fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

Manoeuvreren met mini-Manitou

TREKKER mocht op het fabrieksterrein uitgebreid proefrijden met een ULM 412 H met grondbak.

Manitou stelde afgelopen maand in zijn fabriek in Laillé in Bretagne de nieuwe supercompacte Manitou ULM-verreiker voor aan enkele vakbladen, waaronder TREKKER. De serie bestaat uit twee modellen, de ULM 412 H en de ULM 415 H. ULM staat voor Ultra Light Machine en de H voor hydrostatische aandrijving.

De ULM is voor Manitou een volledig nieuw segment. Manitou wilde de nieuwe ULM daarom groots presenteren op de Agritechnica in november 2021. Toen de Agritechnica vanwege corona eerst werd uitgesteld en later zelfs gecanceld, besloot Manitou zelf een persdag op de fabriek te organiseren. Bijzonder, want het aantal fysieke persbijeenkomsten is sinds de uitbraak van corona begin 2020 op één hand te tellen. Sindsdien zijn video-bijeenkomsten de norm. Dat vindt Manitou-marketingman Franck Lethorey maar niks. “Je moet een nieuw product kunnen zien en voelen.”

Nieuw segment

Voorheen waren de MT 420 H en de MLT 420 H de kleinste modellen bij Manitou. Deze waren 1,50 meter breed, wogen 4 ton en konden 2 ton tillen. De MT-serie is specifiek bedoeld voor de bouw, is standaard sober uitgevoerd en heeft een rode giek. De MLT-serie voor de landbouw is luxer uitgevoerd (bijvoorbeeld met luchtgeveerde stoel, radio en airco) en heeft een zwarte giek. Met de ULM boort Manitou naast de bouw en landbouw ook nieuwe marktsegmenten aan. Daardoor heeft deze serie niet de type-aanduidingen MT en MLT, zoals z’n grotere broers. Manitou ziet voor de ULM namelijk ook afzetkansen in groentechniek, gemeentediensten en evenementenopbouw.

Tekst gaat verder onder foto

De cabine meet binnenin slechts 65 centimeter en is daarmee best smal. Alle hendels en knoppen zijn echter goed bereikbaar.

De cabine meet binnenin slechts 65 centimeter en is daarmee best smal. Alle hendels en knoppen zijn echter goed bereikbaar.

Vooral voor het kleine model 412 H, dat 1.250 kilo kan tillen. Deze heeft namelijk een eigen gewicht van slechts 2.650 kilo. Met een voorzetstuk zoals een grondbak komt het gewicht op 2.850 kilo. Op een aanhanger blijft het trekgewicht dus net onder de 3.500 kilo en mag het achter een bedrijfsbus gehangen worden. Dat maakt het een ideaal verreikertje om snel te verplaatsen van klus naar klus. Dat transportvoordeel gaat niet op voor het grotere broertje ULM 415 H. Omdat deze meer kan tillen, heeft het een groter contragewicht. Daardoor overschrijdt dit type op een aanhanger het maximaal toelaatbare trekgewicht.

De enige twee concurrenten die ook zo’n supercompacte, op een aanhanger transporteer verreiker verkopen, zijn Weidemann met de T4512 en Kramer met de 1445.

Erg compact

TREKKER mocht op het fabrieksterrein uitgebreid proefrijden met een ULM 412 H met grondbak. Er zijn voor de ULM zo’n twintig aanbouwelementen beschikbaar, waaronder diverse opschepbakken, diverse krokodillenbekken, twee palletvorken, een haak, een bigbag-handler, een balenklem en een grondboor. Er is keus uit drie aankoppelsystemen: vierpunt, euro en skid-steer (schranklader).

Tekst gaat verder onder foto

De krachtbron is een 35 pk-motor van Yanmar. Deze voldoet aan Fase V.

De krachtbron is een 35 pk-motor van Yanmar. Deze voldoet aan Fase V.

De machine verschilt qua buitenafmetingen niet zo heel veel van zijn zwaardere broertje MLT 420 H. De ULM is beduidend lichter en kan minder tillen. Ook is de cabine van de ULM beduidend smaller. De cabine van de MLT meet binnenwerks 85 centimeter (wat al niet overhoudt), de ULM slechts 65 centimeter. Dat voelt best krap, zeker met gesloten portier. Het linker zijraam kan naar voren openschuiven, waardoor je je linker elleboog naar buiten kunt steken. Dat zit soms net wat meer ontspannen. De lengte van de cabine volstaat. Met de stoel in de achterste stand heeft een persoon van 1,83 meter voldoende beenruimte. Ondanks de compactheid van de cabine zijn alle knoppen en hendels logisch geplaatst en goed bereikbaar. Het was wel even zoeken naar de radio, die zat verstopt onder de opklapbare rechter armleuning.

