Blog | ‘Ford-New Holland aan kop in top vijf trekkermerken’
Eindelijk is er helderheid over het landbouwwagenpark in Nederland. Nu al het rijdend materieel geregistreerd is op kenteken, hebben we die duidelijkheid.
Al jaren proberen we te achterhalen hoeveel trekkers en zelfrijders Nederland rijk is, maar we kwamen niet verder dan een paar ruwe schattingen. Zelfs de experts zaten er 75.000 kentekenregistraties naast. Het bleken geen 550.000, maar 625.000 voertuigen te zijn die de afgelopen maanden werden geregistreerd.
Van die 625.000 blijkt ruwweg de helft een trekker te zijn, grofweg een derde deel een aanhanger en grofweg 17,5% een zelfrijder. De komende maanden gaan we meer details vrijgeven over de opbouw van elke groep.
Klopt lijst met vijf grootste trekkermerken wel?
Toch even dit: de top vijf grootste trekkermerken in Nederland zijn
- John Deere (10,5%)
- Fendt (9,6%)
- Massey Ferguson (7,5%)
- New Holland (6%)
- Ford (5%)
Volgens de registratie bij de RDW klopt dat, maar helemaal eerlijk is deze lijst niet. Ford ging immers in 1991 op in het merk New Holland. Dus feitelijk mag je deze percentages bij elkaar optellen. Als je dan ook nog beseft dat het merk Fiat tot New Holland behoort en ook Fords voorloper – Fordson -, kan het niet anders dan dat ‘de New Holland-merken’ met kop en schouders bovenaan staan.
Maar ja, zo kan je de Lanz-trekkers ook toerekenen aan John Deere. En de trekkermerken International, International Harvester, David Brown en Case rekenen tot ‘de Case IH-merken’. Wie goed in de merkenhistorie zit, kan zo nog veel meer optelsommen maken. Wordt vervolgd.
Auteur: Bas van Hattum