Fendt komt met nieuwe Vario 500- en 800-serie
Fendt introduceert een geheel nieuwe Vario 500- en 800-serie. Beide series krijgen een laagtoeren AGCO PowerCore-motor, een VarioDrive CVT met permanente vierwielaandrijving, een VarioGrip-drukwisselsysteem en FendtONE-bediening.
Fendt vernieuwt de Vario 500- en 800-serie volledig en zal deze voor het eerst tonen aan het grote publiek op de aankomende Agritechnica in november. Ook brengt Fendt kleiner nieuws bij de Vario 300, Vario 700 en een nieuwe (en sterkere) modellenreeks bij de Vario 1000. Later daarover meer. Alle nieuwe series en modellen mocht de redactie vorige week zelf aanschouwen op een uitgestrekt akkerbouwbedrijf in Duitsland. Voor Nederland is het grootste nieuws de introductie van de Vario 500 en de Vario 800 serie.
Tekst gaat door onder foto

Vario 500: de kleinere Vario 600
Ten eerste de 500. De huidige serie wordt in het eerste kwartaal van 2026 vervangen door de vierde generatie. Bij Fendt noemen ze dat ‘Gen 4’. De nieuwe 500-serie is, op de bediening na, onderhuids bijna helemaal anders en lijkt nu heel sterk op Fendt Vario 600 die eind 2023 werd voorgesteld. Deze nieuwe Fendt 500 Gen 4 bestaat uit vier modellen waarbij de Vario 512 vervalt en er een 515 bijkomt, oftewel nu de Vario 513, 514, 515 en de 516.
Tekst gaat door onder video
De twee laatste cijfers van elk typenummer zijn nu rood, wat betekent dat deze trekkers bovenop het nominale vermogen 10 pk extra vermogen krijgen. Fendt noemt dat Dynamic Perfomance (DP). Dat betekent dus ook dat het topmodel, de Vario 516, nu 164 pk plus 10 pk DP, dus 174 pk aan motorvermogen heeft. De kleinere types onder de Vario 516 meten stapsgewijs 10 pk minder.
Tekst gaat door onder foto

Vario Drive 120
Dan in het kort: de motor is dezelfde als die in de Fendt Vario 600-serie: de AGCO PowerCore 50. Dat is een 5,0-liter viercilinder laagtoerenmotor. Fendt noemt dit Ideal Drehzahl (iD), die maximaal 1.900 toeren maakt. De Vario-transmissie is één maatje kleiner dan die van de Vario 600 en heet TA120. Dat betekent dus dat de Vario 500 een gesplitste aandrijflijn heeft voor de voor- en achteras. Dan nog enkele details: met optionele VarioGrip-drukwisselsysteem, transmissie-olie-interval gaat omhoog van 2.000 naar 4.000 uur, de voorruit kan op wens een dikke, (geplakte) dubbellaags versie zijn met geïntegreerde verwarming, tot 9 dubbelwerkende ventielen (DW) zijn mogelijk, in de neus en/of achterop geïntegreerde camera’s en een geïntegreerde gereedschapskist bovenop de dieseltank.
Tekst gaat door onder foto

Vario 800: van 283 tot 343 pk
Ook helemaal nieuw is de Vario 800-serie van de vijfde generatie (Gen5), die de vorige generatie opvolgt. De nieuwe Vario 800 bestaat uit drie modellen: de Vario 826 (260 pk), 829 (290 pk) en de 832 (320 pk). Elk model krijgt ook 23 pk ‘Dynamic Performance’-boost waarmee het maximaal motorvermogen uitkomt tussen 283 en 343 pk.
De nieuwe 800 lijkt qua opbouw, techniek, uitvoering en cabine sterk op de huidige Vario 700-serie. Dat wil zeggen: met een 8,0 liter laagtoeren AgcoPower Core-motor die maximaal 1.700 motortoeren maakt, een VarioDrive TA 250 met gesplitste aandrijving voor de voor- en achteras en de bekende FendtOne-bediening. Fendt claimt een hele zuinige trekker gebouwd te hebben, maar alleen onafhankelijke tests zullen dat moeten uitwijzen.
Tekst gaat door onder foto

Bijzonder aan deze 800 Vario Gen 5: een hydrauliekcapaciteit tot 365 liter per minuut en extra koeling voor de fronthydrauliek of de frontaftakas. Ook bijzonder: deze serie kan je op wens op een spoorbreedte zetten van 1,50 met smalle banden. Fendt speelt daarmee in op de vraag naar veel vermogen in de ruggenteelt zoals bij de teelt van aardappelen.
Tekst gaat door onder video
Mega-lichtpakket
Eén bijzonderheid bij de nieuwe 800-serie is het zogenoemde ‘Ultravision’ verlichtingspakket. Dit is herkenbaar aan de nieuwe dakrand op deze Vario 800. Het pakket bestaat uit maximaal 22 Hella-werklampen, waarvan 8 of 12 in de dakrand en de rest verdeeld aan de A-stijl, C-stijl en voor in de neus. Via een apart menu in de terminal kan je deze lampen paarsgewijs in- en uitschakelen, stapsgewijs in vijf trappen dimmen en met de nodige automatiek versneld inschakelen, spiegelen of deels uitzetten.
Tekst gaat door onder foto

Je kan zelfs via voorkeuze sommige lampen aan de linker of rechterkant (deels) dimmen en vervolgens dat patroon weer spiegelen om zo naastrijdende trekkers, hakselaars of maaidorsers niet te hinderen of verblinden. De maximale lichtsterkte zou volgens Fendt uitkomen op 114.700 lumen, een record zo stelt Fendt.

Tekst en foto’s: Bas van Hattum