De Manitou kan tweewiel gestuurd, vierwiel gestuurd en in hondengang rijden. Met vierwielbesturing kun je lekker kort draaien, de draaicirkel bedraagt dan slechts 2,62 meter. Het zicht rondom voldoet. Het dakluik is voortaan van sterk doorzichtig polycarbonaat in plaats van glas. Stalen beschermtralies zijn daardoor overbodig, wat het zicht op een geheven giek sterk verbetert.

Tekst gaat verder onder kader

Wat opvalt is het ontbreken van een memorycilinder aan de giek. In plaats daarvan zijn twee sensoren op de draaipunten verantwoordelijk voor de parallelbegeleiding van het aanbouwelement. Het wegstrepen van de memorycilinders was één van de oplossingen om het eigen gewicht onder de drie ton te krijgen. Linksvoor zit een gele drukknop. Daarmee zet je de leidingen drukloos. Een handigheid om makkelijk aanbouwelementen aan- en af te koppelen.

De tankjes voor remvloeistof en ruitenwisservloeistof zitten onderaan, voor de vooruit en zijn goed bereikbaar. De accu is wat lastiger tevoorschijn te halen. Deze zit onder de stoel. Je moet eerst de accu met een draaigreep loskoppelen en vervolgens een bout naast de stoel losdraaien. De accu zakt dan vervolgens langzaam naar beneden.

Fijne joystick

De armleuning met joystick zit vast aan de stoel en veert mee. Je pakt de ergonomisch vormgegeven joystick niet vast, maar legt je rechterhand erop. Intuïtieve bediening: vooruit/achteruit bewegen is dalen/heffen, links/rechts is de bak kantelen. Met je wijsvinger bedien je rode tuimelknop voor vooruit/achteruit rijden. Daarnaast twee drukknoppen voor de twee rijbereiken. Rijbereik 1 gaat tot 9 kilometer per uur, rijbereik 2 tot de maximum snelheid van 25 kilometer per uur. Met de duim zijn twee scrollknoppen te bedienen. De bovenste is voor het in- en uitschuiven van de giek. De onderste voor bediening van een derde functie, zoals bijvoorbeeld een kuilhapper of sideshift. Voordeel van alle essentiële functies op de joystick is dat tijdens het laden en manoeuvreren de linkerhand het stuur nooit los hoeft te laten.

Tekst gaat verder onder foto

De kleine Manitou blijft samen met aanhanger onder de 3.500 kilo trekgewicht, en mag dus achter een bedrijfsbus.

De kleine Manitou blijft samen met aanhanger onder de 3.500 kilo trekgewicht, en mag dus achter een bedrijfsbus.

Het vermogen krijgt de ULM van een driecilinder Yanmar van 35 pk. Het bescheiden motortje blijkt mans genoeg. Manitou zegt ook aan een elektrisch aangedreven variant te werken.

De verreiker komt ook beschikbaar onder het merk Gehl, als de types GCT 3-14 en GCT 3-14+.

Vanaf februari start de productie, vanaf juni wordt de verreiker leverbaar. De prijs wil Manitou nu nog niet bekendmaken. Ter indicatie: concurrent Weidemann verkoopt zijn compact-verreiker vanaf € 49.000.

Tekst en foto’s: Martijn Knuivers

Gerelateerde tags:

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Terex TL120-wiellader is simpel en degelijk, maar krappe cabine

TREKKER neemt een TL120-wiellader op de korrel. We vertellen je over de uitvoeringen en waarop te letten bij aanschaf van een...
Afbeelding artikel

Kleine Kaweco-shovel KW25-27 Farmer oogt fors

De Kaweco-shovel KW25-27 Farmer oogt fors en is langgerekt, met 354 centimeter van snelwissel tot achterbumper. Een impressie.
Afbeelding artikel

Manitou-miniverreiker versus Manitou-minishovel: verschillen én overeenkomsten

Miniverreiker versus minishovel is eigenlijk appels met peren vergelijken. Toch hebben beide Manitou's verrassend veel overeenkomsten.
Beheer
WP Admin