinevering. Optioneel is een semi-actieve hydraulische cabinevering leverbaar.

New Holland claimt een geluidsniveau van 66 dB(A). Als je dat vergelijkt met het gemeten 76,2 DB(A) geluidsniveau van de meest recente T7-test, zou dat – vanwege de exponentiële schaal van geluid – een verlaging betekenen dat de cabine meer dan dubbel zo stil is. Of dat haalbaar is, zal de geplande grote groepstest bewijzen die we in 2023 hebben gepland.

Auteur: Bas van Hattum

De Sidewinder Ultra, met de nieuwe rijhendel, terminal en toetsen. Een genot zijn de nieuwe willekeurig kleurende de soepele hydrauliekflippers, de acht vrij programmeerbare functietoetsen en het fijne, duurzame kunststof. Wel even zoeken, want niet alle toetsen zijn meteen helder en op de tast te vinden.

Detail: achterop het spatbord zitten knoppen om het motortoerental te verhogen of te verlagen (handig bij aanzetten van de mestpomp) en zelfs om de motor uit te schakelen (knop linksonder).

Catchy is de dashboardterminal midden in het stuurwiel. De meningen erover zijn verdeeld. Wie het stuurwiel lekker dicht tegen zich aan heeft, zal deze nauwelijks gebruiken. Naar wens kan de terminal op de vertrouwde plek achter het stuurwiel worden geplaatst.

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

NPPL-deelnemers testen autonome Fendt 716

NPPL-deelnemers testen dit jaar een Fendt 716 met iQuus Autonomy op initiatief van Nationale Proeftuin Precisielandbouw (NPPL) en Wageningen UR.
Afbeelding artikel

Agco in 2023 marktleider in krimpende Europese trekkermarkt

Het Agco-concern verkocht in 2023 de meeste trekkers in Europa, gevolgd door CNH Industrial. John Deere is als merk het grootste....
Afbeelding artikel

Deutz-Fahr introduceert budgetversie van 5-serie

De Duitse trekkerfabrikant Deutz-Fahr brengt een nieuwe budget-trekkerserie op de markt: de 5 Keyline.
Beheer
WP Admin