fbpx
Terug naar nieuwsoverzicht

BLOG | Bas van Hattum: ‘De Chinezen zijn er’

De Chinese fabrikant Zoomlion was één van de 248 Chinese standhouders op vakbeurs Agritechnica 2025. "Ik heb niet eerder zoveel mensen van Aziatische afkomst zien rondlopen tijdens de eerste dagen van de Agritechnica", schrijft TREKKER-hoofdredacteur Bas van Hattum in zijn blog. Foto: Mark Pasveer

Enkele maanden geleden schreef onze columnist Erwin Ros een column met als kop ‘Waar blijven de Chinezen met hun landbouwmachines?’ Nou beste Erwin, na een bezoek aan de Agritechnica vorige week kan ik zeggen: de Chinezen zijn er. De grote vraag is: is dit nu zo erg? En hoe serieus moeten we de opkomst van de Chinezen met hun landbouwmachines nemen?

Op zich natuurlijk niet nieuw, maar met 248 standhouders van de ruim 2.800 (toch 9%) was het wel een China-record op de Agritechnica. Ook ik moet zeggen: ik heb niet eerder zoveel mensen van Aziatische afkomst zien rondlopen tijdens de eerste dagen van de Agritechnica.

De standhouders uit China zag je overal wel op de beursvloer, maar voornamelijk op het gebied van stuurautomaten, precisielandbouwtoepassingen, robots, machine- en trekkeronderdelen, minishovels en ook gewoon bij de reguliere landbouwtrekkers. Kopstuk was het Chinese Zoomlion met een grote hybride maaidorser en 350 pk hybride trekker.

De grote vraag is: is dit nu zo erg? En hoe serieus moeten we de opkomst van de Chinezen met hun landbouwmachines nemen?

Hordes te nemen qua wet- en regelgeving

Ten eerste zullen de Chinezen niet overmorgen onze markt binnenstormen omdat er qua wet- en regelgeving nog enige hordes te nemen zijn. Denk aan emissie-eisen en veiligheidseisen bij cabines en verreikers. Maar ja, dat zijn relatief gezien kleine hordes; dat krijgen de Chinezen wel voor elkaar.

Europese prijzen op scherp

Ten tweede hebben we de afgelopen vijf jaar te kampen met immense prijsstijgingen; 20 tot 30% is heel normaal bij machines en trekkers. De komst van de Chinezen zal Europese fabrikanten qua prijsstelling op scherp zetten. Ik verwacht dat er een eind komt aan forse prijsverhogingen. Mijn gevoel zegt dat dat ook bij de auto’s nu gebeurt.

Producten uit China zijn immers scherp geprijsd. Dat zal vast komen door de lagere salarissen van medewerkers. En vast ook door de overheid die in tal van (grote) bedrijven een aandeel heeft. Maar het komt vooral door de schaalgrootte waarin machines worden gebouwd. Hoe meer je bouwt, des te lager worden de overhead- en ontwikkelingskosten per eenheid. Zo simpel is dat. Maar dan toch: hoe serieus moeten we dit nemen?

Niet enkel goedkoper product telt

Ik denk dat er veel meer moet gebeuren dan enkel een goedkoper product maken. Ik zie in Nederland duidelijk de trend dat de toekomstige agrarische ondernemers niet op zoek zijn naar de goedkoopste producten, maar vooral naar betrouwbare machines en trekkers die het blijven doen in drukke tijden.

Sterker nog: de duurdere en (meestal) betere machines hebben de afgelopen tien jaar marktaandeel gewonnen. En als iets kapot gaat, moet het vooral snel en goed gerepareerd kunnen worden. Wat dat laatste betreft, is het hebben van een sterk en goed georganiseerd dealernetwerk de enige manier om daarin succes te hebben als (Chinese) nieuwkomer. Heb je dat niet, dan zal de agrarische ondernemer of loonwerker geen interesse hebben in een product. Of het nu uit China komt of niet, dat doet er eigenlijk niet toe.

China kan nooit hele wereldmarkt voorzien

Als je er gewoon met je boerenverstand naar kijkt: China kan toch nooit ineens de hele wereldmarkt of de Europese markt voorzien van auto’s, vrachtwagens, trekkers of landbouwvoertuigen? Dat lijkt mij qua grondstoffen, logistiek en uiteindelijk ook qua prijs onmogelijk.

Daarbij zijn er meerdere modellen die voorspellen dat de Chinese populatie de komende 75 jaar in het meest optimale scenario gelijk blijft. Meer realistisch is echter dat het aantal Chinezen zal dalen. Sterker nog: als gevolg van de toenemende vergrijzing zal het aandeel werkende Chinezen realistisch gezien de komende 75 jaar met een kwart afnemen, en in de meest pessimistische variant zelfs halveren. Hoe wil je dan zoveel blijven produceren? De enige wijze is de inzet van robots in alle fabrieken. Maar is dat realistisch?

Terug naar Zoomlion, wellicht het meest besproken merk van de Agritechnica. Wie dit YouTube-filmpje van Zoomlion bekijkt, moet bekennen dat het aandeel robots binnen de fabrieksmuren hoog is. Dus dat hebben de Chinezen al goed in de smiezen, mits ze dat doorzetten.

Lokale ondernemers steunen

Tot slot. Ik kom zelf uit een ondernemersgezin waarin het lokaal kopen van voedsel, producten en diensten voorop stond. Je steunt daarmee de lokale ondernemers en je houdt daarmee je eigen sociale omgeving gezond. Laat ik het maar zo zeggen: de Agritechnica heeft me wel wakker geschud. Ik denk dat ik de Chinese producten even blijf weren, al blijft de ontwikkeling ervan ontzettend interessant.

Auteur: Bas van Hattum

Lees meer Agritechnica-nieuws op Trekkeronline

Gerelateerde tags: , ,

Gerelateerde artikelen

Afbeelding artikel

Turkse Fimaks presenteert nieuwe telescopische minishovel

Minishovel LT50 van de Turkse fabrikant Fimaks is standaard voorzien van een cabine met airco. De nieuwe LS-motor beschikt over 50...
Afbeelding artikel

Bewegingsmelder wint als beste idee tegen gps-diefstal

Een bewegingsmelder in de trekkercabine is dé oplossing tegen gps-diefstal. Dat heeft de jury van de zogenoemde gps-challenge besloten.
Afbeelding artikel

Nieuwe sleepslangbemester voor veehouders: Bomech Ecoline

Nieuwe Ecoline-sleepslangbemester is qua techniek, gewicht én prijs volgens Bomech ideaal voor veehouders die zelf willen sleepslangen.