fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Manitou toont lichtgewicht verreikers onder 3 ton

De lichtgewicht verreiker weegt - afhankelijk van het type - 2.550 tot 2.900 kilo en kan gemakkelijk vervoerd worden met een aanhanger. - Foto's: Manitou

Machinefabrikant Manitou introduceert een nieuw model lichtgewicht verreiker. Het nieuwe model weegt minder dan 3.000 kilo zodat hij op een aanhangwagen past.

De nieuwe ULM/GCT-verreiker heeft een breedte van 1,49 meter en een hoogte van 1,92 meter. Het type ULM staat voor Ultra Light Manitou en de afkorting GCT voor Gehl Compact Telehandler.

De verreiker komt in twee versies op de markt. De 412 H heeft een hefcapaciteit van 1,25 ton en de 415 H heeft een hefcapaciteit van 1,50 ton. Beide machines hebben een hefhoogte van 4,30 meter. De lichtgewicht verreikers zijn in geel en rood verkrijgbaar.

Tekst gaat verder onder de foto

De ULM/GCT-verreiker van Manitou. Het type ULM staat voor Ultra Light Manitou en de afkorting GCT staat voor Gehl Compact Telehandler.

De ULM/GCT-verreiker van Manitou. Het type ULM staat voor Ultra Light Manitou en de afkorting GCT staat voor Gehl Compact Telehandler.

‘Mini’ verreiker

Je stapt gemakkelijk in de cabine van de ULM/GCT-verreiker, zonder extra trap. Manitou heeft het 360 graden zicht voor de bestuurder ook bij dit model behouden. Dat komt mede doordat de leiding in de mast is weggewerkt.

De 412 H en de 415 H zijn beide uitgerust met een 35 pk sterke motor en beschikken over een oliedebiet van 48 l/min. Afhankelijk van de uitvoering weegt de machine 2.550 tot 2.900 kilo. De machines hebben een bodemvrijheid van 29 centimeter. Hierdoor kan de gebruiker de machines makkelijk op een aanhangwagen meenemen. Op beide modellen zijn drie stuurmodi mogelijk: vierwiel-, voorwiel- of krabbesturing.

Bekende en nieuwe technieken toegepast

Om de totale gebruikskosten van de ULM/GCT-verreiker omlaag te brengen, heeft de fabrikant meerdere technieken toegepast. Zo is er een stop & start-optie, waardoor de motor automatisch uitschakelt bij stationair draaien. Ook de capaciteit van de olietank is gereduceerd. Er werd een speciaal filter toegepast.

Hydraulische stabiliteitscompensatie is vervangen door een elektronische variant. Op die manier kan de hydraulische stabilisatiecilinder achterwege worden gelaten, waardoor de breedte van de wiellader wordt gereduceerd.

Auteur: Robin Looman

Lees ook: Verreikertest: alles over de Manitou

Gerelateerde tags: ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

New Holland werkt aan prototype hybride verreiker

New Holland werkt aan een hybride verreiker die een methaangasmotor combineert met een elektrische rijaandrijving.
Afbeelding artikel

Paolo Merlo: ‘Elektrificatie is een uitdaging’

Merlo verkoopt jaarlijks 150 à 200 elektrische verreikers. Ondanks uitdagingen blijft de Italiaanse fabrikant investeren in elektrificatie.
Afbeelding artikel

Fliegl levert nu ook een 2-tons minishovel

Fliegl presenteerde op Agritechnica een 2-tons minishovel. Daarmee heeft de Duitse fabrikant nu twee modellen minishovels in het assortiment.