John Deere 6120M voorladerspecialist is prijzig en zwaar
Afgelopen najaar testten we zeven 120 pk sterke trekkers mét voorladers in één grote multi-trekkertest. John Deere heeft bij de ontwikkeling van de 6M duidelijk gefocust op voorladerwerk. Je kunt deze trekker manoeuvreren met perfectie en minimale inspanning. Niet alles is perfect, zoals het dieselverbruik en de trekkracht
Met de chique cabine, en vanwege de perfect te doseren remmen en het stabiele rijgedrag, is deze 6M dé voorladerspecialist. Mét opties kost deze trekker € 142.031, en daarmee is het de duurste in de testgroep.
Motor
John Deere leverde ons een té sterk model voor de testgroep (we meten 81,6 kW aan de aftakas). De trekker heeft ook de grootste boost (7 kW). De Deere-motor heeft een steile vermogenscurve, bij zowel een hoog als laag toerental. Er is een duidelijke, voelbare piek bij 1.800 toeren. Het dieselverbruik bij maximaal vermogen is met 254 g/kWh bovengemiddeld. Ook bij het max. koppel is het verbruik bovengemiddeld, en bij max. trekkracht verbruikt de 6M het meeste diesel.
Transmissie (3,8)
De CommandQuad-Plus heeft vier powershifts en zes versnellingen, en die bedien je met vijf oranje drukknoppen en een korte stick met scrollwiel. Goede functie van die stick, is dat je er snel mee switcht tussen de manuele schakelmodus, en automatiek. Er is geen cruisecontrol, alleen een instelbaar snelheidslimiet. Ondanks de Softshift-functie, schakelt de bak best ruig, en je kunt de agressiviteit niet aanpassen. Wél kun je de startversnelling snel veranderen. Je kunt niet van rijrichting wisselen met de rijhendel, maar wel met de elektrische voorlader-joystick. De 6120M heeft een fenomenale ‘rem-tot-neutraal’, waarvan je een agressiviteit uit drie stappen kunt kiezen.
Lees verder onder de foto
Hydrauliek en aankoppelen (3,8)
We vroegen er niet om, maar de 6M kwam toch met drie elektrische ventielen. En ja, dat werkt gewoon fijn. De ventielen zijn duidelijk gemarkeerd met Romeinse cijfers en kleur. Er is een snelheffunctie (tuimelschakelaar), die nogal krap tussen het pookje en de joystick is geplaatst. Er is geld bespaard op stabilisatoren; rechts hangt alleen een veer die de heflat naar ’t midden drukt, en links is er wel een deugdelijke (automatische) stabilisator. Goed: veel stekkers in de cabine voor schermen, en je kunt zónder activatie meteen alle functies gebruiken.
Cabine & elektronica (3,4)
De ingang is niet bijzonder ruim: een compact trappetje en je moet om de bijrijdersstoel heen. Het kwaliteitsgevoel in de cabine, is het best in de John Deere. De 6120M heeft net als de Claas een display in de A-stijl – iets groter want deze vervangt het dashboard volledig. Hier doe je instellingen voor bijvoorbeeld de hydrauliek. De meeste andere functies bedien je met veel eenvoudige drukknoppen in de rechterconsole; van ventilatie, voorwielaandrijving tot het zwaailicht.
Exterieur (3,7)
Er is een metalen gereedschapskist náást de instap; al jaren hetzelfde en nog steeds de beste oplossing. Diesel- en AdBlue-tank vind je beide aan de linkerkant; het vulvolume is wel het kleinste (175 l diesel, 19 l AdBblue). Er is goede geïntegreerde werkverlichting, met twee programmeerbare combinaties.
Lees verder onder de foto
Rijgedrag (3,8)
Het rempedaal is perfect: een korte slag zónder vrije speling, maar evengoed fantastisch te doseren en je kunt een volle combinatie stilzetten met één teen. De John Deere rijdt als een Amerikaanse auto: groot, solide en zacht. Verkijk je niet: deze testtrekker weegt ruim 7,3 ton, en dat voel je. Vreemd: de cabine doet rumoerig aan, maar blijkt het stilste in de meting. De cabinevering mag stugger, want die blijft zweven en laat harde schokken tóch door. Volgens John Deere is dit manueel in te stellen. Richtingaanwijzer gaat niet automatisch uit. Op Valtra na, de kortste draaicirkel.
Voorladerwerk (4,4)
Snel en precies. Er is uitstekende controle over de voorlader; die reageert sensitief en meteen. Je kunt het debiet en ventielinstellingen nog finetunen. De joystick heeft een beveiligingsfunctie (alleen actief als je hand er omheen grijpt), waarover de mening van de testgroep uiteenloopt. Het zicht naar voren, met de schuin aflopende motorkap is prima, maar vanwege het voorladerframe met parallelgeleiding is er nauwelijks zicht op de pinnen bij aankoppelen van een bak. De 6M is dan wel het zwaarst, maar voelt niet het meest stabiel.
Onderhoud (4,0)
Het is prima mogelijk om het koelpakket schoon te maken, maar er is wat minder ruimte dan in sommige andere merken. De AdBlue-vuldop is geïntegreerd ín de trap, dus je hebt hier een jerrycan met lange schenktuit nodig. De peilstok pak je vanaf de voorkant van de trekker.
Gerelateerde tags: Finland, John Deere, Trekkertest, Voorlader