Claas presenteert nieuwe generatie Axion 9-serie
Machinefabrikant Claas vernieuwt de Axion 900-serie. De nieuwe generatie Axion 9-serie is voorzien van een grotere cabine, een opgefrist uiterlijk en nieuwe software.
Komende week trekt Claas op de Agritechnica in Hannover (D.) eindelijk het doek van de nieuwe generatie Axion 900-serie. De afgelopen twee jaar doken er al geregeld spionagefoto’s op, van de trekker die nu de Axion 9-serie blijkt te heten. De nieuwe Axion-generatie kreeg een nieuw uiterlijk, wat lijkt op de in 2023 gepresenteerde Xerion 12-serie.
Claas hanteert een nieuwe typeaanduiding, het topmodel uit de serie is de Axion 9.450. De laatste drie cijfers duiden het maximum motorvermogen aan. De serie bestaat uit vijf modellen van maximaal 326 pk (Axion 9.330) tot maximaal 448 pk (Axion 9.450). Twee modellen zijn leverbaar als TerraTrac-halfrups: de Axion 9.360 TT en de Axion 9.450 TT.
Lees verder onder de foto’s
Ruimere cabine
Claas ontwikkelde een nieuwe cabine voor de trekkers. Die is ruim 9 centimeter breder en 5 centimeter langer dan de cabine van de huidige Axion 900-serie. Er is meer beenruimte, 10% meer glas en de instap is 11 cm breder. In totaal meet de nieuwe cabine 17% meer volume dan voorheen.
Tevens heeft de fabrikant de geluidsisolatie verbeterd. Volgens Claas is het geluidsniveau nu 66 dB(A). Ook de koeling en ventilatie zijn verbeterd, net als de cabinevering, de draaibeweging van de stoel en de traptreden.
Nieuwe joystick
De nieuwe joystick voor de hydraulische functies is voorzien van een duimjoystick. Je kunt er verschillende lagen met functies in programmeren. Het traditionele dashboard achter het stuur is verdwenen. In plaats daarvan is er nu een beeldscherm in de A-stijl. Tot slot is de trekker verkrijgbaar met optioneel een tweede beeldscherm, waarbij je op het tweede beeldscherm ook instellingen kunt doen.
Cvt met algoritme
Er is nog steeds de 8,7 liter FPT-motor en een traploze transmissie van ZF. Die laatste is wel aangepast en bijzonder: voorheen kocht Claas ook de cvt-aansturing van ZF, nu wordt die zogeheten VDC (Vehicle Drive Controller) zelf ontwikkeld. Dat geeft de fabrikant meer mogelijkheden om de respons op het rijpedaal en de rijhendel zelf te finetunen.
Bijzonder is dat de software het herkent als je elke paar minuten (op de kopakker) een ploeg laat zakken. Een algoritme anticipeert daarop door (na een paar werkgangen) het motortoerental op het juiste moment te verhogen en de overbrengingsverhouding aan te passen. Dit voorkomt het ‘hikje’ dat je merkt als een werktuig de grond inzakt en de automatiek terugregelt.
Auteur: Bob Karsten
Lees meer Agritechnica-nieuws op Trekkeronline
Gerelateerde tags: Agritechnica, Beurzen, Claas, Trekkers